חדשות    

האם המס על הבורסה, יופחת? התשובה – אחרי החגים

אבי בן שמחון
המס על הבורסה – 25% מהרווח הריאלי, הוא מס אמביוולנטי. מצד אחד – צריך למסות את הרווחים מהבורסה. אבל מצד שני – אין הגיון למסות רווחים מהבורסה, ומצד שני לא למסות רווחים מנדל"ן, לרבות רווחים משכר דירה. אז, כן יש מקום להטיל מס על הכנסות משכר דירה (ראו הרחבה על המס המגוחך על השכרת דירה), אך נראה שהאלטרנטיבה שצוברת תאוצה היא דווקא הפחתה של המס על הבורסה.
בישראל היום התפרסם כי פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יגיש לאחר החגים את מסקנות הוועדה של המועצה בעניין המס על הבורסה.
כבר לפני שלושה חודשים, ביקש נתניהו משמחון לבחון את כלל המיסוי על הבורסה ליחידים ולעוסקים בתחום. בישיבה זו הודה שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, כי טעה כשהעלה את המס על הבורסה ל־25%.
הנושא עלה לדיון על ידי שר המדע אופיר אקוניס, שתומך בהפחתה משמעותית של המס על הבורסה. במקביל, צפוי צוות ברשות המסים שמונה לבדוק את נושא חבות המע"מ על השקעות נוסטרו לפרסם את מסקנותיו. בין סוחרי הנוסטרו קיים חשש גדול מהתייחסות הרגולטור אליהם כמוסד פיננסי, כשההשלכה עלולה להיות הטלת מע"מ או (כפי שנעשה במוסד כספי) – הגדלת המס על הרווחים.