זכויות עובדים    

החלטתם לצאת לעבוד במקביל ללימודים? הכירו את זכויותיכם

כרטיס אשראי לילדים; קרדיט: pixabay

מעודכן ל-05/2019

מאיזה גיל אפשר להתחיל? מהו מספר השעות המקסימלי שניתן להעסיק בני נוער וכמה חייבים לשלם לכם? כל העובדות שחשוב וכדאי לדעת במדריך שלפניכם

בעידן של יוקר מחיה מעיק ומנגד שפע של אפשרויות ופיתויים, בני נוער רבים לא מסתפקים במה שהוריהם רוצים או מסוגלים לממן עבורם ולפעמים מחליטים לצאת לעבוד – כדי לממן בעצמם את מה שהוריהם עשויים לראות כמותרות, בין שמדובר בעוד זוג נעליים "מהממות", בשדרוג לסמארטפון חדש או בכל תענוג יקר אחר. כמו כן, עבודה יכולה לשמש עבורם גם כמקפצה לעולם המבוגרים, המעניקה לבני הנוער תחושת עצמאות ומלמדת אותם מושגים כמו אחראיות ומחויבות.

במקביל, מעסיקים רבים רואים בבני הנוער עובדים פוטנציאליים זמינים, רעננים ואף זולים למדי, שיכולים להשתלב בהצלחה בעבודות שלא מצריכות ניסיון או השכלה ספציפית. האפשרויות הן מרובות: מלצרות, בייביסיטר, ניקיון, חוגים והפעלות ילדים, סדרנות בקולנוע ועוד – אך לפני שתתחילו חשוב ביותר שתהיו מודעים לזכויות שלכם. כך תימנעו מניצול מצד המעסיק, וגם תוודאו שאתם מקבלים את כל המגיע לכם. כדי שתגיעו מוכנים, ערכנו עבורכם את המדריך המלא של זכויות בני נוער בעבודה:

מאיזה גיל מותר להתחיל?

באופן עקרוני ניתן להתחיל לעבוד בעבודה סדירה מגיל 15, אך בחופשות רשמיות כמו פסח וחופשת הקיץ ניתן להעסיק גם בני נוער מגיל 14.

אילו מסמכים מחויב המעסיק לדרוש מכם?

על מנת להתקבל לעבודה יש לעשות בדיקות רפואיות – הנחשבות עבור העובד כחלק משעות העבודה – בבדיקות אלו אתם צריכים לקבל אישור רפואי עדכני. נוסף לאישור הרפואי, תתבקשו להציג גם צילום תעודת זהות של אחד ההורים, כולל הספח בו אתם רשומים. אם אתם מעל גיל 16 וכבר יש ברשותכם תעודת זהות, תוכלו להשתמש בה בעת הקבלה לעבודה.

הודעה על תנאי עבודה

לאחר הקבלה לעבודה, המעסיק חייב למסור לכם הודעה בכתב בתוך 7 ימים מיום תחילת העבודה, המפרטת את תנאי העבודה כמו שכר, תנאים סוציאליים, שעות העבודה וכדומה. כמו כן, מידי חודש המעסיק צריך למסור לכם תלוש שכר, על מנת שתדעו שהתנאים עליהם חתמתם אכן מתקיימים.

מהו שכר המינימום לבני נוער?

שכר המינימום החודשי לנוער עד גיל 16 עומד כיום על 3,710 שקל, כאשר השכר השעתי עומד על 21.45 שקל. לבני נוער עד גיל 17 שכר המינימום החודשי עומד על 3,975 שקל והשכר השעתי הוא 22.98 שקל, ועבור בני נוער עד גיל 18 שכר המינימום עומד על 4,399 שקל בחודש והשכר השעתי עומד על 25.43 שקל.

חשוב שתדעו: גם אם אתם מוכנים לעבוד עבור שכר נמוך יותר, המעסיק מחויב לשלם לכם את שכר המינימום לפי החוק. כמו כן, אסור למעסיק לקנוס אתכם או להטיל עליכם עונשים כספיים, גם אם גרמתם נזק בטעות. בנוסף, הוא חייב לשלם לכם שכר החל מהשעה הראשונה – גם עבור תקופת "התלמדות" או "ניסיון", ימי הכנה, ישיבות עבודה ועוד.

