מדריכי דירה ומשכנתא    

ההגרלה הגדולה – 30 אלף דירות במחיר למשתכן; איך זה ישפיע על מחירי הדירות? איך זה ישפיע על הזוכים?

מעודכן ל-03/2018

ההגרלה הגדולה – 15 אלף דירות במחיר למשתכן (ומיד 15 אלף דירות נוספות); איך זה ישפיע על מחירי הדירות? איך זה ישפיע על הזוכים. במהלך אוגוסט יקבלו הזוכים תשובות בעניין, והם יצטרכו להחליט אם כן או לא – מסתבר שרבים הציעו סתם, מסתבר שסיכוי הזכייה בסבב הזה (במקומות המרוחקים למרכז) לא רעים, אם כי ככל שמתקרבים למרכז, הסיכויים יורדים. עם זאת, האוצר הכריז כי בקרוב יהיו עוד מכרזים על מחיר למשתכן בהיקף של 15 אלף דירות נוספות, וגם הם בשלב ראשון יוצעו לאלו שמוגדרים במסגרת שלב א (מחיר למשתכן – מה ההבדל בין שלב א' לשלב ב' ). ומכאן שהסיכויים של קבוצה א' לרכוש דירה (גם אם לא דירת חלומותיהם) גבוהים.

הבעיה שאם לא יגורו שם, אם ישכירו את הדירות, אזי יהיה לחץ מחירים על הדירות להשכרה – יהיה היצע גדול, ובהתאמה השמירה על הבניין והדירות לא יהיו כמו בבניין שגרים בו בעלי הבית עצמם.

כך או אחרת, עוד יהיו ביטולים רבים – אנשים לא ירצו את הקומות הראשונות, את כיווני האוויר המסויימים, ובכל מקרה – מדובר על תהליך ארוך של כ-4 שנים. נכון, זה משתלם, בסוף הדרך מקבלים דירה בהנחה של כ-20%, אבל זה ייקח זמן. כאן תוכלו (אם זכיתם) לקבל מידע על איך לוקחים משכנתא, ומסתבר שהמשכנתא במקרה של מחיר למשתכן היא גדולה יותר (אבל פה ושם יש בעיות בלקיחתה

מחירי הדירות לאן?

הגרלה של 15 אלף דירות במסגרת פרויקטים של מחיר למשתכן ברחבי הארץ, זו בשורה אולי טובה למתמודדים ובטח שלזוכים, אבל מתי הם באמת יעברו לדירה שלהם? האם הם בכלל יעברו לדירה הזו, או שכפי שסבורים רבים הם יהפכו בעצם למשקיעים – אם הם זוכים במקומות שהם לא רוצים לגור בהם אז פשוט הם יקנו את הדירה (נותנים מתנה, הם לא ייקחו?) ואז הם ישכירו את הדירה ויגורו גם בעזרת דמי השכירות במקום אחר.ובכלל – מיהם הזוכים האלו? מסתבר שיש שתי קבוצות של זכאים – קבוצה א' וקבוצה ב' – הזוכים הם בעיקר מקרב קבוצה א'. קבוצה ב' תצטרך להמתין להגרלות הבאות – כאן תוכלו לקרוא על שתי הקבוצות

 

אז הכוונות של שר האוצר כחלון, הם באמת טובות. הוא סבור שהתוכנית תיתן פתרון למצוקת הדיור, לאנשים יהיו דירות. אבל האם המהלך הזה יביא לירידת מחירים? האם המהלך הזה יעזור למשפרי דיור? או רק לזכאים בקרב זוגות צעירים וכאלו שאין להם דירה. למה לא לעזור גם למשפרי דיור? זה על הפרק, אבל בקטנה.

כך או אחרת, המספרים של התוכנית בשמיים – מדברים על עשרות אלפי דירות, אבל בפועל, מדובר על כמה אלפים שרכשו דירה, בתוכנית מחיר למשתכן – הקצב רחוק מלהיות מספק. עם זאת, ההצהרות של האוצר עשויות להשפיע על השוק. כאשר באוצר מכריזים על פרוייקט בכזה היקף – 15 אלף דירות (ובקרוב 15 אלף נוספים), הם בעצם משפיעים על שוק הדירות כמעט במיידי. באוצר בעצם גורמים שיהיו 15 אלף זוכי דירות , וכך הם מורידים את צד הביקוש לדירות ב-15 אלף דירות. זה מהלך חכם מצד האוצר, שאמור להקטין את הביקושים. הבעיה שהזכייה הזו תתממש רק בעוד שנים. בשלב הזה ההגרלה היא על העיר, ואפילו לא יודעים באיזה פרויקט מדובר, לאט לאט הזוכים יקבלו מידע – איזה פרויקט, איזו דירה ועוד. אבל בינתיים וזה יימשך תקופה לא קצרה, הזוכים לא באמת יודעים באיזו דירה הם זכו ואיפה בדיוק.

בדרך הזאת באוצר בעצם גורמים לאנשים לשבת על הגדר – יש להם זמן המתנה של חודשים ארוכים עד שיידעו במה הם זכו, ובינתיים הם לא שחקן בשוק הדיור, הם לא מחפשים דירה, לא רוצים לקנות דירה – המטרה של האוצר הושגה – היקף הביקושים יירד. אבל מה יקרה אם הם לא יהיו מרוצים מהדירה ויחזרו לשוק הדירות. אז נכון, כנראה שהאחרים ברשימה ישמחו ההחליף אותם, אבל יש כבר מקרים במסגרת מחיר למשתכן, שיש דירות שאין להם קונה.

מחיר למשתכן – כל מה שצריך לדעת

מחיר למשתכן – איך לוקחים משכנתא

מחשבונים פופולריים