חדשות    

הקבלנים יחויבו למסור לרוכשי הדירות מחירון של הפריטים המרכזיים במפרט הדירה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את צו מכר דירות שהגיש משרד הבינוי, העוסק בטופס של מפרט דירה. הצו הוגש לאישור הוועדה בעקבות תיקון לחוק המכר שיזם ח"כ מאיר שטרית ואושר בוועדה כבר לפני כשנה. ח"כ שטרית הסביר כי התיקון נועד לחייב את הקבלנים למסור לרוכשי הדירות מחירון של הפריטים העיקריים הכלולים במפרט הדירה, בהם מטבח, ריצוף וסניטציה ומחירון תוספות של נקודות מאור, חשמל וטלוויזיה. "זה תיקון הגון שמביא בשורה ושקיפות לציבור ולא פוגע בקבלנים", אמר.

כיום חייבים הקבלנים למסור לרוכשים את מפרט הדירה, אולם רוכש שלא מעוניין בפריט מסוים ומבקש זיכוי מגלה לרוב כי הזיכוי נמוך בהרבה ממחיר הפריט בשוק ונמוך מהמחיר בו רוכש אותו הקבלן. לכן הציע ח"כ שטרית לתקן את החוק כך שרוכשי הדירות יידעו בדיוק כמה יעלו להם השינויים או כמה יעלה להם להוסיף פריטים חדשים ושדרוגים. הצו שאושר היום קובע כי הקבלנים יחויבו לפרט מחיר זיכוי לרוכש בגין מ"ר ריצוף, חובת פירוט מחיר לזיכוי בגין ארונות מטבח, פירוט חומרי ארונות חדרי רחצה, גודלם ופירוט מחיר לזיכוי בגין כל ארון, פירוט מחיר לזיכוי על ארונות אחרים, פירוט מחיר זיכוי לרוכש על כלים סניטריים ופירוט מחיר זיכוי, שינוי מיקום ותוספת של אביזרי החשמל.

הצו יכנס לתוקף 3 חודשים לאחר הפרסום ברשומות ויחול על כל בניין שבניית שלב היסודות שלו טרם החלה. היו"ר ברוורמן ביקש ממשרד השיכון לעקוב אחר יישום החוק והצו בשטח ולהעביר בעוד כשנתיים לוועדת הכלכלה דיווח בנושא. ח"כ שטרית אף התייחס לכך שהצו הוגש לאישור הוועדה באיחור רב. הוא הסביר כי הוועדה קבעה שעל שר הבינוי להגיש את הצו לאישור הוועדה תוך 90 ימים מיום אישור החוק – והחוק אושר לפני כשנה, במרץ 2014. "הקצבנו שלושה חודשים לשר והוא היה צריך לעמוד בזה. זה לא תקין שעברה כמעט שנה עד להגשת הצו, אך מוטב מאוחר מאשר לעולם לא", אמר ח"כ שטרית.

ח"כ שטרית התייחס גם לחוק שלו להגבלת שכר טרחת עורכי דין ברכישת דירה מקבלן. "הגיעו אלי פניות לפיהן בפרויקט גינדי כרמי גת יש ניסיון לעקוף את החוק ולהוציא מהרוכשים כסף לא על חשבון עורכי דין אלא על דברים אחרים, כמו ניסיון לגבות חצי אחוז מהעסקה על 'רישום במחשב' ועוד", אמר. ח"כ שטרית הודיע כי יעביר את הפניות למשרד המשפטים והיו"ר ברוורמן אמר כי יבקש מהרשות להגנת הצרכן לבדוק את הנושא.