זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    מדריכי צרכנות    

הקפאת ביציות – כמה זה עולה ומתי המדינה מסבסדת?

מעודכן ל-09/2021

מי יכולה לעבור בישראל את ההליך שיגביר את סיכוייה ללדת בעתיד, באילו נסיבות וכיצד זה מתבצע? כל המידע במדריך שלפניכם

הרפואה המתקדמת מאפשרת לנשים חולות או לכאלו שעדיין לא מצאו את בן הזוג או את הזמן המתאים להרות, לדחות את גיל הפריון. משרד הבריאות מתיר כיום לנשים לבצע הקפאת ביציות במסגרת "שימור פוריות", על מנת שבעתיד הן יופשרו וניתן יהיה להפרותן. התהליך נועד לנשים שעקב סיבות רפואיות פוריותן עומדת בסכנה ולנשים בגילאי 41-30 שמעוניינות לשמר את פוריותן גם ללא סיבה רפואית.

מהי הקפאת ביציות?

הקפאת ביציות היא אחד מסוגי טיפולי הפוריות, במסגרת טיפול זה נשאבות ביציות האישה משחלותיה והן מוקפאות. ההקפאה נעשית לצורך שימור פוריות האישה ומאפשרת להפשיר ולהפרות את הביציות בעתיד בזרע הבעל או באמצעות תרומת זרע. את הביציות המופרות מחזירים לרחם בתהליך של הזרעה תוך רחמית.

כיצד מתבצע תהליך הקפאת ביציות?

ביצית האישה היא תא המלא במים. ברגע שמקפיאים את הביצית עלולים להיווצר גבישים ובעת ההפשרה גבישים אלו עלולים לקרוע את דופנות הביצית. בשנים האחרונות פותחה שיטה חדשה להקפאת הביצית הנקראת ויטריפיקציה.

ויטריפיקציה (בעברית: זיגוג) היא הקפאה מהירה של הביצית. בשיטה זו מקפיאים את כל הביצית באופן מיידי ואחיד ומונעים היווצרות גבישים, הביצית נראית כמו כדור זכוכית. שיעור ההישרדות של הביצית בשיטה זו עומד על כ-85%.

תהליך הקפאת הביציות זהה באופיו להליך טיפול פוריות אלא שבשלב האחרון ביציותיה של האישה לא מוחזרות לרחם לאחר ההפריה אלא מועברות להקפאה ביחידות ה-IVF. בשלב הראשוני האישה תקבל טיפול הורמונלי לצורך הגברת הביוץ, לאחר מכן הרופא יבדוק את כמות הזקיקים בשחלות האישה על ידי שימוש באולטראסאונד למעקב זקיקים. ביום המתאים האישה תקבל זריקה מעודדת ביוץ ותגיע לשאיבה ביחידת הפוריות. הרופא ישאב את ביציותיה של האישה ולאחר שיעברו תהליך של סינון וניקיון יוקפאו הביציות האיכותיות ביותר. אישה תוכל להקפיא עד 20 ביציות ולעבור ארבע שאיבות בלבד.

אלו שיטות נוספות לשימור פוריות ניתן לבחור?

לשם שימור הפוריות תוכל האישה לבחור באחת מהשיטות הבאות: הקפאת ביציות, הקפאת עוברים או הקפאת רקמת שחלה.

לכל אחת מהשיטות הללו יתרונות וחסרונות. כך למשל, הקפאת ביציות מתאימה במיוחד למי שאין לה כעת בן זוג. הקפאת רקמה שחלתית מחייבת שני ניתוחים לפרוסקופיים לשם הסרת הרקמה מהשחלה והחזרתה לגוף בעתיד, ועל כן נחשבת לפולשנית יותר.

מהו אומר החוק בישראל בנוגע להקפאת ביציות?

בשנת 2010 אושר בישראל חוק הקפאת הביציות. עד אז יכלו רק נשים עם בעיה רפואית לעבור תהליך של הקפאת ביציות לצורך שימור הפוריות. בהתאם לחוק החדש, נשים הרוצות להקפיא את ביציותיהן מסיבות שאינן רפואיות רשאיות לבצע את התהליך בתנאי שהן מתחת לגיל 41 ושהן קיבלו את כל האישורים.

