משפט    

כמה עולה להתגרש ואיך אפשר לקצץ בהוצאות?

מעודכן ל-10/2021

השאלה כמה עולה להתגרש? נשאלת ללא הרף מפי אנשים ששוקלים להיפרד וחוששים מהמחיר הכלכלי של הפרידה – התשובה לשאלה הזו טמונה בהתנהלות שלכם. בתהליך מדריך זה יסביר כמה עולה להתגרש ומה עושה את ההבדל בין הליכי גירושין ארוכים ויקרים, לכאלו שמסתיימים במהירות וללא נזקים כספיים

מנתוני הנהלת בתי הדין הרבניים עולה כי שיעור הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה. הגורמים העיקריים לגירושין בישראל הם מצב כלכלי ובגידות של אחד מבני הזוג. זה מוביל למשבר אמון שגורם לאחד מבני הזוג "לחשב מסלול מחדש" ולשקול אם ניתן לאחות את הקרעים.

ההחלטה לפרק את החבילה היא נקודת שבר גדולה. לא משנה אם הסיבה לגירושין היא בגידה, משבר כלכלי או שפשוט שני הצדדים הבינו שזה לא זה והחליטו על כך בהסכמה הדדית.

הפרידה ואובדן התא המשפחתי המוכר מציפים תחושות של פחד ובדידות ומאלצים את שני בני הזוג ובמקרים מסוימים גם את הילדים, להתמודד עם הליך קשה, רגשית ופרקטית.

התנהלות לא נכונה בהליכי הגירושין עלולה להפוך את העסק לכואב גם בכיס ולא רק בלב וכדי לא להיקלע להרפתקאות כלכליות שלא תדעו איך לצאת מהן, הכנו עבורכם את המדריך הבא.

השאלה כמה עולה להתגרש? נשאלת ללא הרף מפי אנשים ששוקלים להיפרד וחוששים שמא מדובר בהליך יקר ורחוק מהישג ידם וחשוב להבין שהתשובה לשאלה תלויה בעיקר בכם. שכן, ההתנהלות שלכם בהליך היא זאת שתיקבע כמה יעלה לכם להתגרש בסופו של יום.

העצה הטובה ביותר היא לגמור את ההליך בגישור, אך לא אחת בני הזוג לא מצליחים לסיים את הנישואים בדרכי כבוד ולכן נאלצים להיגרר למסכת משפטית ארוכה, שכוללת דיונים, ערעורים ועוד דיונים והתדיינויות. התנהלות כזו יכולה לעלות למתגרשים עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

אילו הוצאות כספיות כרוכות בתהליך הגירושין?

ההוצאות המאפיינות את הליך הגירושין הן לא רק הוצאות משפטיות אלא גם ההוצאות שכוללות את החיים האישיים שלאחר הגירושין, להלן הסקירה:

  1. אגרות ותשלומים לעורכי דין

 שלב הגירושין פותח את מסכת העלויות המשפטיות, מעבר לשכר טרחת עורכי דין, שבהם נושאים הצדדים בנפרד לעורכי דינם בדרך כלל, יש לשלם אגרות על פתיחות תיקים בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה.

  1. תשלום מזונות זמניים

כאשר מתחיל הליך גירושין, בדרך כלל מוגשת בקשה לקביעת מזונות זמניים שישולמו על ידי ההורה אשר עזב את הבית, לרוב האב. המזונות הזמניים נקבעים עד לקביעת מזונות קבועים. כמה זה יוצא בפועל? ובכן, למרות שכל מקרה שונה, ניתן להתחיל חישוב דמי מזונות עם כלל אצבע שנקבע בפסיקה, לפיו צרכיו המינימליים של קטין בישראל 2021 לגבי מזונות מוערכים בסך של 1,300-1,400 שקלים. בתי המשפט לא יפסקו (אלא במקרים חריגים) מזונות אשר יהיו נמוכים מרף זה.

