חדשות קרנות נאמנות    פיקדונות    

הכירו את התחרות לפיקדון – הקפ"מ


רשות ניירות ערך מתכננת להרחיב את האפשרויות הסולידיות שמספקים חברות הביטוח ובתי ההשקעות ללקוחות. פרופסור שמואל האוזר, יו"ר הרשות, מקדם מוצר חדש – "קרן פיקדונות ומלוות" (קפ"מ).

המוצר הזהה, מזכיר באופן חלקי את הקרן הכספית. הקרן החדשה תשקיע בפיקדונות קצרים של הבנקים ובמק"מים לטווח קצר, אלא שבשונה מהקרנות הכספיות, הקרן החדשה (קפ"מ) תהיה, בין היתר, משווקת על ידי הטלרים בבנק ולא תהיה זקוקה ל'יעוץ בנקאי (ייעוץ השקעות).
הקרן החדשה שהינה בפועל תחליף לפיקדונות הבנקאיים, אמורה לפתור בעיה שנוצרה בקרנות הכספיות. על פי בדיקה שביצעה הרשות מתברר כי הקרנות הכספיות ברבן משמשות את ההון
הנזיל של החברות הגדולות ולא את המשקיע הפשוט. יתר על כן, המשקיע הפשוט שמעוניין לחסוך את כספו באופן סולידי לתקופה קצרת מועד, מקבל ריביות של 0.2% עד 0.5% לשנה בפק"מ עבור פיקדונותיו, נמוך משמעותית מריבית בנק ישראל שעומדת על 1.75%, והמשמעות היא רווח מאוד גבוה לבנקים. המוצר החדש (קפ"מ) יוכל לייצר ללקוח תשואה גבוה משמעותית שעשויה על פי ההערכות להסתכם בכ-1.6%-1.7%. הרבה מעבר לתשואה של הפיקדונות הבנקאיים.
הבדל נוסף בין המוצר החדש (הקפ"מ) לבין הקרנות הכספיות הוא במיסוי. בקרנות כספיות יש מס של 15% על הרווחים הנומינאלים, ואילו בקפ"מ יהיה מס בשיעור של 25% על הרווח הריאלי.
נראה שהחידוש הגדול במוצר הזה הוא כוונת הרשות להוציא את המוצר החדש מחוק הייעוץ, כלומר שכל לקוח יוכל לרכוש את המוצר ללא ייעוץ של יועץ פיננסי מוסמך. הכוונה של רות ניירות ערך היא שהבנקאי/ טלר יחוייב בעתיד להציע ללקוח את הקפ"מ ולא את הפק"מ במצב שבו תהיה עדיפות ברורה למוצר החדש. אלא שנראה שהדרך עדיין ארוכה – המוצר החדש צריך לעבור מספר אישורים של בנק ישראל והמפקח על הבנקים, וכן שינוי חקיקה.
כך או כך, מדובר על בשורה של ממש לשוק של 500 מיליארד שקל. שוק שבו התשואה היא לכל היותר 1.5% בשנה וזה רק אם הכסף סגור לשנה. אם שומרים על אפשרות הנזילות אזי אין באמת תשואה – בין 0.2% ל-0.4%. המוצר החדש לפיכך, יוכל להיות בשורה להמונים שיזכו לקבל תשואה גבוה פי כמה.