לימודים    

ייעוץ פנסיוני – איפה לומדים, כמה מרוויחים ומה בעצם עושים עם זה?

מעודכן ל-08/2021

מחפשים מקצוע מעניין שבו תוכלו לעבוד כשכירים או כעצמאים, להרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש וליהנות משפע של אפשרויות תעסוקה? לימודי ייעוץ פנסיוני יאפשרו לכם קריירה בתחום מבוקש ויציב – גם אם אין לכם רקע פיננסי או אפילו תואר ראשון

אם אתם מתעניינים באנשים, בכלכלה ובכסף ורוצים לעסוק בתחום שמשלב את שלושת המרכיבים, ייתכן שלימודים בתחום של ייעוץ פנסיוני זה מה שאתם מחפשים. לכן כדאי לכם להתחיל לבחון לעומק את האפשרות הזאת, כי על מנת שתוכלו להשתלב בסוכנויות ביטוח פנסיוני, תצטרכו להוכיח ידע ולהציג תעודת סיום לימודים.

עולם הביטוח הפנסיוני הוא מקור משיכה לאנשים רבים המעוניינים בקריירה מבטיחה ויציבה בעולם הפיננסי.

“ביטוח פנסיוני” הוא השם הרשמי של שוק הפנסיה – אותו חיסכון ארוך טווח אשר אמור לתמוך בכולנו כשנגיע לגיל פרישה. ישראל עברה בשנים האחרונות מהפכה בתחום הפנסיה, וממצב שבו המדינה הייתה זו שאמונה על ניהול חסכון הפנסיה של אזרחיה, כעת כל אזרח צריך לקחת אחריות ולדאוג לתוכנית החיסכון לפנסיה שלו. מדובר באחת החובות החשובות ביותר של כל אדם, משום שהכסף שאותו נחסוך היום ישמש לנו כקצבה בגיל מבוגר יותר, אז נזדקק לו ביותר. תפקידו של היועץ הפנסיוני הוא להיות הגורם המתווך בינינו לבין גופי החיסכון, כאשר האינטרס של היועץ הפנסיוני הוא לייצג נאמנה את הלקוחות שלו. מדובר בתפקיד חשוב ולכן לא כל אחד יכול להפוך ליועץ פנסיוני ללא הכשרה ופיקוח מתאים.

לאור הרפורמה בתחום זה נוצר כמובן ביקוש גבוה גם לאנשי מקצוע המבינים בתחום ויכולים לייעץ לכלל הציבור בנוגע לקרן הפנסיה המומלצת להם, ולסייע להם להסדיר את החיסכון החשוב וארוך הטווח הזה.

במסגרת קורס ייעוץ פנסיוני יש לעבור 6 בחינות: 4 בחינות של הרשות לניירות ערך ו-2 בחינות של משרד האוצר. הקורס מכין את הסטודנטים לבחינות משרד האוצר והרשות לניירות ערך בצורה הטובה והעדכנית ביותר.

תלמידים בעלי רקע במקצועות הכלכלה שלמדו במוסד אקדמי, יכולים לקבל פטור מחלק מהבחינות, וכך לצמצם ולקצר את היקף מסלול הלימודים הנדרש לצורך הוצאת רישיון.

לסיכום, מדובר במסלול לימודים פופולארי ביותר כיום בישראל, מאחר שהוא מאפשר לעבוד בתחום המאופיין בביקוש גבוה ולפתח קריירה יציבה ומבטיחה, עם הרבה עניין, מקום להתקדמות, לקוחות ומעסיקים פוטנציאליים רבים.

מה נדרש כדי להיות יועץ פנסיוני?

מאחר שמדובר בתפקיד רגיש וחשוב ביותר, העיסוק בייעוץ פנסיוני מצריך רישיון לשיווק פנסיוני או רישיון של סוכן ביטוח. כל המעוניין להוציא את אחד מן הרישיונות הללו חייב לעבור בחינת יסודות מטעם הממונה על שוק ההון, ובחינה בייעוץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך. בנוסף לכך ישנה חובה לעבור תקופת התמחות בת שישה חודשים בתחום, ולעבור בהצלחה את בחינות הגמר. רק מועמדים שעמדו בכל התנאים הללו מקבלים רישיון ורשאים לעבוד בתור יועצים פנסיוניים.

