הרהורי בורסה    

המשביר – מה מסתתר בשורת "הפעילות המופסקת"

איך רושמים בספרים פעילות שמתכוונים למכור אותה? איך רושמים רווח ממימוש אחזקות? ומה הציל את הרבעון של המשביר?
בדוחות הכספיים קיימת הפרדה ברורה בין פעילות שוטפת של הפירמה לבין פעילות זמנית, חד פעמית, שאינה חלק מהפעילות השוטפת של הפירמה. כל מה שהוא חד פעמי וחריג אמור להיכנס לסעיפים ייחודיים ומוגדרים, וכל מה שהוא במסגרת הפעילות השוטפת נמצא בסעיפים הסטנדרטיים.
גם פעילות מופסקת מסומנת בנפרד ובהדגשה בדוחות הכספיים. פעילות מופסקת יכולה להיות פעילות או חברה קשורה שהחברה המחזיקה מכרה אותה, או חיסלה אותה (הפסיקה את הפעילות/ חברה), אלא שאם הפעילות/ חברה נמכרה או חוסלה, איך היא בכלל מופיעה בדוחות הכספיים?
בדוחות הכספיים תתבטא עסקה המכירה או החיסול. אבל מסתבר שגם חיסול ומכירה עשויות להיות פעולות שנמשכות על פני תקופה. בשלב הראשון תירשם בדוחות העסקה עצמה – עסקת המכירה, או פעולת החיסול. בשלב הבא יתבטאו כל מיני שאריות שקשורות לעסקה. לדוגמה, החברה האם חיסלה פעילות ורשמה הפרשה להפסדים בעת החיסול, אך הסתבר שההפסד גדול יותר, אז הפער בהפסד הזה יירשם בדוחות לאחר חיסול הפעילות בפועל. כך גם לגבי מכירת פעילות – מוכרים פעילות, אבל בינתיים (עד יום השלמה העסקה) הפעילות הזו מניבה רווחים או הפסדים – הרווח/ ההפסד הזה נרשם בדוחות הכספיים. מעבר לכך, גם אחרי השלמת עסקת המכירה יש פעמים רבות שאריות עסקה שמתבטאות בדוחות – לדוגמה, אם מדובר בתמורה מותנית (תמורה בגין הפעילות המופסקת שתלויה בביצועים של הפעילות הנרכשת), או אם יש שינוי בהסכם/ בעסקה, אז השינויים בתמורה ו/או בעסקה יתבטאו בתוצאות. . עם זאת, בהכללה אפשר להגיד שכאשר מדובר בפעילות/ חברה שנמכרה או חוסלה אז רוב ההתחשבנות הכספית כבר מתבטאת בדוחות עם סגירת העסקה.
מצב שונה לחלוטין קיים כאשר לחברה יש פעילות/ חברה שברצונה למכור. זאת לא מכירה בפועל, ועדיין כתוצאה מכוונת החברה לממש את הפעילות, החשבונאות מגדירה אותה בדומה לפעילות שנמכרה או פעילות שחוסלה, תחת "פעילות מופסקת". כלומר, אין הכרח לביצוע של אקט המכירה, מספיק שהנהלת החברה מתכוונת למכור את הפעילות כדי שהפעילות הזו תסומן ותצבע בדוחות הכספיים, באופן שונה מהפעילויות האחרות של הפירמה.
בדוח רווח והפסד הפעילות המופסקת (שכוללת כאמור גם פעילות שבכוונת החברה למכור) נמצאת בתחתית הדוח, כמה שורות טובות אחרי הרווח מפעולות רגילות. הרווח או הפסד מהפעילות המופסקת נרשם בשורה אחת, כאן, להבדיל מהפעילות השוטפת אין התייחסות למכירות, עלות המכירות, רווח גולמי, הוצאות תפעוליות וכו'. פשוט – שורה אחת ודי. אחרי הכל, לכאורה לא צריך יותר מדי, זו הרי פעילות מופסקת. אם מדובר בפעילות מהותית, אז בביאורים לדוחות הכספיים נקבל פירוט רחב יותר, אבל גם אז זה לא ממש דוח כספי מוגדר וברור של הפעילות המופסקת, זה יכול לכלול את כמה פעילויות מופסקות, זה יכול לכלול רווח או הפסד מפעילות מופסקת אחת לצד כל הפעילות המופסקת האחרת. כלומר מישמש של פעילויות מופסקות, לרבות זנבות של פעילויות מופסקות בעבר עם השלכות על התוצאות האלו.
