מדריכי השקעות    

גז טבעי – מדריך למשקיע

קידוח גז ימי

מעודכן ל-10/2018

גז טבעי – מדריך למשקיע;  מה משפיע על מחיר הגז, יתרונות וחסרונות בהשקעה בגז

 גז טבעי משמש למגוון רחב של שימושים, אך עיקר השימוש שלו כיום הוא לתעשייה ולחימום בתים. גז טבעי, המכונה גם "ביוגז", הינו גז מתאן המיוצר מפירוק של חומר אורגני. בעבר נחשב הגז לתוצר לוואי חסר תועלת של תהליך ייצור הנפט, אך עם השנים הלכו השימושים בו והתרחבו בזכות היותו זול, יעיל וידידותי יותר לסביבה.

גז, יש לציין, לא חסר בעולם; המצאי לפי ההערכות המקובלות מספיק ליותר מ-250 שנות שימוש, אך הבעיה היא הפיזור הגיאוגרפי הבלתי שווה שלו (בעיקר ברוסיה, קטאר ואיראן). רוסיה וארה"ב נחשבות למפיקות הגדולות בעולם, וסין צפויה להיות השלישית בגודלה בתוך 10 שנים, אך גם אז תיאלץ להמשיך לייבא גז כדי להדביק את הביקוש המקומי. לאחרונה, אף החליטה סין אסטרטגית להכפיל את השימוש בגז מ-5% מסך תצרוכת האנרגיה ל-10% עד שנת 2021. ביקוש נוסף לגז מגיע גם מאירופה, עקב החלטת גרמניה לסגור את כל הכורים הגרעיניים המספקים 8% מתצרוכת החשמל, עד שנת 2022.

בישראל נמצא גז בכמויות מרשימות – במאגר תמר של קבוצת דלק, ישראמקו ונובל נמצא בשנת 2009 גז בהיקף של כ-10 TCF ובמאגר לוויתן נמצא גז בהיקף כמעט כפול.

מה משפיע על מחירי הגז הטבעי?

מחירי הגז הטבעי מושפעים ממספר גורמים מרכזיים:

  1. יכולת הייצור העולמית – יכולת הייצור העולמית היא המרכיב המשמעותי ביותר בצד ההיצע של מחירי הגז. גילויים של מאגרי גז חדשים (כדוגמת מאגרי תמר ולוויתן שלנו), שיפור טכנולוגי ביכולות ההולכה וההפצה של הגז וכו' יכולים להגדיל את היצע הגז העולמי וללחוץ מטה את מחירי הגז בהתאם.

מן הצד השני סכסוכים פוליטיים, מלחמות, נזקי טבע וכו' – יכולים לצמצם את היקף ייצור הגז העולמי ולהביא לעלייות מחירים.

  1. היקף הייצור התעשייתי – כאמור, גז משמש כיום במפעלים תעשייתיים רבים ברחבי העולם, והיקף הדרישה לגז משתנה עם הרחבת השימוש בו ובהתאם למחזורים הכלכליים. עיקר השימוש בגז הוא בתעשיות החשמל, הכימיקלים והדשנים.
  2. מעבר אסטרטגי לשימוש בגז – הגדלת הביקוש מגיעה גם משינויי מדיניות אסטרטגיים שמבצעות מדינות – סין לדוגמא הגדירה את הגדלת השימוש בגז מ-5% ל-10% מתצרוכת האנרגיה הכוללת שלה, ואילו גרמניה החליטה לסגור את הכורים הגרעיניים שלה ולהסיט את השימוש לאנרגיות חליפיות ובהן גז.
  3. מזג האוויר – כ-50% ממשקי הבית בארה"ב מחממים או מצננים את בתיהם באמצעות גז טבעי, ולכן מזג האוויר מהווה גורם משפיע משמעותי על מחירי הגז.

