חדשות    

יעד הגירעון: כחלון טוען שעמד בו אך הצמיחה ירדה והוצאות הממשלה עלו

למרות שכחלון מציג יעד גירעון של פחות מ-3%, זה בעיקר עקב פעולות של החודשים האחרונים. בינתיים הצמיחה קטנה, הוצאות הממשלה עלו והצריכה ירדה

שר האוצר משה כחלון הודיע שיעד הגירעון ל-2018 צפוי להסתיים בשיעור 2.9%.  הגירעון היה אמור להסתיים ב-3% אלא שבחודש האחרון פעל משרד האוצר כדי להוריד אותו.  מ-3.5%. והמטרה הייתה להציג גירעון נמוך מ-3% כפי שהיה צפוי

אם השנה הייתה מסתיימת בגירעון של יותר מ-3% המשמעות הייתה כישלון קולוסאלי של כחלון. אלא שכחלון הצליח להוריד את הגירעון באמצעות הרחבה מסיבית של גבייה ברשות המסים בחודשים האחרונים על חשבון שומות ששהיו אמורות להיגבות ב-2019. כחלון הכחיש את הדברים: "לא יספרו לכם סיפורים, אין מושג כזה לשחק במספרים, כל המספרים מפוקחים על ידי חברות בינלאומיות".

יתר על כן, כחלון לא פרסם את הנתונים על הכנסות והוצאות צפויות ל-2019. מהן אמור להיקבע הגירעון של השנה הבאה שצפוי להיות יותר מ-2.9%. אצל הכלכלן הראשי לעומת זאת מציגים תמונה פחות אופטימית משל כחלון, תחזיות הצמיחה ל-2018 היו  ל-3.5% אבל הצמיחה הסתיימה ב-3.2%. צמיחה נמוכה יותר מבשנה שעברה. למרות שהשנה התחילה בצמיחה של 4% בחודשים האחרונים הצטמצמה עקב מספר פחות של השקעות במכונות וציוד לצד פחות בנייה במגורים והיקף נמוך יותר של אקזיטים בהייטק.

עוד סיבה היא הירידה בהיקף הצריכה הפרטית ברבעונים המאוחרים של השנה, בעיקר בתחום הרכב, וייתכן כי גם עליות המחירים האחרונות השפיעו על הצרכן. מה שכן גדל בתקופה זו הוא הוצאות הממשלה  ב-4%. למרות שההוצאות נעשו בתקופת צמיחה, החשש הוא שאם הממשלה תיכנס למשבר  לא תוכל הממשלה להגדיל הוצאות ובמקרה כזה תצטרך לקצץ בהוצאות לציבור או להטיל מסים גבוהים בתקופה לא טובה.

גם מאחורי שיעור האבטלה של3.9% מסתתרת מציאות בעייתית, רוב המשרות שנפתחו הן במגזר הציבורי ובשכר נמוך יחסית. לעומת זאת, המזגר העסקי  התקשה יותר לפתוח משרות חדשות. בעיה נוספת היא העלאת השכר  שאינה עולה בקנה אחד עם  הפריון. ההעלאה בשכר נובעת מהעלאה בשכר המינימום ומהעלאה בשכר הגבוה בעיקר בתחום ההיטק, בשל מחסור בעובדים. גם כאן אם יימשך המשבר בעולם התוספת בשכר המינימום עלולה להגדיל את האבטלה.

כן נרשמה הצלחה בירידה באי-שוויון ובמדד העוני, אבל שיעור התעסוקה בקרב החרדים ירד בקדנציה של ממשלה זו. השנה הבאה צפויה להיות מלאת קשיים ואתגרים עקב המשברים בעולם ולא בטוח שישראל ערוכה לכך.

כחלון לא מתרגש מהגירעון -ציפינו את הגירעון, הנתונים בסוף השנה ידברו

כלכלני לאומי: האינפלציה צפויה להגיע לתחום יעד יציבות המחירים לקראת סוף 2015;

כחלון נגד פלוג – ככה לא מנהלים את הכלכלה