הנה לדוגמה הדוחות הכספיים של המשבר 365 – הקבוצה הזו מחזיקה ברשת כל בו ענקית שמוכרת בקצב של מיליארד שקל, לצד פעילות בתחום מועדוני הלקוחות, פעילות פיננסית ופעילות בתחום התיירות ועוד. אבל מהדוחות נראה שעיקר הפעילות של המשביר היא הפסקת פעילות. החברה מכרה לאחרונה את סניפי רשת המזון 365COST כשעוד לפני כן התכוונה לממש את הפעילות ההפסדית שנרשמה תחת סעיף פעילות מופסקת. כמו כן, מכרה המשביר 50% מהונה של המשביר מועדון 365 פיננסים ורשמה את הפעילות תחת פעילות מופסקת, במקביל לרישום רווח כתוצאה מהמכירה. רווח שנרשם אגב גם תחת פעילות מופסקת.
גם את ניו פארם מתכוונת המשביר לממש. היא כבר כמעט ומכרה אבל הרוכשים קיבלו רגליים קרות, אבל המשביר לא התייאשה – "…ולאור התכנית האסטרטגית של החברה למימוש והשבחת החזקות, הנהלת החברה מעריכה כי ניו פארם, כולה או חלקה, תימכר בתקופה הקרובה, בין היתר, לאור פניות של גורמים שונים המתעניינים ברכישתה, ולחילופין תיבחן אפשרות של מיזוג של ניו פארם עם ולתוך המשביר בתי כלבו", מציינים מנהלי החברה בדוחות הרבעון הראשון, ועל רקע זה הרי שמדובר בפעילות שיש כוונה לממשה וחשבונאית יש להציגה כפעילות מופסקת.
ומכאן, שבסעיף פעילות מופסקת של המשביר יש כמה וכמה פעילויות ואלו רק מהזמן האחרון, לפני כשנתיים מימשה המשביר את סיבוס העוסקת בהסעדה, וגם פעילות זו נרשמה במשך תקופה תחת פעילות מופסקת.
ועל רקע הפעילויות המופסקות האלו, סעיף הרווח/ הפסד מפעילויות מופסקות מאוד משמעותי. ברבעון הראשון של השנה הפסידה החברה תפעולית 8.5 מיליון שקל על הכנסות של 307 מיליון שקל – תוצאות חלשות, אפילו מאוד בהינתן שחד פסח חל השנה ברבעון הראשון, אבל את התוצאות החלשות האלו הצילו הפעולות המופסקות – הרווח מפעולות מופסקות הסתכם ב-17.2 מיליון שקל, וכאשר מחפשים לו הסבר וחופרים מעט בביאורים מבינים שרובו ככולו נובע ממימוש 50% מועדון 365 פיננסים. המכירה היתה בתמורה לכ-12 מיליון שקל ובהינתן השערוך על יתרת ההשקעה של המשביר בחברה – 50%) הרווח כולו הסתכם מעל 20 מיליון שקל. מנגד, הפעילויות המופסקות, ובעיקר ניו פארם הניבו ככל הנראה הפסד כך שבשורקה התחתונה הרווח ממכלול הפעילות הסתכם כאמור בכ-17.2 מיליון שקל.
אבל האם זה באמת הרווח מפעילות מופסקת? מה הקשר בין רווח הון ממימוש האחזקה במועדון פיננסים לבין פעילות מופסקת? מה הקשר בין שערוך חשבונאי ליתרת האחזקה לבין פעילות מופסקת? זה לא חד וחלק, ויש שמייחסים את הרווחים ממימוש השקעות רגע לפני שהופסקו לסעיף שוטף, ולא לסעיף מפעילות מופסקת. זה נראה נכון יותר, אחרי הכל, זה רווח הוני/ רווח אחר. עם זאת, לרוב מימושים כאלו מוצגים בפעילויות מופסקות. אלא שאז יש לבחון את ההפרדה בין רווח מופסק שוטף לרווח מופסק מעין הוני וחשבונאי.
על הצגה של ניו פארם במאזן המשביר בפעמים הבאות