משפט    

"גנב תבע את השותף שלו – השופט: "מדובר בתביעה תקדימית שכמוה לא מצאתי, למרות שייגעתי וחיפשתי

בית משפט; צילום דוברות
מעודכן ל-01/2020

השבוע נדחתה תביעה ראשונה מסוגה שלפיה ביקש הנתבע, גנב רכב, לתבוע את שותפו לעבירה כדע שיחלוק עמו בפיצוי לבעלת הרכב על הנזקים. הגנב הנתבע הודה בגניבת הרכב והורשע.

אם להסתמך על דברי השופט, מעולם לא הייתה תביעה כזו: "מדובר בתביעה תקדימית שכמוה לא מצאתי, למרות שייגעתי וחיפשתי, שכן ככל הנראה עד כה לא היתה לאף עבריין שהיה שותף לגניבה שבה הוא הורשע, את עזות המצח לנסות ולגייס לצידו את בית המשפט, כדי לסייע בידו לגבות את מחצית הפיצוי שאותו נאלץ לשלם עקב הגניבה, ממי שלטענתו היה שותפו לאותה גניבה".

בפסק הדין נכתב כי בית המשפט צריך להכריע בשאלה העקרונית אם עבריין שהורשע על פי הודאתו בגניבת רכב, רשאי לעתור מלפני בית המשפט לסעד כספי נגד מי שלטענתו היה שותפו לעבירת גניבת הרכב, ועוד לראות בשותף כ"מעוול במשותף", לפי דיני הנזיקין ולחייבו במחצית הפיצוי. מעוולים במשותף היא תפיסה העוסקת במצב שבו שני מזיקים או יותר גורמים במעשה אחד נזק אחד לניזוק תוך הפרת חובה משותפת.

בפסק הדין נכתב שהתביעה נדחתה "ולו משום שתביעה מסוג זה מהווה עלבון לחוש הצדק ולמצפון ואני סבור כי אל לו לבית המשפט להוות אכסניה לסכסוכים בין עבריינים ולתת את ידו לעבריין שהורשע בביצוע עבירה כדי לבוא חשבון עם שותפו לביצוע העבירה, בגין 'הנזקים' הישירים שהניבה העבירה. עסקינן בעיקרון משפטי וותיק ומושרש היטב ולפיו 'מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה'. שכן, לא יעלה על הדעת כי בית המשפט יושיט סעד למבצע העבירה, לאחר שהורשע בגין ביצוע אותה עבירה על פי הודאתו, נגד מי שלטענתו היה שותף לביצוע אותה העבירה יחד עמו.

"יסודו של כלל זה בסלידת בית המשפט מלהושיט עזרה לבעל דין המבסס את תביעתו או הגנתו על מעשה הנוגד את החוק או את תקנת הציבור… משזו המסקנה אליה הגעתי, אין בכוונתי להכריע בשאלה האם הצד השלישי היה שותף לגניבה ומה מידת מעורבותו בגניבה, שכן בית משפט לא ייתן ידו להסדרת סכסוך בין גנבים", נקבע בפסק הדין. עוד נאמר שהשותף בכלל הכחיש את מעורבותו והתביעה נגדו על גניבת הרכב נדחתה.

מעוולים משותפים

התפיסה של מעוולים במשותף נכללת תחת קטגורית ריבוי מעוולים (המכונה גם מעוולים יחד). במצב של ריבוי מעוולים נעשית הבחנה בין שני מקרים:

  1. מעוולים הגורמים לנזק אחד בלתי ניתן לחלוקה: שני מזיקים או יותר הגורמים באמצעות שתי עוולות נפרדות ושני מעשי נזיקין נפרדים, לנזק שאינו ניתן לחלוקה, במובן שלא ניתן לפצל ולייחס לכל אחד מהם חלק מהנזק. הנזק הוא אחד, אבל העוולה של כל מזיק שונה משל חברו.
  2. מעוולים במשותף: שני מזיקים או יותר המבצעים עוולה אחת הגורמת לנזק אחד .