חדשות    

"בן כספית משקר בפרשת המניות של נתניהו; וממציא נתונים"; האמת היא שאין קשר בין המניות בחברת סידריפט לבין פרשת הצוללות

אלי ציפורי, פרשן גלובס (וסגן העורך לשעבר) מסביר בפוסט בפייסבוק בצורה ברורה, לאחר בדיקת הנתונים בדוחות הכספיים, את האמת מאחורי עסקת המניות של נתניהו. השאלה הגדולה והפתוחה היא איך נתניהו קנה את המניות בזול, אבל דבר אחד ברור – אין קשר לעסקת הצוללות. הטענות כי החברה שאת מניותיה רכש נתניהו הרוויחה כתוצאה מעסקת הצוללות היא קשקוש ושטות מוחלטת.

"בן כספית משקר לציבור ב'פרשת' המניות של נתניהו וטיסנקרופ; הוא מפגין רדידות, שטחיות ובורות פיננסית וממציא נתונים שמעולם לא נבדקו", כותב ציפורי בפוסט וממשיך – "בטורו במעריב בסוף השבוע, בן כספית, העלה שורה של נתונים פיננסיים מצוצים מן האצבע שרק מעידים על החפיפינקיות, הרדידות, השטחיות והבורות הפיננסית והכלכלית שלו, כמו של חבריו בתקשורת שמהדהדים זה את זה ויוצרים מצג שווא של עובדות לכאורה. הבעיה היא ששום דבר לא נתמך במסמך, בדוחות כספיים או מדיווחים על עסקאות – רק הגיגים ממוחו הפורח והקודח של כספית, כפי שקרה לא פעם בעבר.

"ברור שבן כספית לא נותן לעובדות לבלבל אותו, אז הנה מדגם קטן מהטעויות המביכות שלו: סידריפט (החברה שנתניהו רכש מקצת ממניותיה) היתה 'חברה רווחיות ומשגשגת שהפכה בינתיים לכושלת'. כספית אף מתאר אותה בהמשך כ'חברה שקרסה. באמת בן כספית? אז איך גרפטק רכשה בכל זאת, במחיר כלשהו, שלא טרחת לבדוק, את סידריפט אם היא קרסה? למה חברה תסכים לשלם כסף טוב (מאות מיליוני דולר בודדים) על חברה ש'קורסת'? הם עד כדי כך מטומטמים?

"זה ניחא, רואים גם שבן כספית לא מעורה כלל בביצועיה של סידריפט. החברה הרוויחה  59.2 מיליון דולר בשנת 2007, בשנת 2008 היא הרוויחה 45 מיליון דולר ונכון הוא שבשנת 2009 היא עברה להפסד של 1.4 מיליון דולר. הפסד צנוע מאוד יחסית לרווחים היפים שנתיים קודם לכן. בן כספית רק שכח לציין התוצאות של 2009 הושפעו במידה רבה מהמשבר העולמי (משבר הסאבפריים), אחד המשברים החמורים ביותר בהיסטוריה הפיננסית. הוא גם שכח לציין (כי הרי מעולם כנראה לא פתח דוחות כספיים ומעולם לא הבין אותם) שבתשעת החודשים הראשונים של 2010 הרוויחה סידריפט כ-29 מיליון דולר, כך שלא מדובר על חברה קורסת וגם לא משהו שמתקרב לכך. כצפוי, נתונים פיננסיים ושוקי הון לא ממש כוס התה של בן כספית, אבל הוא מתעקש להיות מומחה בהם, רק כדי לעוות את נתונים והעובדות לפי האג'נדה הפרטית שלו.

"כספית מנסה לרמוז שאם טיסנקרופ קיבלה הזמנה חדשה של עוד 3 צוללות מישראל זה משפר את מצבה של גרפטק. טוב, פה זו שטות כלכלית מוחלטת. הקשר הוא זניח ולא משמעותי, מה גם שבניית צוללות היא חלק קטן מהעסקים העצומים של טיסנקרופ שהיא יצרנית פלדה מהגדולות בעולם. לידיעת בן כספית: הרווח של סידריפט מבניית צוללת אחת עשוי להגיע, אם בכלל, לכמה מאות דולרים בודדים. לחשוב שנתניהו הזמין מספר גדול של צוללות רק לעזור לגרפטק או לסידריפט. מה גם, שנתניהו כבר לא החזיק במניותיה בזמן ההחלטה – את זה כספית שכח להזכיר – זה פאתטי ומגוחך".

להמשך קריאה בפוסט של אלי ציפורי