מי רשאית להקפיא את ביציותיה?

בהתאם לחוק הביציות בישראל, קיימת הפרדה בין נשים הרוצות להקפיא את ביציותיהן מסיבה רפואית ונשים הרוצות להקפיא את ביציותיהן לצורך שימור פוריות.

נשים עם סיבות רפואיות שהוכרו כמצדיקות הקפאת ביציות:

  • חולות סרטן (לפני כימותרפיה ו/או הקרנות)
  • נשים שלבן זוגן בעיית פוריות קשה (בעיות באיכות תאי הזרע/ בעיות בספירת הזרע)
  • נשים עם בעיות פוריות (אנדומטריוזיס קשה)
  • נשים הנמצאות לפני ניתוח להסרת השחלות אך רוצות להיכנס להיריון בשלב מאוחר יותר
  • נשים המראות סימנים לאל-וסת מוקדמת (הפסקת המחזור בגיל צעיר יחסית)
  • במהלך טיפולי פריון: בזוגות שאצלם יש לגבר הפרעה קשה באיכות ו/או ספירת הזרע; נשים עם תגובה ירודה – לצורך יצירת מאגר ביציות; חוסר יכולת לתת זרע ביום השאיבה; מורסה באברי מין פנימיים בטיפול.
  • נשים נשאיות של פרה-מוטציה ל-X שביר;
  • לפני ניתוח: נשים לפני כריתה מונעת של שחלות (נשאיות BRCA); נשים שעומדות לעבור ניתוח שעלול להיות כרוך בכריתת שחלות.

נשים עם סיבות שאינן רפואיות:

  • נשים שעדיין לא נישאו ומעוניינות לשמר את פוריותן
  • נשות קריירה אשר אינן רוצות להיכנס להריון אך רוצות לשמר את פוריותן

כמה עולה הקפאת ביציות?

תהליך הקפאת ביציות הוא יקר מאוד – מחזור שאיבה, הקפאה ושימור נע בין 12,000 ל-17,000 שקלים, והמחיר איננו כולל תרופות הורמונליות להגברת הביוץ שעלותן עלולה להגיע לאלפי שקלים נוספים, וכיסוי עלות חדר הניתוח שעומדת על כ-2,500 שקלים. פעמים רבות מחזור שאיבה אחד לא מספיק והאישה צריכה לממן מספר מחזורים כדי להעלות את סיכויי ההצלחה.

הקפאת ביציות מסיבה רפואית כלולה בסל הבריאות. אם אין סיבה רפואית והמטופלת רוצה להקפיא את ביציותיה למטרת שימור פוריות (על רקע "חברתי") הטיפול יבוצע על חשבונה.

כאמור, בישראל יכולה כל אישה להקפיא ביציות, מגיל 30 ועד גיל 41. נשים עם התוויות רפואיות, המבקשות הקפאת ביציות על רקע רפואי, יוכלו להקפיא עד 20 ביציות בעד ארבעה מחזורי שאיבת ביציות, ללא עלות.

נשים המבקשות הקפאת ביציות על רקע חברתי, יוכלו לעבור את אותו תהליך אולם לשאת בהוצאות ההקפאה של הביציות – בסדר גודל של כ-11,000 שקל.

חשוב לדעת, כי במסגרות ציבוריות נשמרות הביציות למשך חמש שנים בלבד. לאחר חמש שנים, מי שלא מחדשת את ההקפאה עלולה למצוא כי הביציות שלה הוצאו מההקפאה ואינן עומדות עוד לשימושה. במרפאות פרטיות, ההקפאה נמשכת בממוצע לעשר שנים וניתן להאריך את התוקף, כאשר חשוב לבקש שהמרפאה תיצור קשר עם בעלת הביציות בכל מקרה של כל שינוי בצורת ההקפאה או טיבה.

