מדריכי השקעות    מדריכי כרטיסי אשראי    

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד

מעודכן ל-06/2019

פייסבוק הכריזה רשמית על מיזם הענק שלה בעולם המטבעות הדיגיטליים: ליברה, מטבע דיגיטלי-קריפטוגרפי מבוסס בלוקצ'יין; ולצדו שירות תשלומים בשם קליברה (Calibra) שיאפשר העברת כספים ללא עמלות, וייכלל באפליקציות וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. המטבע החדש והשירות יושקו בשנה הבאה.

לצורך מיזם ליברה גייסה פייסבוק שותפים הכוללים כמה חברות ענק בענפי הטכנולוגיה והפיננסים. מטרתו העיקרית להביא לראשונה את תחום הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו ממטבעות של משוגעים לדבר לשימוש בקהל הרחב, ולחולל מהפכה של ממש בעולם התשלומים הדיגיטליים – ואולי בכלכלה העולמית כולה. עוד יש לציין שפייסבוק – שסובלת בשנים האחרונות מלחץ ציבורי ואיומי רגולציה – עלולה לעמוד כעת בפני גל חדש וחזק יותר של ביקורת וחששות, הקשורים לשליטתה המתגברת בשוק, יכולות לאיסוף מידע והפרת פרטיות. בניגוד לביטקוין, הגיבוי של החברות הפרטיות אמור לשמור עליו יציב יותר.

ליברה – מטבע בלוקצ'יין  בקוד פתוח

ליברה הוא מטבע דיגיטלי גלובלי, שבנוי על גבי בלוקצ'יין בקוד פתוח. המשמעות של קוד פתוח היא שאינו נשלט על ידי ישות אחת – אלא מופעל ונשלט על ידי אגודת ליברה שמשרדיה בשווייץ, ומורכבת מחברות מסחריות ומארגונים ללא מטרות רווח.

המטרה העיקרית של  מטבע ליברה

המטרה העיקרית של פייסבוק בהשקת מטבע ליברה היא פתיחת אפשרויות תשלום במדינות מתפתחות שלא היו זמינות לפיסבוק עד כה, כך למשל לכמעט 2 מיליארד איש אין חשבון בנק כלל ואם יש, העמלה על העברת כספים בבנקים בין מדינות מגיעה גם ל-10%. לכך יש להוסיף עמלות וריביות אחרות בבנקים או דמי חבר בכרטיס האשראי.

לכן המטרה העיקרית של פייסבוק היא לעשות לשוק התשלומים מה שעשתה וואטסאפ לשוק המסרונים, הרי היום לשלם על מסרון נשמע כמו היסטוריה רחוקה. כך פייסבוק רוצה שהמטבע שלה יהיה מטבע בלי ריביות או עמלות ודמי חבר.

למה בלוקצ'יין

היתרון הגדול של בלו'קציין הוא היותה מוצפנת, אך גם אין לה רשות מנהלת ולכן היא מבוזרת יותר ויכולה לשמש כתשלום מכל מקום בעולם לכל מקום אחר בעולם.

איך יעבוד מטבע הליברה

מטבע הליברה, על פי התוכנית של פייסבוק, ישמש פלטפורמה לשירותי תשלום שונים כמו ארנק דיגיטלי, שירותי אשראי,  ואף יאפשר ביטוח ואימות זהות דיגיטלית.

על בסיס המטבע ליברה ייבנה ארנק דיגיטלי ושירות העברת כספים. זה ישולב בואטסאפ ובמסנג'ר. כמו כן ישמש בשלב ראשון כאפליקציה באנדרואיד. המטבעות שיועברו ללא עמלה או בעמלה מאוד נמוכה יוכלו להיות מומרים לכל מטבע בכל מדינה שבה פייסבוק פועלת.

בארנק הקליברה יהיה אפשר לראות כמה מטבעות ליברה יש למשתמש וכמה הם שווים במונחי כסף מקומי, ויהיה אפשר להעבירם בין אנשי קשר כמו באפליקציות התשלומים הקיימות כיום.

כדי להמיר מטבעות מקומיים לליברה לכסף מקומי ולהפך המשתמש יזין מספר אשראי או חשבון בנק. פייסבוק נותנת פתרון גם למי שאין לו חשבון בנק ותעבוד עם שירותי חלפנות מקומיים.

 

איך ישמרו על הכסף במטבע ליברה

ההרשמה תדרוש תהליך אימות זהות הכולל צילום תעודת זהות. כך אם מאבדים את הטלפון, הסיסמה או החשבון נפרץ, הכסף בקליברה יהיה בטוח. עוד הבטיחה פייסבוק שהארנק יהיה מופרד מחשבון הפייסבוק של המשתמש, והמידע מהארנק לא ישמש להצגת מודעות בפייסבוק.

קליברה תשמש חברה בת וכך לפי פייסבוק מידע ישותף רק במקרים של שמירה על בטיחות המשתמשים, ציות לחוק או מניעת פעילות פלילית.

איך מטבע ליברה ישמור על יציבות ואיך ייקבע ערכו

 

בניגוד לביטקוין התנודתי מאוד פייסבוק רוצה להבטיח יציבות במטבע שלה ולכן מגבה אותה בכמה  נכסים אמתייים שמוחזקים על ידי אגדות ליברה, אגודה ללא מטרת רווח. כך למעשה חוזרים אחורה לימים שבהם הדולר היה מגובה באמצעות היצמדותו למחיר הזהב.

אגודת ליברה תחזיק עתודות של נכסים פיננסיים ביחס של אחד לאחד עבור כל מטבע ליברה שנמצא במחזור. סל הנכסים הללו כולל פיקדונות, איגרות חוב ממשלתיות ומטבעות מבנקים מרכזיים הנחשבים יציבים.

אם הביקוש יגדל, ליברה תייצר מטבעות נוספים ותגדיל את הנכסים. לעומת זאת, אם הביקוש יקטן כך גם הנכסים. לצד כך יהיו בורסות נוספות כמו בבורסות הקריפטו, שימכרו וירכשו מטבעות ליברה וימירו אותם למטבעות שונים.

כלומר, את הרזרבה ינהל ארגון ליברה, שיישב בג'נבה, והוא יהיה גם זה שינפיק או יוציא מהמחזור מטבעות (בניגוד לביטקוין, שם מטבעות נוצרים באמצעות ביצוע פעולות חישוב מורכבות, הליך שנקרא כרייה). אם יהיה ביקוש גדול למטבעות, הארגון ייקח את התמורה שנמסרה בעבורם ויצרף אותה לרזרבה. אם יהיה עודף מטבעות יוכל הארגון להוציא כסף מהרזרבה, לרכוש מטבעות ולהוציא אותם מהמחזור.

מי עומד מאחורי ליברה

לצד פייסבוק עוד שותפים במיזם הם חברות טכנולוגיה ותשלומים גדולות ובהן מאסטרקארד, פייפאל, ויזה, בוקינג, ליפט, אובר, ספוטיפיי, וודפון, Coinbase, קרן ההשקעות אנדריסן. התכנון של פייסבוק הוא להגיע ל-100 שותפים.

מי יפקח על מטבע ליברה

על המטבע מפקח כאמור ארגון ליברה, שגם יהיה המנפיק הבלעדי שלו. אבל עדיין אין תשובה ברורה מי יפקח על הארגון והתאמתו לרגולציה ברחבי העולם. וסוגיית הרגולציה שלו, אם בכלל אפשרית, הולכת להיות נושא חם בדיונים במדינות שונות.

האם המטבע יהפוך למטבע עיקרי בענקיות הסחר

הוא לא בהכרח יהיה המטבע העיקרי אבל כנראה כן ישמש אופציה נוספת לתשלום בענקיות סחר כמו איביי, אמזון, עלי באבא ואחרים. כמו שהיום אתם יכולים לבחור את המטבע שבו תשלמו לאתרים בחו"ל, תשלום בכרטיס אשראי או בפייפאל, כך תיפתח האופציה של ליברה, וזה הישג ראשון  מסגו למטבע קריפטו.

מתי המטבע ייפתח לקהל הרחב

אף שפייסבוק הכריזה על השקת המטבע, בשלב זה הוא פתוח רק למפתחים עבור ביקורות ושיפורים. המטבע ליברה והשירות קליברה ייפתחו לקהל הרחב ב-2020.

שאלות ותשובות

מה ההבדל ממטבעות בלוקצ'יין אחרים?

להבדיל ממטבעות בלו'קצ'יין כמו ביטקוין, שאין עליהם פיקוח, ליברה נתמך נוסף על פייסבוק בארגוני הטכנולוגיה והתשלומים הגדולים בעולם, בהם מסטרקארד, ויזה, ופייפאל. הם ינפיקו את המטבעות, יסחרו בו, יקבעו את הכמות שלו ועוד, בדומה לדרך שבנק ישראל קובע את כמות הכסף באמצעות  הדפסה. בנוסף בניגוד לרוב מטבעות הבלוקצ'יין ליברה יהיה צמוד לנכנסים פיננסיים, כולל של בנקים גדולים ויציבים, כך שאמורה להימנע תנודתיות גדולה בערכו.

איך ייקבע ערך הליברה?

כאמור,שווי של המטבע יגובה ברזרבה של נכסים אחרים – איגרות חוב ממשלתיות נזילות ופקדונות בנק במטבעות מובילים יציבים כמו דולר ויורו. את הרזרבה ינהל ארגון ליברה, שיישב בג'נבה, והוא יהיה גם זה שינפיק או יוציא מהמחזור מטבעות

 אם יהיה ביקוש גדול למטבעות, הארגון ייקח את התמורה שנמסרה בעבורם ויצרף אותה לרזרבה. אם יהיה עודף מטבעות יוכל הארגון להוציא כסף מהרזרבה, לרכוש מטבעות ולהוציא אותם מהמחזור.

מאיפה יהיה אפשר להשתמש במטבע הליברה?

בעיקרון מכל מקום בעולם שבו פייסבוק פעילה ועוד.  בפייסבוק הסבירו שהמטרה היא להגיע גם למקומות שבהם אין חשבונות בנק או כרטיסי אשראי. רעיון שהועלה שבנוסף לעבודה עם חברות האשראי והבנקים  הוא שליברה תעבוד עם שירותי חלפנות מקומיים.

איך יודעים שהכסף לא ישמש להלבנת הון?

היתרון של ליברה הוא שמגובה בחברות גדולות וידועות, כך  שלא יהיה קשה מאוד לאתר אותן אם הכספים ישמשו להלבנה. וכיוון ששתים מהחברות הן ויזה ומאסטקארד, נראה שהכיוון הוא לעשות מאמצים  לצמצמם את שיעור ההלבנה וכן לזהות משתמשים שיפרו תנאים

במה נוכל להשתמש במטבע הזה?

כאמור, המטרה היא שיהיה אפשר להשתמש בו בכל מקום בעולם, גם אלו עם פחות נגישות לכסף. עוד מטרה של פייסבוק היא ששיטה זו תהיה הליך מקובל לתשלום בבתי עסק ובאתרי המסחר הגדולים.

מה עם פיקוח?

המטבע כאמור מפוקח על ידי הארגון, אבל לארגון עצמן אין פיקוח. על כן פוליטיקאים מכל העולם נרעשים ומעוניינים להטיל מגבלות שונות על פייסבוק, כך שלא תתחרה בכלכלה של אותן מדינות ושיהיה עליה פיקוח הדוק יותר. לפייסבוק כבר יש ניסיון עבר שלילי של הפרות פרטיות, ולכן הפולטיקאים דואגים יותר ורוצים להדק את הפיקוח, ויש סכנה שזה יפגע בחזון הכללי של פייסבוק.

זה מאובטח?

הכניסה לארנק קליברה תהיה באמצעות אימות צילום תעודת זהות. עוד כדי לשמור על פרטיות הבטיחה פייסבוק שהארנק יהיה מופרד מחשבון הפייסבוק ולא יכיל את הפרטים החשופים בפייסבוק ולא יופצו מודעות. היא יכולה לעשות זאת בכך שקליברה תשמש חברה בת של פייסבוק.

מה אומרים האנליסטים?

רבים מהם חושבים שזהו צעד מבורך שיגדיל את ההכנסות של פייסבוק, לכן רואים בה מחברות האינטרנט המומלצות להשקעה, עם זאת רבים אומרים  שעדיין הרבה פרטים חסרים, כמו גיבוי של בנקים שהם אלו שאמורים לאשר את העברת הכספים וכן האם באמת לליברה יש באמת מספיק נכסים כדי לשמור על קורלציה של נכס אחד למטבע

הביטקוין של פייסבוק: החברה תשיק מטבע דיגיטלי

בלוקצ'יין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה? איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?