זכויות עובדים    

חוזרות מחופשת לידה? מגיעה לכם שעת הורות

נשים שחוזרות לעבודה לאחר חופשת הלידה, זכאיות במשך 4 חודשים ל"שעת הורות"- קיצור יום העבודה בשעה. אם תרצו, אפשר לחלוק את הזכות עם בני הזוג.

קיצור יום העבודה בשעה זכה לכינוי "שעת הנקה", אך זכות זו לא קשורה בהכרח להנקה, כך שגם עובדת שאינה מניקה זכאית להטבה. הזכאות לקיצור יום העבודה היא בנוסף להפסקה לה היא זכאית על פי חוק עבודה ומנוחה, ואתן מקבלות  עליה תשלום מלא כאילו עבדתן.

מי זכאית?

מי שהיקף המשרה שלה הוא לפחות 174 שעות חודשיות, או משרה מלאה כפי שנהוג במקום העבודה שלה, והיא חזרה מחופשת לידה.

במקרה של הורים מאמצים והורים בעזרת פונדקאות, גם הם זכאים לשעת הורות, לאחר שבחרו מי מהם יקבל את ההטבה.

עובדת עם ותק של שנה לפחות אצל אותו מעסיק (וכן בן או בת זוגה, אם בחרה לחלוק את הזכאות) יהיו זכאים לשעת הורות החל מתום חופשת הלידה, שיכולה להימשך עד 26 שבועות. עובדת עם ותק של פחות משנה אצל אותו מעסיק, תוכל לקבל שעת הורות החל מתום חופשת לידה שיכולה  להימשך עד 15 שבועות.

אם את עובדת מדינה, תוכלי להנות מקיצור יום העבודה למשך השנה הראשונה לאחר לידה או אימוץ של ילד.

אם העובדת האריכה חופשת הלידה בגלל לידה רב עוברית או אשפוז שלה או של התינוק, היא זכאית לשעת הורות במשך 4 חודשים מיום חזרתה לעבודה.

במקרה של חופשה בתשלום או ללא תשלום (חל"ת) לאחר חופשת הלידה, 4 החודשים שבהם תהיי זכאית לשעת הורות נספרים החל מתום חופשת הלידה, ולא מתום תקופת החל"ת או החופשה בתשלום. זה אומר שאם לקחת חופשה ארוכה יותר מ-4 חודשים, לא תהיי זכאית כלל לשעת הורות. אם קיצרת את חופשת הלידה, תהיי זכאית לקיצור יום העבודה ברגע שתחזרי לעבוד, ולמשך 4 חודשים.

רוצות לחלוק עם בן או בת הזוג? כך תעשו את זה:

החל מה-28.08.2016 אפשר, בתנאים מסוימים, לחלוק את קיצור יום העבודה עם בן או בת הזוג, כך שכל אחד מהם ינצל את הזכאות בימים אחרים או שרק אחד מהם ינצל אותה.

בשלב הראשון, על בני הזוג להודיע למעסיקים עד 21 ימים לפני שחופשת הלידה מסתיימת. עליהם להציג הצהרה חתומה בטופס הצהרה, בה הם מודיעים על הבחירה לחלוק את הזכות עם בני הזוג.אם תגישו את ההצהרה מאוחר מידי, תוכלו להתחיל לחלוק את קיצור יום העבודה רק 21 ימים מיום מסירת ההצהרה. בינתיים תוכל היולדת להשתמש בזכות זו.

בהצהרה יפרט כל אחד מבני הזוג את מספר הימים, ובאילו ימים בדיוק ינצל את זכאותו לקיצור יום העבודה. אפשר לשנות את בחירתכם, אם המעסיקים מאשרים את השינוי.

בענפי התעשייה והמלונאות, העובדת ובן או בת זוגה, שאחד מהם עובד במשמרות, יוכלו לבחור תקופות רצופות בהן כל אחד מבני הזוג ישתמש בזכאות, בתנאי שכל תקופה כזו תימשך 3 שבועות לפחות (אלא אם כן המעסיקים יתגמשו גם בהגדת התקופה). החרגה זו נועדה להקל על עובדים במשמרות, כפי שנהוג בענפים אלה.  

בכל מקרה, מכסת שעות ההורות אינה גדלה כאשר בני הזוג חולקים אותה.