משך הלימודים

לימודי ייעוץ פנסיוני מתקיימים ב-2 מסלולי לימוד:

  1. לימודי תעודה – לימודים המתקיימים במכללות – ייעודיות או לא – המכינות את הסטודנטים לבחינה של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, על מנת שאלה יוכשרו כיועצים או כמשווקים של ביטוח פנסיוני. בדרך כלל מסלול לימודים המקנה תעודה לעסוק בייעוץ פנסיוני נמשך 3 סמסטרים, וישנם גם מסלולים מקוצרים של 2 סמסטרים המכינים לבחינה.
  2. לימודים לתואר אקדמי במסלול של ביטוח הנמשך 3 שנים.

תנאי קבלה לקורס ייעוץ פנסיוני

תנאי הקבלה משתנים ממוסד למוסד, אך לרוב ידרשו 12 שנות לימוד, תעודת בגרות ומעבר בחינות יסוד לתחום הביטוח.

אפשרויות עיסוק

לאחר קבלת רישיון יועץ פנסיוני, ניתן לעבוד בחברות ביטוח או להיות עצמאים.

מה טווח השכר בתחום?

יועץ פנסיוני שכיר מתחיל מרוויח כ-8,000 שקל עד 10,000 שקל וכעבור חמש שנים, לאחר שצבר ותק וניסיון, אפשר להגיע ל-14,000 שקל.

 איך מחליטים איפה ללמוד?

אם החלטתם שזהו אכן התחום ש"מדבר אליכם" ונראה לכם מתאים להתמקצע בו, כדאי יהיה לבדוק איפה בדיוק אתם מתכוונים ללמוד. לא בכל מקום שבו מתקיימים לימודי ייעוץ פנסיוני תוכלו להיות בטוחים שאתם מקבל את הטוב ביותר ולכן כדאי לברר:

מה תנאי הקבלה ללימודים?

מה כוללים הלימודים וכמה זמן הם נמשכים?

האם כל מי שלמד במקום שעליו אתם חולמים מספר דברים טובים מתוך החוויה שלו?

כמה עולים לימודים כאלה?

רוב האנשים שחושבים על לימודי ייעוץ פנסיוני או על לימודים בכלל רוצים גם לדעת באיזו סדר גודל של השקעה כלכלית מדובר. אומנם אתם משקיעים בעתיד שלכם, אך בסופו של דבר זו גם הוצאה כלכלית לא קטנה. לכן, בבואכם לבחור היכן ללמוד, כדאי יהיה לברר גם כמה זה עולה, כי זהו שיקול חשוב נוסף. בדרך כלל, שכר הלימוד במכללות שבהן ניתן ללמוד ייעוץ פנסיוני נע בין 15,000 ל-20,000 בממוצע.

מה כוללת תקופת ההתמחות?

על מנת להתמחות בתחום הייעוץ הפנסיוני כתנאי בסיסי לקבלת רישיון המתיר את העיסוק בתחום, יש להגיש כתב התחייבות לתחילת התמחות, ולהציגו בפני עורך דין כאשר הוא חתום על ידי הגורם המעביר את ההתמחות. רק לאחר שהמתמחה מקבל אישור על תחילת ההתמחות המציינת את תאריך התחלת ההתמחות הוא רשאי להתחיל בה. במהלך ההתמחות חל איסור על המתמחה לעסוק בייעוץ פנסיוני על סוגיו השונים, כולל שיווק פנסיוני או תיווך בענייני ביטוח.

בחינות הגמר

כאמור, על מנת לקבל רישיון יועץ פנסיוני יש לעבור בהצלחה את בחינות הגמר. ישנן שתי בחינות בתחום: בחינה אחת היא בחינת הגמר בביטוח פנסיוני המוגשת מטעם הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ובחינה שנייה נקראת בחינה מקצועית א´ והיא מטעם הרשות לניירות ערך. הבחינות כוללות בין השאר נושאים כמו חשבונאות, סטטיסטיקה, מימון, כלכלה ועוד.