זכויות עובדים    

החל מאפריל 2018 – עובדים שעה פחות בשבוע

הטבה גדולה לעובדים – פחות שעות באותו השכר. החל מחודש אפריל 2018 שבוע העבודה בישראל מתקצר בשעה ויעמוד על 42 שעות שבועיות. כך על פי צו ההרחבה שנחתם על ידי שר העבודה והרווחה חיים כץ והחיל את ההסכמות שהוביל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מול המעסיקים, על כלל המשק. המהלך לקיצור שבוע העבודה התאפשר בזכות הסכם קיבוצי כללי שנחתם לפני כשנה בין יו"ר ההסתדרות ניסנקורן לבין יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש, ואומץ לפני כחודשיים על ידי שר האוצר משה כחלון. במילים אחרות, כמה פוליטקאים עשו סיבוב כדי לזכות באהדת הקהל – מי לא ישמח לעבוד פחות, אבל חוץ מפופוליזם זול, אין כאן באמת מהות אמיתית – כחלון צריך להתחזק – הסקרים לא מי יודע מה; חיים כץ עסוק בחקירות והוא נתפס מנותק מהעם עם ההשקעות שלו בקבוצת תשובה וכמות הדירות שיש לו. ניסנקורן לא באמת משיג הישגים אמיתיים, אז הנה ניצחון לכלום – WINWIN .

מדובר בפעם הראשונה מאז שנת 1995, שהעובדים בישראל נהנים מקיצור שבוע העבודה. בזכות השינוי הנוכחי, הישראלים יעבדו 50 שעות פחות בכל שנה, ויקבלו את אותו השכר. חשוב להדגיש –  יום העבודה המקוצר בשבוע ייקבע על ידי כל מעסיק, בהתחשב בבקשות ובצרכי העובדים.

על רקע המהלך אמר ניסנקורן "המהלך של הפחתת שעת העבודה בשבוע מקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי וזהו צעד חשוב ראשון בדרך ליעד: להביא לכך ששבוע העבודה בישראל יעמוד על 40 שעות בלבד".

כץ מסר כי: "מדובר במהלך מבורך של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לטובת העובדים במשק. יש להמשיך את המגמה לקיצור נוסף".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, מסר בעקבות קיצור שבוע העבודה כי "אנו מברכים על קיצור שבוע העבודה בישראל. חשוב להבהיר, וזאת על מנת למנוע בלבול אצל העובדים, כי שבוע העבודה יקוצר בשעה, אך ורק לעובדים העובדים במשרה מלאה, והצו לא משפיע על עובדים במשרה חלקית או על חוק שכר המינימום במשק".

ברוש הוסיף ואמר כי "בראייה לטווח ארוך, עלינו לזכור שאם אנו רוצים בעתיד לשפר באופן משמעותי את השכר ובמקביל להפחית את שעות העבודה בישראל לממוצע במדינות ה- OECD, עלינו לפעול ביתר שאת להעלאת פריון העבודה שלנו, שעדיין נמוך ב- 25% משל העובדים באירופה וארה"ב. 25% הבדל הנו פער משמעותי, שמקשה על העלאת רמת החיים בישראל, וניתן לצמצם אותו רק על ידי השקעה מסיבית בהטמעת ציוד טכנולוגי מתקדם והכשרת כוח אדם טכנולוגי ברמה גבוהה למקצועות העתיד בתעשייה".

שאלות ותשובות – 

האם נרוויח יותר בעקבות הפחתת השעה?

עקרונית לא. נעבוד פחות ונרוויח אותו הדבר. עם זאת, מעסיקים שיצטרכו שנשלים את השעות האלו יצטרכו לשלם על השעות הנוספות – כלומר אם לא נפחית את שעות העבודה נרוויח יותר.

אם אני עובד גלובלי?

במצב כזה ככל הנראה אין משמעות להפחתת שעות העבודה. אתה מקבל שכר בלי קשר לשעות העבודה שלך.

באיזה יום אעבוד שעה פחות?

המעסיק ייקבע  בהתחשב בבקשות ובצרכי העובדים.

אני עובד מדינה, זה ישפיע עליי?

עובדי מדינה, בניגוד לרוב העובדים האחרים במשק,  עובדים כבר כיום 42.5 שעות בשבוע, ולכן הם יירדו ל-4 שעות – כלומר חצי שעה פחות.

אני מורה. האם הקיצור חל גם עליי?

בעבודות שעובדים פחות מ-42 שעות, ההסכם הזה כמובן לא חל.  המורים עובדים פחות ולכן הקיצור לא חל עליהם.

 

שכר מינימום לנוער – שלא יעבדו עליכם!

שכר מינימום – כל מה שצריך לדעת כדי לקבל את מה שמגיע לכם!

מענק העבודה גדל – האם מגיע לכם כסף?