ככלל חשוב לדעת שמחירי הגז הטבעי מאופיינים במחזוריות קבועה – הביקוש הגבוה ביותר הוא בחודשי החורף (דצמבר-פברואר), ובחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט), כאשר בעונות המעבר יורדת רמת הביקושים לגז טבעי.

  1. מתיחויות וסכסוכים פוליטיים – חלק משמעותי ממצבורי הגז העולמיים נמצא במזרח התיכון. כ-20% ממצבורי הגז העולמיים לדוגמא נמצאים בקטאר, וחלק משמעותי מהם ממוקם על הגבול עם אירן, דבר המוסיף תנודתיות לא מעטה למחירי הגז.

מחירי הגז תנודתיים ומקושרים בהתאמה מסוימת (לא מלאה) למחירי הנפט. נכון למאי 2017 הגז נסחר (חוזה עתידי/ CFD ) בין 3.3 ל-3.4 דולר, לעומת 2 דולר לפני שנה. כאן תוכלו לראות את המחיר המעודכן (בהשוואה להיסטוריה)

איך משקיעים בגז טבעי?

ניתן להשקיע בגז טבעי במגוון דרכים:

  1. השקעה במניות של חברות הפועלות בענף הגז הטבעי: איתור והפקת גז טבעי, אחסון, הובלה, ואף אבטחת מתקני גז – חברות בתחומים אלה מושפעות באופן ישיר משינויים במחירי הגז.
  2. השקעה בקרנות נאמנות ותעודות סל המתמחות בתחום. דוגמאות לקרנות ותעודות כאלה –

– תעודת הסל United States Natural Gas Fund הנסחרת בבורסת AMEX.

– תעודת הסל ETFS Natural Gas הנסחרת בבורסה בלונדון ובבורסות אירופאיות נוספות.

– תעודת סל בחסר (שורט) ETFS Short Natural Gas הנסחרת בבורסה בלונדון ובבורסות נוספות באירופה.

– תעודת הסל ETFS Leveraged Natural Gas הנסחרת בבורסה בלונדון ובבורסות נוספות באירופה ומאפשרת חשיפה ממונפת לגז טבעי.

  1. השקעה באופציות ו/או חוזים עתידיים על גז טבעי באחת מבורסות הסחורות בעולם או באמצעות פלטפורמות מסחר המאפשרות זאת (לאינדקס זירות המסחר בגז טבעי).התחל לסחור

האם כדאי להשקיע בגז טבעי?

יתרונות ההשקעה בגז טבעי

  1. קורלציה נמוכה לשוק המניות והאג"ח

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של ההשקעה בגז טבעי הוא שבאופן מסורתי יש למחירי הסחורות קורלציה נמוכה מאוד (או מתאם נמוך מאוד) לשווקי המניות ואגרות החוב.

הקורלציה הנמוכה (ובמקרים מסוימים אף השלילית) הזו מאפשרת לגדר את תיק ההשקעות ולצמצם את החשיפה לקריסה בשוקי ההון.

  1. הגנה בפני אינפלציה

יתרון נוסף להשקעה בגז טבעי הוא ההגנה שהוא מקנה בתקופות של אינפלציה גבוהה, המשפיעה באופן ישיר גם על מחיר הגז הטבעי עצמו.

  1. גידור למשברים פוליטיים

כפי שראינו קודם, חלק משמעותי מהגז העולמי נמצא באיזורי סיכון ומחירו מושפע מהיציבות (או חוסר היציבות) באיזורים אלה.

משבר פוליטי גדול, או אף מלחמה, יכולים לגרום למשבר בשווקי המניות, אך במידה שהם מאיימים על קצב ייצור הגז, או אף על היקפי מאגרי הגז, צפויה להתרחש במקביל עלייה חדה במחירי הגז.

חסרונות ההשקעה בגז טבעי

  1. תנודתיות גבוהה

מחירו של הגז הטבעי נוטה לתנודתיות גבוהה, ורמת הסיכון בהשקעה בגז טבעי, ובייחוד בהשקעה ממונפת בגז טבעי – גדולה מאוד.

