זוכי פרס נובל    חדשות    

זוכי פרס נובל לכלכלה מייקל קרמר, אבהיג'יט בנרג'י ואסתר דופלו – איך לפרק את העוני

מייקל קרמר, אבהיג'יט בנרג'י ואסתר דופלו הם זוכי פרס נובל לכלכלה ל-2019. דופלו ובנרג'י נשואים, ודופלו היא כלת פרס נובל לכלכלה הצעירה מאז ומעולם, ובפרס נובל בכלל. והיא האישה השנייה שזוכה בפרס נובל לכלכלה.

ועדת הפרס הסבירה את הזכייה: "בעקבות גישתם הניסיונית להקלה על העוני הגלובלי מחקרם עוזר לנו להילחם בעוני. המחקר שבוצע על ידי הזוכים השנה שיפר באופן משמעותי את היכולת להילחם בעוני הגלובלי. בשני עשורים בלבד, גישתם החדשה המבוססת על ניסויים שינתה כלכלות מתפתחות, שהן כיום שדה פורח של מחקר.

"הזוכים השנה הציגו גישה חדשה לקבלת תשובות אמינות על הדרך הטובה ביותר להילחם בעוני העולמי. בקצרה, זה כרוך בחלוקה של הנושא לשאלות קטנות, ויותר קלות להתמודדות. לדוגמה, הדרך היעילה ביותר להתערב בשיפור תוצאות החינוך או בריאות ילדים. הם הראו ששאלות אלו, כשהן יותר קצרות וממוקדות, לרוב נענות בצורה הטובה ביותר דרך ניסויים מתוכננים בקפידה בין בני אדם שהכי מושפעים מהנושא."

"מחקרם של הזוכים בפרס, ומחקריהם של החוקרים שהגיעו בעקבותיהם – שיפרו באופן דרמטי את היכולת שלנו להילחם בעוני באופן מעשי. כתוצאה ישירה של אחד מהמחקרים שלהם, יותר מחמישה מיליון ילדים הודים הרוויחו מתוכניות אפקטיביות של הדרכה מתקנת בבית הספר. דוגמה נוספת היא התמיכה בטיפול ברפואה מונעת שהוצגה במדינות רבות. אלו הן שתי דוגמאות כיצד המחקרים החדשנים הללו כבר עזרו להקלה בעוני העולמי. בנוסף יש להם פוטנציאל רב לשפר בהמשך את חייהם של מעוטי יכולת בעולם כולו".

במחקריהם המליצו השלושה  פשוט לפרק את בעיית העוני לבעיות קטנות יותר, באמצעות כלים אמפיריים ולבדוק מה עובד ומה לא עובד.

במעמד הזכייה  אמרה דופלו:

המטרה שלנו היא להיות בטוחים שהמלחמה בעוני מבוססת על ראיות מדעיות. לרוב, העוני מצומצם לקריקטורה ואפילו אלו המנסים לעזור לא ממש מבינים את שורש הדבר שגורם לעוני – אנחנו מנסים לגשת לבעיות בצורה המדעית ביותר שניתן".

אבג'יט בנרג׳י נולד ב-1961 במומבאיי. ב-1988 קיבל תואר דוקטור מאוניברסיטת הארווארד והוא פרופסור לכלכלה מטעם קרן פורד הבינלאומית במכון הטכנולוגי מאסצ׳וסטס, ארה"ב. אסתר דופלו נולדה ב-1972 בפריז. ב-1999 קיבלה תואר דוקטור מהמכון הטכנולוגי מסצ'וסטס והיא פרופסור לצמצום העוני ולפיתוח כלכלי מטעם ארגון עבדול לטיף ג׳אמל במכון. מייקל קרמר נולד ב-1964. ב-1992 קיבל תואר דוקטור מאוניברסיטת הארוורד והוא פרופסור לחברות מתפתחות מטעם ״גייטס״ באוניברסיטת הארוורד בארה"ב.

ב-2011 ראה אור ספרה של דופלו Poor Economics, אותו כתבה במשותף עם  בנרג'י. הספר מתעד את 15 השנים בהן ניהלו עבודה משותפת בארצות נחשלות בניסיונות להבין את הסיבות לעוני, מדוע הניסיונות לצמצם אותו נכשלים וכיצד ניתן להפחית אותו. הספר זכה לביקורות חיוביות. אמרטיה סן, זוכה פרס נובל לכלכלה, ציין שהספר "מציג תובנות מרשימות משני חוקרים מבריקים על טבעו האמיתי של העוני".

פול רומר – זוכה פרס נובל שטען ";צריך להשקיע בטכנולוגיה בשביל צמיחה";

ז'אן טירול – זוכה פרס נובל שהמציא את הפיקוח על מונופולים