הרהורי בורסה    

המשביר – כמה עלתה COST ?

כמה עלתה ההרפתקה של המשביר ב-cost365? מה הנזק הנוכחי מנפילת הרשת (למרות שבמשביר מכרה אותה בסוף 2014)? ומדוע הטענה של המשביר שלא תהיה לנפילה השפעה תזרימית מהותית לא מדוייקת
ההרפתקה של המשביר בענף רשתות המזון מסרבת להסתיים והיא צפויה לעלות למשביר סדר גודל של 50 מיליון שקל. זה התחיל לפני יותר משלוש שנים. אז החליט רמי שביט הבעלים של קבוצת המשביר להיכנס לתחום רשתות המזון והוקמה רשת חדשה – Cost 365.
החלום היה להקים גוף גדול, רווחי שיהווה אלטרנטיבה לרשתות האחרות. כן, זה מזכיר מקרים אחרים. כל כמה שנים מישהו חושב שהוא ממציא את הגלגל (עכשיו תורו של אבי כץ מקופיקס) בינתיים מסתבר שמאוד קשה לתרגם את האקסל למציאות בשטח.
במשביר הזרימו כספים לפעילות החדשה, אבל הם בנו על מימון ספקים. רשתות המזון מקבלות תמורה בגין המכירה קרוב מאוד לביצועי העסקה – הלקוחות משלמים במזומן ובאשראי של ימים , אולי עשרות ימים. מנגד, התשלום לספקים הוא באשראי של כמה חודשים טובים. ומכאן, שבפועל, הספקים ממנים חלק גדול מהפעילות של הרשתות האלו. אבל, העזרה התזרימית הזו לא יכולה לסחוב לאורך זמן, ולא יכולה לחפות על הפסדים. אם החברה מפסידה אז לא יעזור לה המימון מהספקים, כי בסופו של יום היא צריכה לשלם, ואם אין לה מקורות מימון חיצוניים (בעל הבית, הון זר/ בנקים וכו') זה אמור להגיע מהעסק – עסק מפסיד לא יכול לייצר לאורך זמן מזומנים. זה הסיפור של Cost 365 – העסק הפסיד ובמקביל צרך מזומנים. אז גם אם פה ושם הספקים מימנו חלק משמעותי מהפעילות, זה רק הקל על התזרים, אבל לא שינה את התמונה העגומה.
על הרקע הזה, המשביר הרימה ידיים ומכרה לקראת סוף 2014 את הפעילות בחלקים. סניף אחד (כרמיאל) נמכר לרמי לוי, והפעילות על סניפיה הנוספים נמכרה לקבוצת משקיעים – חברת אפיקי יונתן וחברת קראוד מי.
המכירה של הסניף לרמי לוי היתה בתמורה ל-8 מיליון שקל, ומכירת פעילות יתר הסניפים היתה על פי ההסכם הבא הבא – "המשביר תהא זכאית לתמורה בתשלומים חודשיים אשר יחושבו כחלק יחסי מהפידיון בסניפי 365 cost לאחר השלמת העסקה, בשיעור ולתקופה של 5 שנים, ובכל מקרה בסכום שלא יפחת מסך של 25 מיליון ש"ח, כמוסכם בין הצדדים", נכתב בהסכם, " להבטחת התחייבויות הרוכשים בהסכם, לרבות תשלום התמורה, תעמיד קראוד מי לטובת החברה ערבות בנקאית בסך של 2.5 מיליון ש"ח, אשר תעמוד במלואה ותתחדש מדי שנה עד לפרעון מלוא התמורה לחברה. תשלום התמורה לחברה יבוצע בדרך של פירעון שטרי הון, מתוך סך המימון שהועמד ל 365 cost על ידי החברה בסכום כולל של כ-55 מיליון ש"ח…".
מדובר על עסקה מכירה מותנית בביצועים, בלי סכום מוגדר וקבוע מראש. אבל, משהו השתבש בדרך – בתחילת החודש נכנסה 365cost להליך של פירוק זמני, והסכום שהמשביר אמורה להתקבל במקרה הטוב יופחת, במקרה הרע יתאפס. המשביר דיווחה כי בדוחות הרבעון הראשון של 2015 נכלל נכס בגין תמלוגים עתידיים נטו בסך של 18.8 מיליון שקל הנובע מהסכם מכירת Cost – "לאור צו הפירוק והנסיבות העובדתיות, וכן בהתאם לדוח אשר יוגש על ידי המפרקים הזמניים, תבחן החברה את שווי הנכס נכון ליום 30 ביוני 2015" מוסרת החברה, ומדגישה כי קיים סיכוי להפסד נוסף בגלל הנפילה של Cost – "לחברה קיימת חשיפה בגין חלק מהסכמי השכירות בסניפי cost (כ- 4 סניפים להערכת החברה), בין מכוח היותה השוכרת הישירה ובין מכוח היותה ערבה לחובות cost בסניפים אלו, וזאת בגין חיובי דמי שכירות (בעבר ובעתיד). בנוסף, החברה העניקה ערבויות שונות לצדדים שלישיים עבור cost בסכומים הנעים בין 2 ל – 4 מיליון שקל".
המחיקה/ ההפסד הנוסף שעלול לנבוע למשביר מהנפילה של cost עשוי להסתכם ב-15-25 מיליון שקל (ואפילו יותר), וכשלוקחים בחשבון את ההפסדים השוטפים והמחיקות שכבר נעשו מגיעים להפסד כולל של מעל 50 מיליון שקל. עם זאת, ייתכן ומסגרת ההליך המשפטי תזכה המשביר לנתח משמעותי מהחובות כלפיה, ואז בהתאמה ההפסד הכולל מההרפתקה ב-Cost יהיה נמוך יותר.
על כל פנים, בשנת 2012 הפסידה הפעילות 5.8 מיליון שקל, על מחזור של 8.1 מיליון שקל. בשנת 2013 הפסידה הפעילות 8.3 מיליון שקל על מחזור של 71.9 מיליון שקל, ו בשנת 2014 הפסידה הפעילות 16.6 מיליון שקל, על מחזור של 77.6 מיליון שקל. בנוסף, רשמה המשביר בשנת 2014 הפסד של כ-5 מיליון שקל כתוצאה מירידת ערך ההשקעה בפעילות הסופרמרקטים.
בחישוב גס, עד כולל 2014 ההפסד הסתכם ב-35 מיליון שקל, ואילו עכשיו בהמשך למחיקה שבדרך זה יכול כאמור להגיע ל-50 מיליון שקל. אבל, הפסד לא בהכרח משפיע על תזרים המזומנים של החברה. למעשה, המשביר בחרה להדגיש בכותרת הודעת הבורסה שאין למצבה של cost כדי להשפיע על תזרים המזומנים שלה, וליתר דיוק – "למען הסר ספק יובהר, כי אין להגשת הבקשה השפעה תזרימית מהותית על החברה". אבל האם זה מדויק?. ברור שלנפילה של cost אין השפעה מידית שלילית על התזרים, היא כבר לא חלק מהמשביר.
אבל, תקבולים עתידיים שהמשביר היתה אמורה לקבל ואולי לא תקבל הם בהחלט השפעה עתידית על התזרים. לא על תזרים נוכחי, לא יציאה של כספים מהמשביר עצמה, אבל גם אי קבלת כספים זה נזק לתזרים המזומנים. זאת ועוד – הנזק כאמור מתחלק לשניים, נזק מהתמורה המותנית שנמצאת בסיכון, ונזק כתוצאה מכך שהסניפים הם בשכירות של המשביר שהשכירה אותן ל-cost , וכאן עלול להיות נזק מיידי ותזרימי (תשלומי כספים).