העלות של הקפאת ביציות במסגרת פרטית משתנה, והיא עומדת בממוצע על כ-15,000 שקל עבור עד 30 ביציות לעשר שנים.העלות של הקפאת ביציות שונה ממרכז רפואי אחד למשנהו. יש לשים לב מה העלות כוללת. כלומר, יש מרכזים בהם מחיר ההקפאה הוא אחיד, ללא קשר למספר הביציות שמוקפאות, ויש מרכזים שגובים מחיר נוסף על פי מספר הביציות שהוקפאו בפועל (עלות של הקשיות המתכלות שמשמשות בהליך ההקפאה). בנוסף, יש מרכזים שכוללים בעלות הקפאת הביציות אחסון של הביציות הקפואות במשך 5 שנים ויש כאלה שכוללים בעלות 10 שנות אחסון.

* מומלץ כמובן לברר את המחירים בצורה ספציפי, לפני תחילת התהליך ולבדוק אילו החזרים מציעות קופות החולים והביטוחים השונים.

מהם הסיכונים בתהליך הקפאת ביציות?

הסיכונים הכלולים בהקפאת ביצית הם אותם סיכונים עבור אישה המתחילה טיפולי פוריות (כגון: גירוי יתר שחלתי), בנוסף סיכונים עלולים להופיע דווקא במועד ההפשרה והם תלויים בגיל האישה. ככל שהאישה תהיה מבוגרת יותר במועד החזרת העוברים כך גדלים הסיכונים עבורה והם כוללים: רעלת הריון, סוכרת הריון, יתר לחץ דם, לידה מוקדמת ועוד.

מהם סיכויי ההצלחה של התהליך?

גיל האישה מהווה מרכיב משפיע בהצלחת הטיפול. נשים צעירות עד גיל 35 יכולות לקבל כ-10 ביציות עבור מחזור שאיבה ורובן יוקפאו ללא בעיה. שיעור הצלחת הקפאת הביציות עומד על כ-85%. חשוב גם לזכור כי שיעור ההפריות לאחר תקופת ההקפאה הוא 50%-5%.

איפה ניתן לבצע הקפאת ביציות?

לפי חוק הקפאת הביציות בישראל כל יחידת IVF מוכרת רשאית לבצע הליך של הקפאת ביציות.

בתי החולים המשתמשים בשיטת ה "ויטריפיקציה": בי"ח אסותא, בי"ח איכילוב, בי"ח הדסה, בי"ח וולפסון, בי"ח שיבא, בי"ח אסף הרופא, בי"ח כרמל

ישנן מרפאות פוריות פרטיות המציעות מסלול של שימור ביציות בחו"ל. מרפאות הפוריות עובדת בשיתוף פעולה עם מרפאות בחו"ל. מרפאות אלו יכולות להציע למטופלות להקפיא את הביציות בחו"ל (ספרד/ הונגריה) ולשמור אותן בחו"ל. כאשר המטופלת תרצה לעבור טיפולי הפריה היא יכולה להשלים את הטיפול בחו"ל. יש לבדוק עם מרפאות הפוריות השונות את המסלול הייחודי הקיים בכל מרפאה.

חשוב לדעת:

  • הקפאת ביציות איננה מבטיחה הריון וייתכן שהביציות המוקפאות לא ישרדו את התהליך. אישה המעוניינת לעבור הליך של הקפאת ביציות מתבקשת לחתום על מסמך המאשר שהיא מודעת לכך.
  • הביציות יישמרו ויוקפאו ביחידה להפריה חוץ גופית לתקופה של עד 5 שנים.

אם בתום 5 שנים ממועד הקפאת הביציות לא תודיע האישה שמגופה ניטלו הביציות בכתב ומראש ליחידה להפריה חוץ גופית על רצונה בהמשך השמירה לתקופה נוספת, היחידה תהא רשאית להפסיק ולשמור את הביציות עבורה בתוך 60 יום מיום שליחת התראה על כך למטופלת.

אם לא יבוצע תשלום עבור הקפאת הביציות, היחידה להפריה חוץ גופית רשאית להפסיק ולשמור את הביציות בתוך 60 יום מיום שליחת התראה על כך למטופלת.

  • חשוב לקחת בחשבון שלמרות הניסיון הרב שהצטבר בתחום, מחזור טיפול בהפריה חוץ גופית עלול להיות כרוך בסיבוכים רפואיים.

זכויות עובדים בטיפולי פוריות – מה החוק אומר?

טיפולי פוריות – מי יממן?