מדריכי השקעות    קריירה    

יועץ השקעות בבנק –  מה העבודה? כמה מרוויחים? והאם כדאי?

מעודכן ל-10/2019

יועץ השקעות בבנק –  מה העבודה? כמה מרוויחים? והאם כדאי?

יועץ השקעות נשמע תפקיד מאתגר ומספק, זה נכון, אבל זה לא כמו שהיה פעם. בעבר יועץ ההשקעות היה מייעץ ללקוחות הבנק איך לחלק את תיק ההשקעות שלהם בין האפיקים השונים? באיזה מניות, אגרות חוב וקרנות נאמנות להשקיע? מתי למכור, מתי לקנות? מה לעות בכסף שחסכנו מהבר מצווה? איזה חיסכון מתאים לילדים ועוד. יועץ ההשקעות היה, במקרים רבים, עוקב אחרי תיק ההשקעות של הלקוח, ומעדכן כאשר היה שינויים בשווקים שדרשו להערכתו פעולה בתיק ההשקעות.

היועץ היה הרבה יותר מיועץ – הוא  היה מלווה פיננסי ונוצר קשר חזק בינו לבין הלקוח, קשר שמבוסס על הערכה ואימון. אלא שבעשור האחרון חלו שינויים חריפים בתפקיד היועץ.

יועץ השקעות (כיום) – עמוס ברגולציה

על רקע הרגולציה המחמירה, כבר אין מקום להיות מלווה, אין מקום להמליץ בשליפה על ניירות ערך, אין מקום לקחת אחריות, אין מקום להיות ראש גדול. יועצי ההשקעות כיום בבנקים נאלצים באופן שוטף למלא שאלונים על גבי שאלונים בפגישות ובשיחות עם הלקוחות; הם צריכים לתעד כל פעולה, כל ייעוץ. הם צריכים להזהיר ולהסביר את הסיכונים ללקוחות – הם עוסקים כל היום בכיסוי תחת.

הם לא אשמים, זו הרגולציה שמחייבת אותם לעדכן ולמלא תסריטי שיחה ופגישה. זו הרגולציה שמונעת מהם לייעץ בלי לבדוק, להתאים, לוודא שהלקוח מבין את הסיכון. זו הרגולציה שמונעת מהיועץ להיות כמו היועץ של פעם שזורק ללקוח שיש דוחות טובים לחברה כזו ואנליזה טובה לחברה אחרת. הכל היום מסודר –  הלקוח רוצה אנליזות, אין בעיה, נקריא לו את הכותרת, נסביר לו את הסיכונים – אסור אפיו לשלוח ללקוח. אנחנו, היועצים רק מעדכנים – ראש קטן.

המצב הזה הוא ברוב המערכת הבנקאית, כשבמקביל לעובדה הפשוטה שתפקיד היועץ הפך להיות יותר פקידותי ופחות ייעוצי, גם היקף העבודה גדל – הבנקים, זה לא סוד מצמצמים בכל האדם, והיועצים נפגעים מכך. ישנם בנקים שיועץ ההשקעות כבר לא עובד בסניף אחד, אלא מתוזז בין שני סניפים ולפעמים שלושה סניפים – פשוט, לא צריך אותו למשרה מלאה בסניף אחד, אז הבנק שהדק עם ההוצאות, נעזר ביועץ בסניפים אחרים. ובכלל – יש בנקים שמשתדלים מאוד להניע את הלקוחות להשתמש באינטרנט או במוקד הטלפוני – אין היום טעם בפגישות מול היועץ, אלא אחת לתקופה ארוכה. וכך בפועל תפקיד היועץ הולך וקטן ומאבד מהתפקיד המקורי.

