חדשות    

הציבור כבר לא אוהב את רמי לוי? תלונות שיא על הרשת

ענת בן עזרא דוקן

הרשות להגנת הצרכן מפרסמת כי היקף התלונות על רשתות המזון הגיע לשיא – תלונות שיא אינן רק מנת חלקן של רשתות קטנות אלא גם של רשתות גדולות. ברשתות  יינות ביתן, ויקטורי, טיב טעם ורמי לוי, נרשמות הכי הרבה תלונות מצרכנים, ביחס למחזור המכירות שלהן. המידע מבוסס על נתונים שהצטברו ברשות בשנת 2017.

תלונות שיא נפוצות בשלוש ההפרות העיקריות של החוק שנמצאו בניתוח שערכה הרשות הן: אי הצגת מחיר בסימון מוצרים, הטעייה (בפרסום, במבצע, הבדל במחיר מדף – קופה) ופגם במוצר.

מהרשות להגנת הצרכן נמסר כי עד כה השיתה הרשות כוונת חיוב ועיצומים בסך של כ-18 מיליון שקל.

הרשות להגנת הצרכן, אשר מקבלת ומרכזת תלונות על קמעונאי מזון, השוותה בין הרשתות השונות על בסיס מספר התלונות שהתקבלו אצלה, ביחס למחזור המכירות של הרשתות השונות. לטענת הרשות, ,הדמיון בין החנויות מאפשר להניח כי מחזור המכירות הוא בסיס טוב להשוואה. הממצאים אותם העבירה הרשות, מבוססים על נתונים מספריים בלבד ואינם מעידים, כך על פי הרשות, על תוכן או מהות התלונות.

הממוצע של התלונות לכל מיליון שקל במחזור עמד על פי הרשות על 1.081%.

בתואר המפוקפק של אלופת התלונות ביחס למחזורה עומדת רשת השיווק זול ובגדול, ששיעור יחס התלונות אצלה (כמה תלונות התקבלו על כל מליון שקל במכירות שלה) עומד על כ-3%. במדליית הכסף "זכתה" יינות ביתן, עם יחס של כ-1.7%. את מדליית הכסף על המקום השלישי קטפה רשת ויקטורי. מעל הממוצע (שזה פחות טוב) ניתן למצוא גם את טיב טעם עם שיעור תלונות של כ-1.44% ואת רמי לוי עם כ-1.3%.

מתחת לממוצע ניתן למצוא את הרשתות אושר עד עם כ-0.9%, שופרסל עם 0.8% ואת חצי חינם עם כ-0.44%.

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ״לית אסדרה מינהל ואירגון, מסרה כי: "ההוצאה בתחום המזון במשק בית בישראל  הינה ההוצאה שלישית בגודלה ולכן שמה לה הרשות את תחום המזון כאחד מהנושאים בסדר העדיפות בתוכנית העבודה לשנת 2018. לעיתים קיימת תחושה בקרב הצרכנים כי אין הם צריכים להתלונן מאחר ומדובר בסכומים קטנים לכאורה, אני פונה לציבור הצרכנים להמשיך ולהתלונן כנגד כל חברה המפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן גם בתחום המזון. הסכומים הקטנים מתכנסים בסופו של דבר לאלפי שקלים בשנה מסך מההוצאות הכוללות של משק בית בישראל"