מהן ההוצאות הנוספות שהמעסיק מחויב לשלם?

מלבד השכר, מגיע לכם גם החזר הוצאות נסיעה, ולאחר שנה באותו מקום עבודה, אתם זכאים לדמי הבראה. כמו כן, מגיע לכם פטור מדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. הפטור ממס הכנסה, לעומת זאת, רלוונטי עבור משכורות חודשיות ממוצעות הנמוכות מ- 6,864 שקל לנער או 7,642 שקל לנערה. יש לציין כי הנתונים מתייחסים למשכורת חודשית ממוצעת, כך שאם אתם עובדים רק בחלק מהשנה, לא תידרשו לשלם מס הכנסה גם במשכורות גבוהות יותר.

מה בנוגע לשעות העבודה, להפסקות ולימי המנוחה?

החוק אוסר על קטינים מתחת לגיל 16 לעבוד יותר מ-8 שעות ביום ומשעה 8 בערב עד 8 בבוקר למחרת. אם אתם בטווח הגילים 16 עד 18, תוכלו לעבוד 9 שעות ביום (ובכל מקרה, אסור לכם לעבוד יותר מ-40 שעות בשבוע), ובמהלך החופשה עד חצות.

לגבי הפסקות, ביום עבודה של למעלה מ-6 שעות, אתם זכאים להפסקה של שלושת רבעי שעה, כאשר לפחות חצי שעה מתוכה היא הפסקה רצופה. כמו כן, אתם זכאים למנוחה שבועית של 36 שעות רצופות, הכוללת את יום המנוחה השבועי. חשוב שתדעו שאסור למעסיק לדרוש מכם לעבוד בשבת – גם אם הוא מציע לכם שכר גבוה יותר.

ומה עם קצת חופש?

בני נוער שעובדים לאורך כל השנה יכולים לצבור בכל שנה עד 18 ימי חופשה שנתית, בנוסף על החופשה המגיעה לכם בימי חג שבהם לא עובדים. בני נוער שהם עובדים זמניים למשך תקופה קצרה (פחות מ-75 ימים), אינם זכאים לחופשה, אך זכאים עם סיום עבודתם לתשלום בסך של 4% מכל השכר שקיבלו במשך כל תקופת העבודה.

מה עוד מגיע לכם?

תשלום בזמן – איחור בתשלום השכר מעבר ל-9 לחודש (כאשר מדובר בשכר מינימום) מהווה עבירה פלילית.

תלוש שכר – המעסיק מחויב להנפיק עבורכם תלוש שכר. אי הנפקת תלוש עשויה לזכות את העובד בפיצויים בגובה של עד 5,000 שקל בגין כל תלוש שלא נמסר.

תשלומי ביטוח לאומי – המעסיק מחויב לשלם עבורכם דמי ביטוח לאומי, ואסור לו לנכות ממשכורתכם את התשלומים עבור ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

לעובדים באולמות אירועים:  החל מינואר 2019, הטיפים נחשבים כחלק מהשכר ועל המעסיק להחשיב אותם לצורך השלמה לשכר המינימום במידת הצורך ולחישוב דמי מחלה, דמי חופשה ופיצויי פיטורין. כמו כן, אם המשמרת בוטלה או קוצרה אחרי שהגעתם לעבודה, אתם זכאים לתשלום עבור חצי יום עבודה במקרה של ביטול ותשלום על יום עבודה מלא ועל החזרי נסיעות במקרה של קיצור. שימו לב שאם סיימתם לעבוד אחרי 23:00, על המעסיק להחזיר אתכם לביתכם, שלא בתחבורה ציבורית, מיד בתום העבודה.

איך בני נוער יכולים לקבל מענק אבטלה

שכר מינימום לנוער – שלא יעבדו עליכם!