קריירה    

כיצד הפכו הצעירים לשחוקים יותר

pexels

אין לכם כוח לקום מהספה? מרגישים אשמה על כל מנוחה? אתם מצטרפים לדור הצעיר ששחוק יותר מהדורות שקדמו לו.

לשחיקה כמה הגדרות שהמשותף לכולן הוא תשישות. מדובר בתשישות פיזית – הרגשת עייפות, אין אנרגיה, קשה לקום בבוקר; תשישות קוגנטיבית – החשיבה לא בהירה ולא שוטפת, הזיכרון נפגע, מעין הפרעת קשב שמתעוררת שוב ושוב; וגם תשישות בינאישית – אין כוח להפגין חום לאנשים, יש רצון להתרחק, להיסגר.

השחיקה משפיעה על הבריאות ויש לה היבטים פיזיולוגיים: יותר הורמוני לחץ, ירידה קוגנטיבית במהירות שליפה, דיוק, זיכרון וכן ברמה הבינאישית – התנהגויות שמכונות "התנהגויות נסיגה". אותם אנשים נמנעים ממגע, מתבודדים יותר ומשתדלים לא להגיע למקום שמלחיץ אותם, מה שמתבטא בסביבת העבודה באיחורים, היעדרויות ובסופו של דבר – עזיבה.

41% מהישראלים מרגישים שחוקים בעבודה ורבים מהם אינם מרוצים מהמקצוע שבו הם עוסקים, כך עולה מסקר שביצעה חברת גיאוקרטוגרפיה עבור "קרן מעגלים". לפי סקר של גאלופ בארה"ב 23% מהעובדים מרגישים שחיקה בעבודה כל הזמן או לעתים קרובות בעוד ש-44% חשים שחיקהל פעמים.

מהנתונים עולה שהצעירים נשחקים מהר יותר. בישראל ככל שצעירים יותר מדווחים על רמת שחיקה גבוהה יותר. בניגוד לעבר, לא הוותק הוא גורם השחיקה.

במחקר זה נמצא קשר ההפך בין גיל וותק לדיווח על שחיקה בעבודה כך במדגם של 26 אלף עובדים שממלאים שאלון סקר תקופתי, עובדים שהם בריאים באופן כללי, יש  ירידה בדיווחים על שחיקה עם העלייה בוותק ובגיל. ובמדגם של 46 אלף עובדים במערכת הבריאות בישראל, שרבים מהם הם עובדים צעירים רואים גם כן תופעה דומה. הסטאז'רים והמתמחים מדווחים על שחיקה יותר מהעובדים הבכירים והמבוגרים.

הסיבה היא אופי העבודות המשתנה. צעירים נדרשים יותר להיות זמינים כך הזמן ולעמוד בציפיות גבוהות כבר בתחילת הקריירה.. מה שמאפיין את הצעירים הוא שהשחיקה גם מובילה למצב שבו קשה לעשות מטלות פשוטות כמו ללכת לבנק, להחזיר בגדים ועוד ואפילו לשלוח מייל. חלק מהסיבות שהדור הזה התרגל לטכנולוגיה שבה אפשר כמעט לעשות כל פעולה מהבית ואפילו המסרים הם מידיים.

כ-75% מהצעירים מייחסים את השחיקה לעבודה. בנוסף ליחס ההפוך בין דיווחים על שחיקה לוותק וגיל, ניתן לראות בנתונים של ה-OECD והלמ"ס תופעה הפוכה בדיווח על רגשות חיוביים. ככל שאדם מבוגר יותר הסיכוי שהוא ידווח על רגשות חיוביים או על אושר – עולה.

 

איך מבוגרים נשחקים פחות

נראה שהסיבה לשחיקה הפחותה של המבוגרים היא מי  שנשאר הרבה זמן במקום העבודה עמיד לשחיקה .מעין ברירה טבעית של שוק העבודה, כך שמי שנשחק בגיל מבוגר כבר עזב את העבודה או בכלל את שוק העבוהד. הסברים אחרים כוללים התנהגויות שמאפיינות את הדור הצעיר שנולד לשינויים הטכנולוגיים. בעיקר הפחד להפסיד או לפספס מידע .כיום לדור הצעיר במיוחד, בענף הייטק, הרבה הזדמנויות וכך יש עליו יותר לחץ.

דפוסי החשיבה של ההנשים האחרונות, המתמקדים ב'מה אני מפסיד', אילו הזדמנויות לא ראיתי,  מובילים לשחיקה. תחושת ההפסד באה לידי ביטוי בחשיבה על העבודה שגוזלת  זמן ואנרגיה ואת היכולת להיות במקום אחר.  וכאמור, הסיבה העיקרית, הן הטכנולוגיה והן המעסיקים לא מאפשרים להתנתק מהעבודה גם כשאתה בבית.

המקצועות הכי שוחקים

במחקרים שבוצעו בעבר גילו שהמקצועות הכי שוחקים הם עבודות רפטטיביות בפס ייצור ומקצועות הדורשים הרבה עבודה עם קהל, כמו אחיות, שירות לקוחות ומורים. וככל שעובדים עם יותר אנשים, רמת השחיקה גבוה יוותר. הסיבה היא שבמקצועות שירותיים נדרש ממך יותר לא להראות את הרגשות שלך. כך גם מקצועות עם רמת אחריות גבוהה, בהם רופאים, פקחי טיסה ועוד.

אבל אם אתם נשחקים, שום דבר לא סופי. ויש דרכים להתמודד עם השחיקה, שעליהן תוכלו לקרוא בכתבה בקישור:

מה המקצועות הכי שוחקים ואיך להתמודד עם השחיקה