חדשות    

גביית המיסים ירדה; הגירעון בשיא

נתונים חלשים על גביית המיסים גרמו לגירעון גדול בתקציב המדינה.

גביית המסים ברבעון השלישי היתה נמוכה ב-2.3 מיליארד שקל מהתחזיות. מדובר על סטייה משמעותית מתחזית הגבייה וברשות המיסים מסבירים כי הגידול בגביית המס שהיתה בשנים האחרונות (בקצב גבוה של 6%) נעצרה.

כתוצאה מהגבייה החלשה, הגירעון התקציבי המצטבר לשנה האחרונה  מהווה 3.35% מהתמ"ג – שיא של 5 השנים האחרונות.

"הגידול בגירעון נובע בעיקרו מכך שעקב חגי ספטמבר, רשות המסים איפשרה דחייה בתשלומי מע"מ לתחילת אוקטובר. כמו כן, נדחו גם תשלומי מס הכנסה לאוקטובר", הסבירו במשרד האוצר והמשיכו – "אנו מעריכים את סכום התשלומים שנדחו ב-6.1 מיליארד שקל, ואלמלא דחייה זו, היה הגירעון מגיע ל-2.9%".

ואז, המספרים לא רעים – 2.9% הוא הגירעון המתוכנן ל-2018  "קשה להסיק כרגע מנתוני ספטמבר על הגירעון הצפוי ב-2018 כולה", אומרים באוצר, אבל כלכלנים מעריכים שתהיה סטייה קלה כלפי מעלה.

 רשות המסים הדגישה כי לאחר נטרול של דחיית ההכנסות האמורה; וכן נטרול של שינויים בשיעורי המס, של האינפלציה,  גביית המסים בספטמבר 2018 היתה גבוהה ב-4.8% מבספטמבר 2017.

גם ההוצאות גדלו

בחודש ספטמנבר רשמה המדינה הוצאות גבוהות מהמתוכנן. ההוצאות של משרדי הממשלה גדלו בינואר עד ספטמבר 2018 ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד בתקציב היה מתוכנן גידול של 4%. במשרדים האזרחיים, גדלו ההוצאות ב-7.4%, בעוד בתקציב תוכננה עלייה של 5.2%. הוצאות מערכת הביטחון גדלו ב-5.6%, אף שלפי התכנון בתקציב הן היו אמורות לרדת – ב-0.4%. למה הם מבזבזים כל כך הרבה? ואיפה הפיקוח על התקציב?