משפט    

חברת בנייה לא רשמה דיירים בטאבו, תשלם 117 אלף שקל

 

מעודכן ל-06/2019

חברת בנייה לא רשמה בטאבו דיירים בבית משותף, החברה טענה שהסיבה היא חריגת בנייה של אחת המשפחות. השופט קבע שלחברה אין זכות להעניש

שבע שנים לא נרשמה דירה בטאבו. בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה מצד תשע משפחות שרכשו דירות בבניין חדש ברמת גן. הסיבה לתביעה היא שחברת הבנייה "גאון נדל"ן" ועורכי הדין שייצגו אותה לא רשמו את הנכסים על שם הדיירים בטאבו במשך שבע שנים.

לפי הסכמי הרכישה התחייבה החברה לרשום את הדירות כיחידות נפרדות בבית משותף. עם זאת, לא בכל ההסכמים צוין מועד מדויק, אך בחלקם צוין שהחברה תעשה זאת תוך שנתיים מסיום הבנייה, ובאחרים בתוך חמש שנים. הדיירים שילמו שכר טרחה של מאות אלפי שקלים למייצגי החברה כדי שירשמו את הדירה על שמם. כמה שנים לפני שנמסרו הדירות לדיירים, הדיירים הגישו תביעת ליקויי בנייה נגד החברה וזכו בה. חלק מטענת ההחברה הייתה חריגת בנייה של משפחה אחת מבין הדיירים.

לטענת התובעים,  החברה ועורכי הדין הפרו את ההסכמים בכך שלא רשמו את הדירות על שמם תוך זמן סביר. הם כפרו בטענה שעבירות הבניה מונעות את רישום הבית המשותף והזכירו שחלפו יותר משבע שנים מאז שהבניין אוכלס.

החברה טענה כאמור שעל רקע אותן חריגות בנייה שביצעה אחת המשפחות, החברה לא מחויבת לבצע את הרישום עד שהם יסירו את חריגות הבנייה. ועורכי הדין של החברה טענו שהם מחויבים רק לחברה ולא לרוכשים והחברה הורתה שלא לרשום את הדירה בטאבו..

השופט דחה את טענות החברה: "חוסר המעש של החברה מהווה הפרה יסודית של ההסכמים". ומובן שאי אפשר להעניש את כל הדיירים בגלל חריגת בנייה של משפחה אחת.  וקבע: "צריך היה לרשום את הדירות על שם התובעים בכפוף להחרגת הדירה עם חריגות הבנייה, או לרשום עליה הערת אזהרה על חריגות בנייה".

על כך שהחברה כלל לא השיבה לפניות התובעים אמר שמדובר ב"זלזול מופגן וחוסר אכפתיות".

על עורכי הדין קבע השופט שהייתה להם חובת נאמנות כלפי הרוכשים בנוגע לביצוע הרישום. הוא ציין שמרגע שהחברה ביקשה מהם להפסיק את הטיפול ברישום, היו צריכים להצהיר על ניגוד עניינים ולבקש מהתובעים להשתחרר מתפקידם.

בנוסף לקביעה בדבר הפרת ההסכמים מינה בית המשפט את בא כוחם של התובעים ככונס נכסים לצורך רישום הבית המשותף והדירות. לנוכח התוצאה, הנתבעים חויבו לשלם לדיירים הוצאות משפט, וכן שכר טרחת עו"ד בסך 117 אלף שקל.

פסיקה תקדימית: בעלי דירה יד שנייה יפוצו על אי רישום בטאבו

מהו נסח טאבו, מה הסוגים, כמה עולה ואיך להוציא