  1. הוצאות דיור

כאמור, בשלב הגירושין לרוב אחד הצדדים עוזב את הבית ומוצא את עצמו נושא בתשלומי דיור כפולים, שכן מצד אחד את המשכנתה על הבית המשותף עדיין יש לשלם עד אשר יחולק הרכוש בין הצדדים, אך מצד שני יש לשאת בעלויות הדיור החדשות, הכוללות מלבד שער הדירה גם תשלום חשבונות כגון ארנונה, מים חשמל וגז. הוצאות אלו יחד מסתכמות באלפי שקלים בחודש.

  1. הוצאות ילדים

גם לאחר הגירושין יש להמשיך לשלם על חוגים של הילדים המשותפים, לשלם לבית הספר ועל טיולים שנתיים וסתם על בילויים רגילים כגון: הליכה לסרט, הצגה ומתנות יומולדת. בנוסף, עדיין יש לשאת בהוצאות רפואיות על ילדים. גידול הילדים הוא נחלת שני ההורים, בין אם הם חיים במשותף ובין אם לאו.

בואו נדבר במספרים: בכמה כסף מסתכמות עלויות הגירושין?

  1. אגרות

אגרות משולמות לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה.

פתיחת תיק לגירושין בבית הדין הרבני עולה כ-391 שקל, כאשר תביעה לשלום בית מוזלת יותר ועומדת על סך של 279 שקל. תביעת גירושין שמוגשת בהסכמת בני הזוג עומדת על סך של 750 שקל לערך. חשוב להדגיש שגובה האגרות משתנה מפעם לפעם. כמו כן, בבית הדין הרבני יש לשלם אגרה בסך מאות שקלים כמעט על כל בקשת ביניים בתיק, כמו לדוגמה: בקשות לצווי ביניים או צווי מניעה ועוד.

גם בבית המשפט לענייני משפחה יש צורך בתשלום אגרות. תביעת מזונות ילדים עומדת על סך של 239 שקל; תביעה בנושא אחזקת הילדים עומדת על סך של 355 שקל. תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג עומדת על אחוז מסך התביעה, אך לא תהיה קטנה מסכום של 550 שקל.

במקרים של קשיים כלכליים, ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה בבית המשפט לענייני משפחה. כדי לקבל פטור מאגרה יש להראות קושי כלכלי ולצרף דו"חות על הכנסות והוצאות, וכן פלט מחשבון הבנק. בתי המשפט נוטים בדרך כלל להיעתר לבקשות כגון אלו, ככל שמוכח קושי כלכלי מובהק.

  1. עלויות שכר טרחת עורך דין

במסגרת תביעת גירושין, יש לדון בכמה תביעות. שכן תביעת הגירושין כוללת גם דיונים בענייני חלוקת הרכוש, מזונות, ומשמורת הילדים. ישנם עורכי דין הלוקחים שכר טרחה כולל על כל התיקים – שכר הטרחה במקרים כאלו עומד על עשרות אלפי שקלים.

מנגד, יש עורכי דין הלוקחים שכר טרחה על כל תיק בנפרד, גם אז שכר הטרחה עומד על כמה עשרות שקלים, דהיינו מ-10,000 שקל ומעלה, בהתאם למורכבות התיק.

  1. הוצאות משפט

במסגרת ההליך המשפטי מוטלות לא אחת הוצאות משפט על בקשות ובסיום ההליך. הוצאות כגון אלו יכולות להסתכם אף הן באלפי שקלים.

איך אפשר להוזיל את הליך הגירושין?

