קריירה    

האם אנחנו מוכנים לכישורי העתיד

מעודכן ל-04/2019

אתם יצירתיים, משתפים פעולה, אמפתיים, אוהבים ללמוד? ייתכןן שאתם מוכנים למקצועות העתיד

בעולם הטכנולגי של היום הכישורים של עכשיו הם לא הכישורים של עוד שעה. רוב הסיכויים הם שבעוד שנתיים או חמש הכישורים האלה כבר לא יהיו רלוונטיים. כך העובדים צריכים להשתנות ולהתעדכן כל הזמן כדי להישאר רלוונטיים.

כישורי העתיד בכלכלה

בענף הכלכלה למשל דו"ח הפורום הכלכלי העולמי משנת 2016 מציג מיומנויות ליבה הנדרשות בענפי הכלכלה השונים ומסווג אותן לשלוש קטגוריות של מיומנויות: יכולות קוגניטיביות ופיזיות, מיומנויות בסיס ומיומנויות חוצות . עד 2020 יותר משליש מהכישורים הנדרשים ברוב המקצועות יהיו כאלה שנכון להיום לא חשבים מאוד לאותו מקצוע. חלק מהכישורים הנדרשים לעולם העבודה העתידי הם: יצירתיות, שיתוף פעולה עם אחרים, קבלת החלטות וחשיבה ביקורתית ופתרון בעיות מורכבות.

מוכנות החינוך לעולם העבודה

לפי דו"ח אחר העוסק במוכנות החינוך לעולם העבודה הכישורים המהותיים לעולם העבודה העתידי הם: היכרות עצמית מעמיקה, ויסות רגשי ואמפתיה ופרספקטיבה.

למידה, אינטליגנציה, יוזמה

לחברת פילת יש כלי פסיכולוגי-טכנולוגי המיועד לארגונים, שנועד לאבחן אצל כל עובד מהי רמת המיומנות האישית שלו ומידת התאמתו למיומנויות הנדרשות במקצועות המחקר. המטרה היא לסייע לעובד ולארגון להבין אילו מיומנויות על העובד לשפר או לחזק, לקראת העתיד.

על פי פילת, בעתיד יהיה צורך קודם כל ביכולת למידה מתמדת, בעמידות, בגמישות וורסטיליות, בחשיבה ביקורתית, אינטליגנציה חברתית, יוזמה, גישה למערכות טכנולוגיות ועוד. הנה כמה דוגמאות מהשאלון:

השאלון

עליכם לסמן ב-1 עד 4 עד כמה אתם מזדהים עם הדברים המשפטים הבאים כאשר 4 זה "מאוד מזדהה" ו-1 זה "לא מזדהה כלל":

 

• אני מאמין שלקוח תמיד צריך לפגוש מולו אדם, שייתן לו שירות רגשי וחם, אל מול שימוש באמצעים טכנולוגיים בלבד.

• אני חושב שהזמן של הלקוח יקר, וברגע שהוא מגיע לחברה חשוב להיות ממוקד מולו ולספק מענה מקצועי לבעיה שלשמה הגיע.

• אני אוהב חדשנות, נהנה לחקור ולהבין איך הדברים עובדים, וחושב שלקוחות מחפשים את החידושים והגדג'טים החדשים.

• מה שאני אוהב/ת בעיסוק שלי זה שתמיד יש משהו חדש ללמוד, ושווה לי להשקיע גם כשזה פחות נוח.

• אני אוהב/ת משימות שהן לא לגמרי מוגדרות, בהן יש לי יותר אפשרות להביא מעצמי.

• אני רואה בכל קשר עם לקוח הזדמנות לקדם עוד מוצרים ושירותים.

• מה שאני אוהב בעיסוק שלי זה שהוא ממוקד ביצוע, נהנה/ית לתת תפוקה, אוהב/ת את הביצוע.

• אני אוהב/ת שיש תאום ציפיות ברור לגבי הדרך שבה מצופה ממני לפעול.

• במצבי לחץ אני מעדיף לנהל את הזמן שלי בכוחות עצמי.

• במצבי לחץ, מנהל טוב זה מנהל שיודע לתעדף את המשימות, לכוון למה שחשוב, כך שיהיה ניצול מקסימלי של הזמן.

אין בשאלון תשובות נכונות או לא נכונות. מטרתו לנתח ולזהות את הנטיות הטבעיות של כל עובד, ולבנות לו תכנית פיתוח שמטרתה לגשר על פערי המיומנויות שלו ולחזק את המיומנויות שיצטרך בעולם החדש.

השאלון טוב גם לתיאום ציפיות. המנהל של העובד יכול למלא את השאלון ולהעריך את יכולות העובד, ואז לבחון את הפערים בין הערכת המנהל להערכה העצמית של העובד, ולבנות תכנית לחיזוק המיומנויות החסרות. הכלי מתאים למעסיקים ומנהלים שרוצים להיערך למקצועות המחר ולחזק את המיומנויות הנדרשות להם, או להיעזר לזהות טאלנטים ולהתאים להם את תכניות הפיתוח העתידיות שלהם.

ומה לגבי כישורי ההווה

אבל מה עם כישורי ההווה? איפה אנחנו נמצאים? בישראל הפריון ברוב הענפים נמוך בהשוואה למרחב. מחקרים אחרונים מוצאים את הסיבה בכישורי העובדים הדלים לעומת המערב, ואלו מתחילים בחינוך. למרות ששיעור המשכילים בישראל גבוה מאוד ביחס לעולם, רמת החינוך לפי כל המבחנים נמוכה מאוד ביחס למערב, בעיקר במתמטיקה ובמדעים. ההמלצה היא להכניס מיומנויות וכישורים מסוימים כבר בגיל הרך, ובנוגע לעתיד ודאי שזה נוגע לתכונות כמו חדשנות, שיתוף פעולה ואף להיכרות טכנולוגית.

מה הכישורים הנדרשים לעבודה ב-2019

איך בוחרים חוגים לילדים וכמה זה עולה?

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך