חדשות    

יונט קרדיט וגיבוי קרסו, אבל אין חשש לענף האשראי החוץ בנקאי כולו

pexels
מעודכן ל-01/2023

למרות הקריסה של חברות האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט וגיבוי בקיץ 2022, הענף כולו לא סבל מחוסר אמון, והמשקיעים לא פירשו את ההתפתחויות השליליות בחברות כהתראה לבעיות רוחב בשוק האשראי החוץ בנקאי.

זאת המסקנה שמפרסם היום בנק ישראל בתיבה מתוך דוח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2022.

כזכור, בשתי החברות נמצאו עדויות לגניבת כספים ולאי סדרים שונים נוספים.

בעקבות קריסת שתי החברות, בדקו בבנק ישראל את התייחסות המשקיעים לענף האשראי החוץ בנקאי כולו.

בבנק המרכזי מסבירים כי צד ההיצע של שוק האשראי בישראל כולל את הבנקים מצד אחד ואת חברות כרטיסי האשראי, תושבי חוץ, ממשלה, משקי הבית, גופים מוסדיים וחברות פרטיות מצד שני, שהן חברות אשראי  חוץ-בנקאי. בשל הריכוזיות הגבוהה של הבנקים בשוק האשראי, יש לחברות האשראי החוץ-בנקאי תפקיד חשוב בהגברת התחרות בשוק זה ובפרט בגיוון מקורות האשראי והגברת הגישה אליהם עבור מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. שוק האשראי החוץ-בנקאי צמח בשנים האחרונות בקצב מהיר – מספר החברות שנסחרות בבורסה שעוסקות בתחום זה יותר מהכפיל את עצמו מאז 2020 לכ-20 חברות. בנוסף גדלו ברבעון השני של 2022 סך הנכסים של החברות הציבוריות הללו ביותר מפי שניים בהשוואה לרבעון הראשון של 2020 – מכ-11.8 לכ-25.6 מיליארד שקל. הצמיחה המהירה לצד פיקוח יציבותי לא מוסדר והתפקיד שהיה לחברות האשראי החוץ-בנקאי במשבר הפיננסי של 2008, מעלים חששות בנוגע לענף האשראי החוץ-בנקאי ולהשפעתו על היציבות הפיננסית.

לדברי הבנק, בעקבות קריסת שתי החברות עלתה השאלה, האם האירועים הבעייתיים הללו שמהווים את התממשותו של הסיכון התפעולי, הם נחלתן של שתי חברות מסוימות או שהם מלמדים על בעיית רוחב בענף האשראי החוץ-בנקאי. בפרט ייתכן שהכשלים שהתגלו מצביעים על כשלים דומים גם בחברות אחרות בענף זה אשר עלולים להוביל לבעיות גם בחברות אלה ו/או להידוקה של האסדרה עליהן, שכרוכה בעלויות לבעלי המניות.

הבנק מוסיף ומציין כי כתבות שונות בתקשורת העלו חששות בנוגע למשמעויות שיש לאירועים אלה על כל הענף, ביקרו את האסדרה עליהן והעלו דיווחים על פגיעה בהעמדת אשראי מטעם גופים מוסדיים לחברות בענף. האירועים בחברות "יונט קרדיט" ו"גיבוי אחזקות" השפיעו לרעה גם על הצפי של סוכנויות דירוג האשראי לצמיחה העתידית בענף ולפיכך על דירוג האשראי של החברות בענף. הרשות לניירות הודיעה על פתיחה בביקורת רוחב בחברות דומות. בנוסף, היא פרסמה הנחיות חדשות לחברות שכלולות בו שמחייבות אותן לפרסם לציבור את הסיכונים שעלולים לנבוע מהלבנת הון, גניבות, מעילות, הונאות ואי סדרים ולציין את זהות בעלי התפקידים בתאגיד אשר אמונים על ניהול הסיכונים.

על מנת להשיב על השאלה ערכו בבנק המרכזי בדיקה של התנהגות המניות האחרות בענף האשראי החוץ בנקאי בהתאם להתפתחויות השליליות שאירעו בשתי החברות שקרסו.

בסוף הבדיקה עלתה כאמור המסקנה כי האירועים בגיבוי אחזקות ויונט קרדיט בחודשים מאי-אוגוסט 2022 לא נתפסו על-ידי המשקיעים כדרמטיים לכלל שוק האשראי החוץ-בנקאי.