חדשות    

האם הריבית תעלה בספטמבר? בהראל סבורים שיש סיכוי גבוה

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-08/2023

האם הריבית תעלה בספטמבר? אם שואלים את כלכלני הראל יש לכך סיכוי, ואפילו גבוה. בסקירה שפרסמו כלכלני הראל, בראשות האסטרטג הראשי עפר קליין, הם כותבים כי אם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי ונתוני הצמיחה לרבעון השני לא יפתיעו בצורה משמעותית למטה, יש סיכוי גבוה שבנק ישראל יחליט להעלות את הריבית, שעומדת כעת על 4.75%, פעם נוספת בספטמבר, בשל הרוח הגבית שהוא מקבל משוק עבודה ההדוק  – שיעור האבטלה עומד על 3.4% ביולי – ומהפיחות המתמשך בשקל.

להערכת כלכלני הראל מדד יולי יעלה ב-0.5% בהובלת הדיור (שכירות), הנופש בחו"ל ומחירי המזון לצד ירידה עונתית במחירי ההלבשה-הנעלה. הפוקוס יהיה בעיקר על סעיף הדיור, שמהווה כרבע מהמדד, ומכיוון שקרוב לרבע מחוזי השכירות מתחדשים בקיץ. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה לרדת ל-3.5% אך לשוב ולעלות לקידומת 4% כבר בחודש הבא.

ארה"ב: רחוקה הדרך להורדת ריבית

באשר לעולם, מציינים בהראל כי האינפלציה בארה"ב עלתה ביולי ל-3.2% (3.0% ביוני), פחות מהערכות המוקדמות, אך בכך מסתיימים 12 חודשים רצופים של ירידה באינפלציה. ביולי סעיף הדיור היה התורם העיקרי לעלייה לצד מחירי הנופש, החינוך והאנרגיה. מנגד, ירידה בלטה במחירי הטיסות והמכוניות המשומשות, שתרמו לכך שאינפלציית הליבה התמתנה ל-4.7% (4.8% ביוני). למרות העלייה באינפלציה אנו עדיין סבורים שתהליך עליית הריבית קרוב לסיום ונראה רק עלייה בודדת נוספת עד לסוף השנה. אך מוקדם לנסות לתזמן זאת כאשר עד להחלטה הבאה יש עוד נתון אינפלציה ודוח תעסוקה. מנגד, מדד המחירים ליצרן ליולי עלה יותר מהצפי בהובלת עלויות הסחורות והשילוח, דבר שמלמד שעדיין רחוקה הדרך להורדת ריבית.