חדשות    

האבטלה מזנקת: משבר הקורונה יוסיף למשק לפחות חצי מיליון דורשי עבודה

מעודכן ל-03/2020

לפי תרחיש פסימי יותר, מספר המובטלים הזמניים יגיע ל-1.2 מיליון המוסד לביטוח לאומי נערך לתשלום דמי אבטלה בהיקף של 2.75 מיליארד שקל בחודש

בתחילת השבוע עדיין העריכו כי מספר האזרחים שהפכו לפתע לדורשי עבודה בעקבות משבר הקורונה יסתכם ב-200 אלף איש, אך כעת מסתבר כי התחזיות היו אופטימיות לעומת המציאות.

היום הודיעו מהמוסד לביטוח לאומי כי הם נערכים לחצי מיליון מובטלים עד חודש אפריל. "הצפי הוא כי בחודש מרץ ישולמו דמי אבטלה בסכום כולל של 1.2 מיליארד שקל, ובחודש הבא יגיעו תשלומי דמי האבטלה ל-2.5 מיליארד שקל", מסרו במוסד. החרפת התחזיות נובעת מהמעבר להשבתה חלקית של המשק. המספרים האלה אינם כוללים עצמאים שהמענקים שיקבלו יטופלו על ידי רשות המיסים.

לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, כרגע אין מקורות ברורים למימון. "מדובר בזינוק חסר תקדים בדמי האבטלה, שבחודש רגיל עומדים על 320 מיליון שקל. אם לא יהיה תקציב, יפנו בדרישה למימון מצד משרד האוצר", הוא הסביר.

המספרים המצוינים לעיל משקפים את התרחיש המתון. אולם קיים גם תרחיש פסימי יותר, לפי מספר המובטלים החדשים בעקבות המשבר יגיע ל-1.2 מיליון איש.

מתחילת חודש מרץ ועד אתמול לפנות ערב השלימו את הרישום בשירות התעסוקה יותר מ-110 אלף איש, גידול של כ-68%, לעומת 160 אלף דורשי עבודה שהיו רשומים בשירות עם תחילת המשבר. מספר הנרשמים עד אמצע חודש מרץ גדול פי ארבעה ויותר מכל הנרשמים בפברואר. אתמול בין חצות ועד לפנות ערב נרשמו 55 אלף איש, מתוכם 70% שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת). כלומר, הבשורה הטובה היא שבמשק יש מגמה כללית להעדיף הוצאה לחופש ללא תשלום על פני פיטורים.

משמעות הדבר – העברת האחריות לשכר חלקי של העובדים מהמעסיק לביטוח הלאומי. הבעיה היא שמי שייפלטו בסופו של דבר ממקום העבודה כבר ימצו את זכאותם לדמי אבטלה ויישארו ללא הכנסה בתקופה שבה יצטרכו לחפש עבודה.

העלות של כל 100 אלף מובטלים היא כ-550 מיליון שקל לחודש, כך שמדובר בסכום כולל של 2.75 מיליארד שקל לחודש בתרחיש המינימום, ו-6.6 מיליארד שקל לחודש בתרחיש המקסימום.

מספר משרות השכיר במשק עומד לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על 3.75 מיליון. כלומר מדובר בהערכות לאבטלה של בין 13% מהשכירים ל-32%. עד סוף החודש מצפים בביטוח הלאומי לתוספת של 150 אלף מקבלי דמי אבטלה. לשם השוואה, עד תחילת המשבר שילם הביטוח הלאומי דמי אבטלה ל-80 אלף איש בחודש, מהם כ-25 אלף חדשים.

שירות התעסוקה דיווח בראשית השבוע על עלייה של כמעט פי ארבעה בשיעור האקדמאים מבין המובטלים החדשים, מ-16% ל-60%. דמי האבטלה הממוצעים המשולמים לאקדמאי גבוהים ב-15% מאלה שהמשולמים למי שאינו אקדמאי. מצד שני, החלטת הממשלה שהתקבלה השבוע לקצר את תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה משנה לחצי שנה, תוסיף הרבה עובדים חדשים וצעירים שלא הספיקו להגיע לשכר משמעותי.

בביטוח הלאומי מציינים שבמשק יש כ-380 אלף עובדים עם ותק שבין חצי לשנה. אבל עדיין לא ידוע כמה מהם ייפלטו ממקומות העבודה – אם באמצעות פיטורין ואם באמצעות הוצאתם לחופשה ללא תשלום.

מאות אלפים צפויים להישאר מובטלים

בינתיים נראה כי ישנם ציבורים רבים שדמי האבטלה אינם פותרים את המצוקה שאליה נקלעו. אחד מהם הוא ציבור המאבטחים ועובדי הניקיון בני 67 ומעלה, שאינם זכאים לדמי אבטלה אם יפוטרו או יוצאו לחל"ת. בחלק גדול מהמקרים מדובר בעולים חדשים שעובדים כיוון שאין להם פנסיה.

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור העריך כי "בין עשרה לעשרים אחוז מדורשי העבודה שהוצאו לחל"ת, לא יחזרו לשוק העבודה מיד עם סיום משבר הקורונה".

על פי ההערכה הנמוכה של חצי מיליון מובטלים מדובר ב-50 עד 100 אלף איש, ולפי ההערכה הפסימית יותר של 1.2 מיליון – 120 אלף עד רבע מיליון יישארו ללא עבודה לאחר המשבר.

לדברי גראור, "ההתמודדות עם השלכות המשבר צפויה להימשך עוד חודשים אחריו, ושירות התעסוקה עושה מאמצים לסייע לאותם אנשים. יש לנו גם היום משרות פנויות בנמצא, ונעשה את הקישורים בין המעסיקים שצריכים אותנו עכשיו לבין דורשי העבודה המתאימים".

כמה יעלו למדינה דמי האבטלה בעקבות חל"ת ופיטורים

חופשה ללא תשלום בעקבות הקורונה – מה צריך לדעת