  1. מגוון מצומצם יחסית של אפשרויות השקעה

ביחס לאפיקי השקעה סטנדרטיים – כגון מניות ואג"ח, מגוון כלי ומוצרי ההשקעה בגז טבעי מצומצם, ובחלק מהמקרים העלויות של החשיפה לגז טבעי גבוהות.

  1. אין דיבידנדים/ריבית

בניגוד למניות ואג"ח, המשיאים דיבידנדים או ריביות באופן שוטף, הדרך היחידה להרוויח מהשקעה בגז טבעי היא בעקבות שינויים במחיר שלו.

  1. דיוק מוגבל של תעודות סל וקרנות נאמנות ביחס לנכס הבסיס

רמת הדיוק של תעודות הסל וקרנות הנאמנות המאפשרות השקעה בגז טבעי, למול מחירו בפועל של נכס הבסיס, אינה גבוהה מספיק.

בדרך כלל משקיע מנהל תעודת הסל בגז הטבעי באמצעות חוזה עתידי, אותו הוא צריך לחדש אחת לתקופה לפני פקיעתו של החוזה, ובכך מגדיל את עלויות ההשקעה ומקטין את רמת הדיוק בין התעודה לנכס הבסיס.

סיכום

ההשקעה בגז טבעי יכולה להקטין את הסיכון הגלום בתיק ההשקעות, בייחוד בתקופה שבה מחירי המניות והאג"ח גבוהים.

עם זאת חשוב לקחת בחשבון בעת ההשקעה בגז טבעי את הסיכונים הכרוכים בה, ולהכיר בצורה טובה את היתרונות והחסרונות של כל אחד מכלי ההשקעה הקיימים נכון להיום בשוק.

עדכונים:

אוקטובר 2018שלמה גרינברג בטור בביזפורטל כותב על הפוטנציאל בתחום הגז, הצמיחה הצפויה בשנים הקרובות ועל הקרנות סל המועדפות לדעתו – ""אנחנו, כרגיל, בעד השקעה בסלים או קרנות שממוקדים בגז טבעי אלא שגם ההשקעה הזו בעייתית כי אין הרבה סלים שממוקדים רק בגז טבעי (מהסיבה כאמור שאין גם הרבה חברות שמתמקדות רק בגז).  ה-United States Natural Gas Fund (סימול: UNG) הוא  הסל הגדול והנזיל ביותר שמתמקד בתחום הגז הטבעי, אבל הוא לא מתאים למשקיע הקטן. הסל מתבסס על אופציות עתידיות של מחירי הגז ומצביע למעשה על הציפיות בתחום הגז. הוא מכשיר מצוין למשחקים בטווח הקצר אבל הוא אינו מתאים למשקיע הקטן!!"

"אז במה כן כדאי להשקיע? הניסיון מראה שסל האנרגיה של ה-S&P, ה-XLE, שכולל את כל מניות האנרגיה שמייצגות חברות מובילות בכול תחומי הסקטור או סל דומה בהרכבו מהסוג של VDE ילוו נאמנה את השגשוג הצפוי בתעשיית הגז. ישנו סל ה-XOP שכולל את תחום ההפקה, הייצור והתשתיות של גז ונפט ונראה לנו עדיף כרגע על סלי ה-S&P וסל האנרגיה הגלובלי IXC שאומנם מייצג התחום גלובלית אבל חברות שאינן אמריקאיות "סובלות", בד"כ, מהערכת חסר ומדכאות את תשואת הסל. מבחינת מניות בודדות אנחנו עוקבים אחרי KMI שהולכת ומתחזקת ומאמינים שהתפנית שעשו האנליסטים מוצדקת וכמובן אחרי שברון (סימול: CVX) שפעילה מאוד גם בתחום הגז". (להרחבה בביזפורטל)


למדריך השקעה בנפט

למדריך השקעה בזהב