כפי שראינו,  גירושין הם אכן עסק יקר, אך עדיין יש אפשרויות להוזיל את העלויות – ובעיקר את ההוצאות המשפטיות, להלן כמה מהדרכים:

  1. להתגרש בהסכמה: אחת הדרכים הזולות ביותר להתגרש היא לעשות זאת בהסכם כולל עם בן הזוג, אשר יקבל תוקף בערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
  2. להסכים על שכר טרחה מדורג: דרך נוספת להוזיל את העלות המשפטית היא להגיע להסכם שכר טרחה מדורג, שיגדל ככל שההליך מתקדם. כך שאם הליך הגירושין מסתיים בהקדם בהסכמה, לא ייווצר מצב ששולם לעורך הדין שכר טרחה גבוה מאוד על מעט מאוד עבודה.
  3. אפקט ההפתעה: נושא חשוב שיש להתייחס אליו כשמדובר בשאלה כמה עולה להתגרש, קשור לאפקט הראשוניות. מה זה אומר? שתמיד עדיף להקדים ולהיות הראשון שמגיש את הבקשה לגירושין. הראשוניות מהווה יתרון בכמה מישורים. היא מאפשרת לכם לבחור היכן לפתוח את התיק, בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, עוזרת לכם לתפוס את עמדת המפתיע במקום את מקומו של המופתע והכי חשוב, מזכה אתכם בזמן להתכונן וכידוע, זמן שווה כסף.

עצם זה שכוחו של אפקט ההפתעה נמצא בידיים שלכם, מאפשר לכם להיערך להליך הגירושין ברוגע ובכלל זאת לקבל ייעוץ משפטי אישי, לבחור עורך דין מקצועי ומתאים לייצוג, להכתיב את הדרך לפי האסטרטגיה הרצויה לך וכך הלאה.

  1. תכנון אסטרטגיית גירושין

ככלל תכנון מקדים בחיים עוזר להיערך טוב יותר, גם כשההיערכות היא לקראת אירועים פחות משמחים, כמו במקרה של גירושין.

תכנון אסטרטגיית גירושים חכמה, שלוקחת בחשבון שיקולים פיננסיים ולא פחות חשוב, שמה בראש סדר העדיפויות את טובת הילדים, תאפשר לכם לסיים את הליך הגירושין בעלויות מצומצמות.

לעומת זאת, אם תצאו לדרך מבלי שגיבשתם יחד עם עורך הדין שלכם אסטרטגיית גירושין ברורה ומסודרת, יש סיכוי גבוה שתעשו טעויות בזמן הליך הגירושין, שבהמשך יעלו לכם הרבה כסף וחבל.

מהן הטעויות הנפוצות בגירושין?

הטעויות הנפוצות בגירושים, אשר קורות לרוב כשאחד מבני הזוג לא מתייעץ עם עורך דין לפני שהוא פועל, הן התפטרות לצורך השגת מזונות אישה, הגשת תלונת שווא כנגד הבעל, התעקשות על משמורת יחידנית וצמצום הסדרי ראיה לבעל או האישה ועוד.

נקיטת צעדים פזיזים, כמו אלו שתוארו לעיל, יכולה לבוא בעוכריכם ולגרום לכך שהגוף שממונה על תיק הגירושין שלכם, יפסוק בסופו של הליך לרעתכם, מה שישאיר אתכם קירחים, גם רגשית וגם כלכלית.

עוד טיפים שיעזרו לכם לעבור את הגירושין בשלום:

קחו עורך דין מנוסה ומומלץ

בחירה לא נכונה בעורך דין גירושין עלולה להפוך את הליך הגירושין לאסון והכוונה איננה בכל הנוגע לסכומים שאותם תידרשו לשלם לעורך הדין, אלא לתקרת הכספים שתצליחו לקבל מהצד השני או לחלופין, לשלם לו. עורך דין טוב שיודע כיצד לייצג אתכם נאמנה, יצליח להשיג עבורכם דמי מזונות גבוהים או נמוכים יותר, תלוי אם מדובר בגבר או אישה, זכויות בחלוקת רכוש המשותף וכיוצא בזה.

הקפידו על כנות מול העורך דין

יחסי אמון וכנות מול עורך הדין משפיעים באופן דרסטי על השאלה כמה עולה להתגרש ובמיוחד על השאלה, כמה כסף אקבל בגירושים או כמה אצטרך לשלם.

איפה כדאי לפתוח תיק גירושין ?

משכנתא וגירושין : מה קורה למשכנתא כשמפרקים את החבילה?

מה קורה לכספי הפנסיה לאחר הגירושין?