שוק ההון    

חילוקי דעות על הריבית בבנק ישראל

אף שבשנים האחרונות ההסכמה על הריבית הייתה פה אחד, בדיונים האחרונים חבר אחד הציע להעלות את הריבית כי אינה תואמת את המצב במשק

בבנק ישראל לא מסכימים על הריבית. כך עולה מפרוטוקול הבנק. הפרוטוקול חושף חילוקי דעות על גובה הריבית,  של חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל .

בסופו של דבר הוחלט להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%. מאז העלאת הריבית האחרונה ההחלטה שלא להעלות ריבית התקבלה פה אחד. עם זאת, הפעם אומנם היה רוב של ארבעה חברי ועדה שתמכו בהותרת הריבית ברמה זו, אבל חבר אחד תמך בהצעה להעלאות את הריבית ל-0.5%, בטענה כי הריבית הנוכחית אינה תואמת את מצב המשק, משום שהאינפלציה נמצאת זה זמן מה בתוך תחום היעד.

הוועדה העריכה כי "ההאטה היחסית בנתוני הרבעון השני והשלישי של 2018 הייתה זמנית בלבד". בבנק ישראל הסבירו כי הערכה זו מקבלת תמיכה בעיקר משוק העבודה ההדוק, כאשר שיעור תעסוקה עדיין גבוה ושיעור אבטלה נמוך במקביל לשיעור גבוה של משרות פנויות, אם כי לאחרונה התבשרנו על ירידה מועטה במספר המשרות הפנויות; "אלה מתבטאים בכך שנמשכת עליית השכר, בעיקר במגזר העסקי", כתבו חברי הוועדה.

סיבה אחרת: "הצריכה הפרטית התאוששה, ומעידה על רמה גבוהה של הביקושים במשק, ולעת עתה התפוגג החשש מתנודות חריגות בשווקים הפיננסיים שישפיעו לרעה על הפעילות הריאלית".

על אף  הנתונים החיוביים סייגו חברי הוודעה: "מסתמנת הקלה מסוימת במגבלת המחסור בעובדים שעליה מדווחים המעסיקים בכמה ענפים; ושיעור המשרות הפנויות עדיין גבוה אך הוא יורד במתינות".

הם גם התייחסו לנתוני הדיור.  לפיהם מספר העסקאות המשיך לגדול, בפרט בקרב הרוכשים דירה לראשונה, במקביל לירידה המתמשכת בהשקעה בבנייה למגורים.

עוד התייחסו ליבוא מוגבר של כלי רכב ברבעון הראשון שישפיע לטובה, ככל הנראה, על נתוני ההשקעה, הצריכה הפרטית והתוצר, בעוד שהשפעה זו צפויה להתקזז ברבעון השני, ויהיה צורך לשים לב לכך בניתוח ההתפתחויות וקביעת המדיניות.

בנק ישראל על דוח ועדת כבל: לא רלוונטי

בנק פועלים נותן לכם ריבית של 0.45% בשנה – מה יקרה אם תדרשו יותר?

תחזירו חובות לתאגידי המים ויוותרו לכם על הריבית