יועץ ההשקעות – עדיין המבוגר האחראי

ועדיין – יועץ ההשקעות הוא אחד מהדמויות החשובות בסניף הבנק שלכם. הוא בעצם יועץ לכם במגוון תחומי השקעה. אז נכון שהוא מקריא לכם את הקרנות הטובות ביותר מתוך מערכת דירוג של הבנק, והוא מספר לכם על האנליזה של טבע וכיל מתוך הדוחות שקיבל בבוקר, אבל זה גם משהו – בלעדיו לא הייתם יודעים איך לפזר את תיק ההשקעות שלכם, לא הייתם יודעים באיזה מכשירים להשקיע – קרנות נאמנות, תעודות סל, מניות, אג"חים ועוד; ובלעדיו לא היה מי שאיכשהו יודע מה קורה עם הכסף שלכם? הוא עדיין המבוגר האחראי על הכסף שלכם, וזו הסיבה אגב שלמרות שפע הפיתויים מחוץ לבנק (לרובת עמלות ניירות ערך נמוכות) הרוב עדיין נצמדים ליועץ ההשקעות המוכר.

התפקיד האחראי הזה, לצד גודש של פעולות בירוקרטיות, נמצא בעיקר בבנקים, אם כי, בשנים האחרונות, החלו יועצי השקעות לספק ייעוץ באופן פרטי (ולא דרך הבנקים). היועצים האלו בוחנים את תיק ההשקעות שלכם לטווח ארוך ולטווח הקצר. מוצאים עיוותים, בודקים את ההרכבים, משנים את התמהיל, חוסכים בדמי ניהול, ומאזנים בין הטווח הארוך לקצר. הם עדיין לא רבים, אבל יותר ויותר אנשים פונים לייעוץ הפרטי.

ועדיין כאמור רוב היועצים מועסקים בבנקים – קרוב ל-3,000 יועצים. היועצים "חיים" את שוק ההון וזה נראה יתרון גדול. הם במרכז העניינים, הם כל הזמן סביב חדשות, הם כל הזמן במעקב . זו עבודה מספקת, אם כי לא כמו בעבר, זו עבודה עמוסה, זו גם עבודה בירוקרטית, עם אחריות גדולה. ומה השכר עבור עבודה כזו.

מה השכר של יועץ השקעות?

ובכן, זה תלוי – תלוי כמובן בוותק של יועץ ההשקעות, תלוי מה ההיסטוריה שלו – האם הגיע מבנק אחר, האם צמח במערכת הקיימת? זה ג תלוי באיזה בנק מדובר. בבנק מזרחי טפחות לדוגמה, השכר יחסית לבנקים האחרים נמוך יותר.

אז הנה הממוצעים, מדובר בממוצעים, תמיד יש חריגים למעלה ולמטה.

  • יועץ השקעות מתחיל ירוויח בין 6 אלף שקל ל-8 אלף שקל. ממש לא שכר גבוהה, ונמוך גם מהשכר הממוצע במשק.
  • לקבל קביעות לוקח שנים, אם בכלל – מדובר על 3-5 שנים, תלוי כמובן בבנק.
  • יועץ השקעות עם וותק של שנתיים שלוש יכול להרוויח 9 אלף ואולי 10 אלף שקל. יש גם מקומות שזה מתקרב ל-12 אלף שקל.
  • יועץ השקעות בכיר עם 5 שנות ניסיון ומעלה ירוויח בין 10 ל-16 אלף שקל, וותיקים יותר יקבלו קצת יותר.
  • התנאים בבנק טובים – משכורת 13, תמיכה בהוצאות על גני ילדים; הפרשות לפנסיה, קופת גמל ועוד.

דברים שחשוב לדעת

  • יועץ השקעות צריך לעבור 5 בחינות של רשות ניירות ערך והתמחות של חצי שנה.
  • הבנקים מעדיפים יועצי השקעות שהם אקדמאיים בתחומים קרובים – כלכה, מנהל עסקים.
  • האחריות של יועצי ההשקעות היא מול הלקוח – הוא מחויב לספק ללקוח שירות וייעוץ אובייקטיבי לחלוטין.

 


כמה מרוויחים סוכני הנסיעות? לא מה שחשבתם

כמה מרוויח רופא?