הדרך להעלאת ריבית נוספת פנויה: שיעור האבטלה שינה כיוון למטה בפברואר
חדשות    

הדרך להעלאת ריבית נוספת פנויה: שיעור האבטלה שינה כיוון למטה בפברואר

לשכת התעסוקה
מעודכן ל-03/2023

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת כי שיעור האבטלה במשק עומד על 3.7% בחודש פברואר. זאת לעומת שיעור של 4.1% שנרשם בינואר. מספר הבלתי מועסקים עמד על 167 אלף בפברואר לעומת 181 אלף בינואר. פירוש הדבר הוא כי עסקים מקומיים אינם חשים בהאטה ולא רואים צורך לצמצם את כוח האדם. אלא שהצד השני של המטבע הוא שהמשק ממשיך לתפקד בקצב תקין, הביקושים מצד העובדים נמשכים, כך שגם האינפלציה, שעומדת כעת על קצב שנתי של 5.2%, רחוק מהיעד של בנק ישראל, לא בקלות תיחלש.

ואם זה המצב, הרי שבנק ישראל עומד, כך נראה, להמשיך להעלות את הריבית במטרה למגר את האינפלציה. עד כה העלה הבנק את הריבית 8 פעמים ברציפות והיא עומדת כעת על רמה של 4.25%, כבר כעת מעל היעד שהציב בנק ישראל בתחילת התהליך. ככל שהאינפלציה תמשיך להיות "דביקה" – ועל פי תחזיות הכלכלנים גם המדדים הבאים עומדים להיות גבוהים, הרי שכיוון הריבית ימשיך להיות מעלה.

עם זאת, בנק ישראל מושפע בהחלטותיו גם מהחלטות הריבית של הפד האמריקאי. שם עושה רושם כי האינפלציה כן נחלשת בתגובה להעלאות הריבית, אם כי בקצב איטי ממה שצפו. כלומר, הפד צריך להמשיך להעלות את הריבית. עם זאת, לקראת החלטת הריבית הקרובה, ב-22 במרץ, ייאלץ הבנק המרכזי האמריקאי להכניס למשוואה גם את קריסת שני הבנקים האמריקאיים SVB ופירסט ריפבליק ולקחת בחשבון שהמשך העלאות הריבית מגדיל גם את הסיכון של קריסת בנקים נוספים.