זכויות עובדים    

הלנת פיצויים – מתי משלמים פיצויים ומה הזכויות שלכם אם לא משלמים לכם במועד?

מעודכן ל-04/2018

הלנת פיצויים – מתי משלמים פיצויים ומה הזכויות שלכם אם לא משלמים לכם במועד?

מעסיקים צריכים לשלם את שכר העובדים בזמן, למעט מקרים חריגים (תוכלו להרחיב כאן), ובאותו אופן הם מחויבים לשלם בזמן את הפיצויים לעובדים. אחרת זו הלנת פיצויים ויוטלו עליהם סנקציות וקנסות.

מועד לתשלום הפיצויים נקבע בחוק (פיצויי הלנת פיצויי פיטורים) כיום שבו היה סיום יחסי עובד ומעביד.  במקרים בהם על יחסי העבודה בין הצדדים חל הסכם קיבוצי או צו הרחבה, שקובע מועד אחר לתשלום, אזי המועד בהסכם יהיה המועד הקובע. פיגור במועד משמעותו הלנת פיצויים.

קיימים מעט חריגים –  למשל במקרים בהם הזכות לפיצויי פיטורים מותנית במילוי תנאי או תנאים  מצד העובד וזה לאחר יום סיום יחסי עובד ומעביד. כמו כן, אם מדובר בהשלמה של עבודה, בחפיפה, בתנאים שעשויים להימשך על פני תקופה מסוימת (לאחר אותו יום), אזי – המועד לתשלום הפיצויים יהיה יום השלמת התנאים. כלומר, רק לאחר שעובד השלים את כל התחייבויותיו למעסיק.

חישוב פיצויי הלנת פיצויי פיטורים

על הלנת פיצויי פיטורים יש פיצוי, אז נכון שתחבירית קיבלנו משפט מסורבל –  פיצויי הלנת פיצויי פיטורים, אבל זה משפט נכון. מדובר בפיצוי שיש לשלם לעובד שהיה אמור לקבל פיצויי פיטורים בזמן אבל הלינו את פיצוי הפיטורים שלו.

הנה חישוב פיצויי הלנת פיצויי פיטורים

  • אם מועד תשלום הפיצויים הוא עד 15 יום מהמועד על פי חוק, אין פיצויי הלנת פיצויי פיטורים
  • אם מועד תשלום הפיצויים הוא מ-16 יום ועד 30 יום לאחר המועד על פי חוק, יחויב המעסיק בהפרשי הצמדה על פיצויי הפיטורים.
  • אם מועד תשלום הפיצויים הוא לאחר 30 יום מהיום הקבוע על פי חוק, יחויב המעסיק בהפרשי הצמדה ותוספת של 20% לכל חודש.

דוגמאות

  • אם פיצויי הפיטורים הם 1 מיליון שקל התשלום היה לאחר 10 ימים, המעסיק צריך לשלם 1 מיליון שקל (בלי הצמדה ופיצוי)
  • אם פיצוי הפיטורים הם 1 מיליון שקל והתשלום היה לאחר 20 יום, המעסיק צריך לשלם 1 מיליון שקל בתוספת הצמדה (מהמועד שהיה צריך להיות ועד למועד ששולם בפועל). נניח שמדד המחיירם לצרכן עלה בתקופה זו ב-1%, אזי החוב הוא 1.01 מיליון שקל (המדד העלה את פיצוי הפיטורים ב-10 אלף שקל; הלנת הפיצויים מסתכמת ב-10 אלף שקל)
  • מקרה שלישי – נניח שהתשלום היה לאחר 45 יום מהיום הקובע על פי חוק. במקרה כזה מדובר ב-1.5 חודשים כשבכל חודש יש כאמור קנס של 20% (חלק מחודש "מקבל" את החלק היחסי ב-20%). מכאן שהקנס יהיה 30%. כמו כן, יש הצמדה. נניח שמדובר בהצמדה של 2% , אזי הלנת השכר תהיה 32% – 320 אלף שקל, והסכום הכולל שיקבל העובד יסתכם ב-1.32 מיליון שקל.

פיצויים – למי מגיע וכמה מגיע?

מחשבון פיצויי פיטורין