רכב ותחבורה    

הסינים רואים בישראל יעד ליצוא רכב, הסיבה: חשמל וקיפאון

 לאחר הקיפאון עקב מלחמת הסחר וכניסתם של יותר חשמליים שוק  הרכב ישראלי יהפוך אטרקטיבי

אולי יבוא סיני יחסל את הריכוזיות של ענף הרכב בישראל. הניסיונות של גורמים בישראל לייבא רכב פרטי מתוצרת סין נמשכים זה שני עשורים, אך הניבו עד כה תוצאות לא משהו: שני מותגים נחתו בארץ ושווקו בצורה בלתי סדירה, ואחד מהם, גרייט-וול, כבר הקפיא פעילות.

המגעים עם הסינים הניבו כמה חוזי יבוא רדומים  וכן כמה סוכנויות רכב ישראליות  לרכב סיני במדינות צד שלישי כמו רומניה וסרביה, אך לא הרבה יותר. הסיבה שלא הצליחו היא התקינה האירופאית וחוסר מוטיבציה של היצרנים הסינים  בשל עודפי ביקוש בשוק הסיני עצמו ובשוקי היצוא בעולם השלישי.

מה שעשוי לשנות את התמונה הוא הפיכת תעשיית הרכב הסינית לחשמלית, כך יתאפשר ליצרנים לעקוף את מכשולי התקינה שהקימו האירופאים – נזכיר כי גם טסלה החלה לייצר בסין. עוד משהו שעשוי לשנות את המצב הוא הקיפאון בשוק הרכב הסיני עצמו, בעקבות מלחמת הסחר, שיוצר עודפי כושר ייצור ורצון למצוא שוקי יצוא רווחיים..

ישראל מועדפת בשל הצורך של היצרנים לטכנולוגיות חכמות – אחת המובילות בתחום זה בענף הרכב.

למשל ביקרה בישראל משלחת של חברת BAIC הסינית, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין שבשנה החולפת יצרה כ-2.4 מיליון מכוניות, מתוכן כחצי מיליון תחת המותגים העצמאיים שלה והשאר משיתופי פעולה עם יצרנים זרים.. BAIC מקדמת כיום מותג אסטרטגי של רכב חשמלי "חכם", שאותו גם היא מתכננת לייצא למערב.  החברה נמצאת כיום בתהליך מואץ של הקמת רשת בת כ-100 תחנות החלפה סוללות רובוטיות באזור בייג'ין ואף משווקת רכב שתומך בטכנולוגיה הזו  

לצד הטכנולוגיה הזו BAIC מעוניינת גם בטכנולוגיות ישראליות של קישוריות, מערכות בטיחות אקטיביות לאוטונומיה, ומחפשת זכיין או שותף שיסייע לה גם בשיווק כלי רכב בארץ.

 

גם מותגים ותיקים מנסים לעקוף את שליטת הקבוצות המובילות. המוטיבציה העסקית הבסיסית כאן היא הרחבת נתח השוק. כלומר, ריבוי מותגי רכב מאפשר לפזר סיכונים ולהגדיל את סיכויי ההישרדות לאורך זמן.

 

נזכיר כי נתוני המכירות של הרכבים ב-2018 מגלים שחמש קבוצות עסקיות מובילות שולטות כיום בנתח של יותר מ-71% מהשוק. בחלוקה למותגים, חמישה מותגי רכב מובילים שולטים ב-50% מהשוק.