עסקים קטנים    

טיפים לעוסק הפטור החדש

מעודכן ל-06/2019

עם החתימה האחרונה ששרבטתם במוסדות הרשמיים השונים, עברתם לסטטוס החגיגי והנוצץ: עוסק פטור. כעת, כשאתם עצמאיים מן המניין, אתם יכולים לעבוד מהבית בפיג'מה, אתם אחראים לזמן שלכם ויכולים לבלות אותו בדיוק כפי שאתם רוצים,  אך יש לכם גם לא מעט חובות. איך תעמדו בהם בכבוד? לרגל המעמד החדש, הנה כמה טיפים שימושיים שיסייעו לכם לנהל את חייכם העצמאיים במקסימום סדר.

  1. מתכוננים: "עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה"

את המשפט הזה אמר ספיידרמן בכבודו ובעצמו. אמר – וצדק! כעת, כשאתם מוגדרים כ"עוסק פטור" ברשויות המס, יש מספר הליכים בירוקרטיים שעליכם למלא. לצד הנפקת קבלות, הוצאת דרישות תשלום וניהול חשבונות מסודר הנעשה באופן שוטף, יש מספר הליכים הננקטים אחת לתקופה, הנה הם:

  • הגשת דו"ח שנתי – מדי שנה, לרוב עד חודש אפריל, עליכם להגיש לרשויות המס את הדו"ח השנתי, בו מפורט המחזור העסקי המלא שלכם. את הדו"ח יש למלא גם אם עבדתם רק חלק מהשנה וגם אם סגרתם את התיק במהלך השנה.
  • הצהרת הון – את הצהרת ההון מגישים, לרוב, אחת לכמה שנים, בהתאם להחלטת רשויות המס (אל דאגה, תקבלו על כך עדכון). ההצהרה כוללת פירוט של כל הנכסים העומדים לרשותכם – לא ברמת ה"סט פורצלן שקיבלתי מסבתא כמתנת נישואים" אבל כן תידרשו לציין בו אם יש לכם נכסי נדל"ן, רכב, ציוד טכני יקר (למשל: מחשב נייד) וכדומה.
  • הגשת הצהרה שנתית – הצהרה נוספת אותה מגישים מדי שנה היא – הצהרה שנתית. טופס זה מוגש לרשויות המע"מ ובו תידרשו להצהיר על הכנסתכם המשוערת לשנה הקרובה. כאמור, מדובר בהשערה בלבד ולכן בתום שנת המס יערכו במשרדי מע"מ תחשיב נוסף ובו תקוזז ההצהרה עם ההכנסות שלכם בפועל – במידה ותרוויחו פחות ממה שהצהרתם, תקבלו החזר מס.
  1. מאתרים: בחירת רואה חשבון

רואה חשבון לא יעשה במקומכם את העבודה, אבל הוא  יכול להוריד מעל כתפכם את הדאגה לכך שאתם עושים משהו לא נכון. תפקידו של רואה החשבון הוא לנהל עבורכם את החשבונות ברמה החודשית, לקבל מכם את הקבלות שהוצאתם עבור הכנסותיכם ולדווח עליהם לרשויות המס, להתנהל בשמכם מול הרשויות, להגיש את הדוח השנתי, ההצהרה השנתית ואת הצהרת ההון וכמובן  לסייע לכם בכל שאלה בדרככם החדשה.

 

  1. הפקת קבלות: בחירת ממשק נוח

כעוסקים פטורים, התנהלות החשבונית שלכם מאוד פשוטה, אך גם אותה אתם חייבים לבצע בצורה מסודרת. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות תוכנות אינטרנטיות, כמו – חשבונית ירוקה. כך תוכלו להפיק קבלות ודרישות תשלום בקלות ולשלוח אותן בלחיצת כפתור ללקוח, לנהל את מאגר המידע של הלקוחות שלכם ולנהל מעקב מסודר אחר החשבונות. (לא נשכח כמובן – גם לעזור לסביבה!). דרך נוספת היא לרכוש פנקס קבלות בחנות לציוד משרדי ולנהל את החשבונות ידנית.

  1. חוסכים: אתם תודו לעצמכם

רשות המיסים מחייבת כל אזרח בישראל, בין אם הוא שכיר ובין אם עצמאי, להפריש משכרו לטובת קרן פנסיה. אך לצד זאת, חשוב מאוד שתדאגו לעצמכם ותפרישו סכום מסוים מהרווחים לטובת חיסכון נוסף. תוכלו לבחור בביטוח מנהלים, קרן השתלמות או קופת גמל. כמו כן, מומלץ  להתייעץ עם רואה החשבון שלכם בדבר המסלול המתאים לכם. לכל החסכונות הללו יש הטבות מיסוי.

  1. משווקים: מתחילים להרוויח לבד

אז העניינים הפיננסיים שלכם מסודרים וזה בדיוק הזמן לעבור לשלב לשמו התכנסנו: יצירת רווח, איך עושים זאת? כאן נכנסת לתמונה מלאכת השיווק והאתגר שהיא מזמנת. מצד אחד, אתם עסק חדש בתחילת דרכו ועוד אין לכם הכנסות גדולות המאפשרות לכם להשקיע תקציב בשיווק העסק. מצד שני – אתם רוצים להתחיל להיחשף ללקוחות חדשים. מה עושים? מתחילים לשווק לבד! האינטרנט מוצף בעשרות קורסים דיגיטליים ומדריכים חינמיים שילמדו אתכם כל מה שאתם צריכים על שיווק באינטרנט – החל מפרסום במדיות חינמיות, דרך קידום ממומן בגוגל ועד להקמת אתר תדמית ללא תשלום. בהצלחה!

 

מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק קטן

איך פותחים עסק קטן?

עסק קטן, איך תקבל עזרה בהקמת חנות מקוונת