חדשות    

בנק ישראל פרסם מתווה מעודכן לדחייה של תשלומי הלוואות ומשכנתאות

מעודכן ל-09/2020

הפיקוח על הבנקים פרסם מתווה המחייב את הבנקים השונים לאריך בחודשיים נוספים, עד לסוף השנה הנוכחית, את התקופה שבה ניתן לבקש דחייה בהחזרים

בנק ישראל הודיע היום (ג') על מתווה מעודכן (שלישי) לדחייה של החזרי הלוואות ומשכנתאות, בעקבות המשבר הכלכלי שנגרם בשל התפרצות נגיף הקורונה. המתווה שפרסם הפיקוח על הבנקים, מחייב את הבנקים להאריך בחודשיים נוספים, עד לסוף דצמבר 2020, את התקופה שבה ניתן לבקש דחייה בהחזרים.

העדכון מתייחס לכל סוגי ההלוואות: משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים. בכל הנוגע להלוואות צרכניות של עד 100 אלף שקלים – לקוחות שדחו את התשלומים לתקופה של עד שישה חודשים, יוכלו לקבל דחייה נוספת עד 31 בדצמבר – דחייה של תשעה חודשים בסך הכל.

לקוחות שטרם דחו את התשלומים ומעוניינים לדחותם כעת, יוכלו לקבל דחייה של עד שישה חודשים, כאשר הדחייה של רכיב הקרן בהלוואה היא ללא שיקול דעת הבנק, והבנק רשאי לאפשר בנוסף גם דחייה של החזר הריבית.

באשר למשכנתאות – לקוחות שכבר דחו את ההחזרים יוכלו לקבל דחייה נוספת עד לסוף השנה. מי שעדיין לא ניצל את האפשרות לדחות החזרים, וכעת מעוניין בכך לאחר שמצבו אינו מאפשר את החזרתם, יוכל להגיש עד סוף השנה בקשה לדחייה לתקופה של חצי שנה.

בכל הנוגע לאשראי לעסקים, תתאפשר דחיית ההחזרים בעוד שישה חודשים, זאת בתנאים מסוימים בהתאם לשיקול דעת הבנק. בעסקים קטנים, מדובר באפשרות לדחייה של עד שישה חודשים, כל עוד פרעו את ההלוואות כסדרן עד סוף אוגוסט השנה (בשנה שקדמה) ושהם צפויים לעמוד בהחזרי ההלוואה לאחר שהמצב ישתפר, "בהתאם לשיקול דעת הבנק".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מסר: "מתחילת המשבר אנו פועלים בשיטות ובכלים שמעולם לא הופעלו, על מנת לאפשר את הפעילות התקינה של המשק והשווקים הפיננסיים, לצד מאמץ בלתי פוסק בייעוץ למדיניות הממשלה. הרחבת המתווה שהמערכת הבנקאית קיבלה על עצמה היום, גם באמצעות כלים  שבנק ישראל אפשר, היא כלי מסייע נוסף לנפגעי המשבר, בעלי משכנתאות ולווים אחרים,  שזקוקים לגשר הזה כדי לצלוח את התקופה הקשה.

"הארכת המתווה היא עדות להירתמות נוספת של המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחותיה בזמנים קשים אלו. מחויבותם למתווה דחיית ההלוואות חשובה ומבורכת. במקביל חשוב להדגיש כי החודשים הבאים יאפשרו לבנקים וללקוחות להתחיל להיערך ליום שאחרי דחיית ההלוואות ולהסדיר את אופן פריסת ההלוואה ככל שיידרש״.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מסר: "ההרחבה הנוספת של המתווה נועדה לתת 'מרווח נשימה' נוסף ללקוחות שנקלעו לקשיים נוספים בעקבות הימשכות המשבר והשלכותיו. הסיוע והליווי ללקוחות בתקופה מורכבת זו נמצא לנגד עינינו, וההרחבה עליה הודענו היום מצטרפת לצעדים רבים שננקטו עד כה, שתכליתם אחת – הקלה על הלקוחות.

"יש לזכור כי דחיית תשלומים כמוה כהלוואה חדשה, הטומנת בחובה עלויות. לכן טרם קבלת החלטה על דחיית תשלומים, חשוב לבחון את השלכות הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי שלה (שיעור הריבית, סכום החיוב החודשי לחיוב לאחר הדחייה וכיוצא באלה). מומלץ לממש חלופה זאת רק לאחר בחינת נחיצותה ועלותה.

"כמו כן, דחיית התשלומים לא תתאפשר לתקופה בלתי מוגבלת, ולכן יש לפעול בנחישות על מנת להגיע  להסדרי תשלום ופירעון החובות, התואמים את יכולות הלקוחות בשים לב לאתגרי התקופה".

מדריך בנק ישראל: אלה ההקלות שכדאי שתכירו בתקופת משבר הקורונה