חדשות    

הבור ליד בית החייל: מחניה חינם למגורים

שתי תוכניות שמקדמת רשות החברות והעירייה צפויות להפוך את מתחם הבור ליד בית החיל לבנייני מגורים

צומת הרחובות ויצמן ופנקס עומד להשתנות. עשרות מ"ר צפויים לשנות את פניהם בשנים הקרובות, בעקבות תוכנית חדשה שתכלול מגורים, רכיב של דיור בהשכרה, וכן שטחי מסחר ושטחים לשימוש הציבור. בשטח נמצאים בית החייל, מבנה גדול בשטח רב, וכן מתחם “הבור”, שטח פתוח המצוי מול בית החייל, שהשימוש היחידי שלו הוא חניה חינם לתושבי האזור.

הקרקע נמצאת בין דרך נמיר ורחוב אבן גבירול, ובקרבת כיכר המדינה, ולכן נחשבת אטרקטיבית. בצמוד למתחם ממוקמים מגדלי אקירוב. הבעלות בקרקע מתחלקת בין חברת נכסי חיל (נח), חברה בבעלות משותפת של האגודה למען החייל ומשרד הביטחון, המחזיקה בקרקעות בית החייל וסביבתו; ועיריית תל אביב אשר הפקיעה את שטח הבור לפני עשורים רבים לצורך מבנה ציבור – אלא שזה לא הוקם.

 את המהלך מקדמת רשות החברות בשיתוף נכסי חיל ועיריית תל אביב. לצד מעורבות של חברת הדיור הממשלתית "דירה להשכיר", המתמחה בקידום פרויקטים להשכרה ארוכת טווח. היוזמה היא חלק מהמדיניות לאתר נכסי מקרקעין שבבעלו חברות ממשלתיות, ואשר לא נעשה בהם שימוש מיטבי ולהגדיל את התועלתמהם, במכירה או בייזום.

מה יהיה במקום הבור?

עבור השטח המגיע ל־28 דונם נבחנו שתי אופציות חלופיות. הראשונה כוללת בינוי קטן יחסית עבור מתחם הבור בלבד, בעוד שמבנה בית החייל לא ישתנה על פי חלופה זו ייבנה במקום בניין של 10 קומות מעל קומת קרקע ובשטח בנוי של כ־6,800 מ"ר, אשר יכלול קומת קרקע מסחרית, שתי קומות נוספות לצורכי הציבור ופעילות עירונית, ושמונה קומות נוספות בייעוד מגורים מיוחד, כמו  דיור מוגן או  שכירות ארוכת טווח.

האופציה השנייה היא שייבנו משני צדי הצומת מגדלים. האחד הצמוד לבית החייל מצדו הדרומי, והשני במתחם הבור. במקרה זה ייועד הבינוי למספר שימושים, שהעיקרי שבהם הוא מגורים ומשרדים. תוכנית זו תצריך אישור באמצעות הוועדה המחוזית, הליך תכנוני ממושך באופן משמעותי.

מרשות החברות נמסר: "לאחר פגישה עם עיריית תל אביב סוכם והוקם צוות תכנון משותף לעירייה ולאגודה למען החייל אשר מקדמת את התכנון של המתחם בעיקר למטרה של דיור מיוחד (דיור מוגן), משולב עם מבני ציבור, ויעודים נוספים. המתחם נמצא בשלבי תכנון". מחברת נכסי חיל נמסר בתגובה: "הנושא מצוי על שולחנה של עיריית תל אביב. חברת נח תשמח לשתף פעולה עם כל הליך שמשמעותו טובת חיילי צה"ל". מעיריית תל אביב נמסר: "נושא תכנון המגרשים, שהינם בייעוד ציבורי, נמצא בבחינה ראשונית".

רמת החייל, תל אביב, תעודת זהות

הרווח ליזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית – 18%; ";אין דייר סרבן, יש דייר מתנדנד. זה הכול עניין של ידע";