זכויות עובדים    חיסכון פנסיוני    

גרסת ההסתדרות לקרן פנסיה ברירת מחדל – בעלי שכר מינימום ישלמו דמי ניהול של 0.25%

ההסתדרות  וקרן הפנסיה הגדולה בשוק – מנורה מבטחים פנסיה וגמל, פותחים מסלול מיוחד לבעלי שכר נמוך בדמי ניהול נמוכים יחסית של 0.25% מהצבירה ו-3% מההפקדות. זה עדיין לא נמוך כמו קרנות הפנסיה ברירת מחדל – אבל זה בהחלט נמוך מהממוצע.  בפועל, בחצית מדמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה

לדברי ההסתדרות ייהנו מהשיתוף פעולה 40 אלף איש באופן מיידי. מדובר בעובדים שהם מקבלי שכר מינימום ומבוטחים כבר במבטחים החדשה. בהסתדרות הדגישו כי בכוונתם להרחיב את המדיניות של הפחתת דמי ניהול למקבלי שכר מינימום גם למוצרים נוספים.

אז נכון שקרן פנסיה ברירת מחדל מספקת דמי ניהול נמוכים יותר, אבל לגישת ההסתדרות – עובדים לא יעברו, ואולי טוב להם בקרן הזו. כל מה שצריך זה להוריד את דמי הניהול בקרן הזו.

בהסתדרות סבורים שגם קרנות אחרות יילכו בעבקות מנורה מבטחים. כיום דמי הניהול הממוצעים בקרן הפנסיה מבטחים החדשה, לחוסכים פעילים, עומדת על  0.18% מהצבירה ו-2.35% מההפקדות השוטפות, אז האם זה כל מה שיכלה ההסתדרות להשיג לבעלי שכר המינימום? הם משיגים לעובדים בחברות הגדולות עם הוועדים החזקים, דמי ניהול ברצפה, ולעובדי שכר מינימום דמי ניהול של 0.25% שהם מעל הממוצע בקרן.

לאחרונה, הודיעו שר האוצר ורשות שוק ההון כי הם מפרסמים את המכרז השני לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל לכלל הציבור. במכרז הראשון, זכו קרנות הפנסיה של מיטב דש והלמן אלדובי, שהציעו קרוב לאפס דמי ניהול – "לאחר שהצטרפו מעל 100,000 חוסכים, לשתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל שכבר פועלות", אמרו אז באוצר וברשות שוק ההון, " המכרז החדש ייצא לדרך בעוד מספר חודשים, כשהקרנות ברירת מחדל החדשות יפעלו החל מנובמבר 2018".

במכרז השני, דמי הניהול המינימליים יהיו  0.1% מהצבירה ו-1.5% מההפקדות השוטפות

שתי הקרנות שזכו במכרז הראשון לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל –  מיטב דש והלמן אלדובי – זכו לאחר שהתחייבו לגבות דמי ניהול של 1.31% מההפקדות השוטפות ושל 0.01% מהצבירה, ושל 1.49% מההפקדות השוטפות ו-0.001% מהצבירה, בהתאמה. דמי הניהול המקסימליים המותרים על פי חוק הם 6% מההפקדות השוטפות ו-0.5% מהצבירה.

כך או אחרת, ההסכם בין ההסתדרות למנורה מבטחים הוא תקדימי ועשוי לשפר ולהרחיב את התחרות בשוק, אם כי, דמי הניהול אינם מדהימים –  "ההסכם התקדימי, ראשון מסוגו בענף הפנסיה והביטוח, נועד לפתור כשל שוק באשר לעובדים מוחלשים אשר משלמים דמי ניהול גבוהים בפנסיה ולא נהנים ממגמת ההפחתה בגובה דמי הניהול הקיימת בשוק. ההסכם מתמקד  באלו שלא נמנים על מקומות עבודה מחוזקים, או סקטורים שזוכים להגנת ההסתדרות. בשנים האחרונות ישנה מגמת הוזלה בדמי הניהול בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, שלא כל העמיתים נהנים ממנה – עתה נראה כי בשורת ההוזלה תגיע לרבים".

קרן פנסיה ברירת מחדל – מדריך

קרן פנסיה ברירית מחדל – כמה דמי ניהול חוסכים – מחשבון