משפט    

מהו צו הפטר האם הוא יעיל? ואיך זה שפושטי הרגל חוזרים לפשוט רגל

מעודכן ל-01/2019

חוק חדלות פירעון אמור להגדיל את השימוש בצו ההפטר, השומט חובות של פושטי רגל. אלא שרוב מקבלי הצו חוזרים למעגל החובות. האם זה כי אין מספיק שיקום או אין מספיק ענישה? תלוי את מי שואלים

מהו צו הפטר

הפטר הוא צו שמחייבלפטור את פושטי הרגל מכל החובות שקדמו למתן הפטור, למעט קנסות, השגת כספים במרמה ומזונות, אם כי ייתכנו מקרים שהשופט יפטור לגמרי מתשלום מזונות או ייתן פטור חלקי. מי שנותן את הצו הוא  בית המשפט, אם לבקשת פושט הרגל ואם לבקשת הכונס הרשמי או מיופה כוח שלו. מבחינה משפטית צו ההפטר  מגן על החייב מחובות שנוצרו לפני פשיטת הרגל. ההפטר הוא רק למי שהוכיח בפני בית המשפט כי אין לו יכולת להחזיר את החובות. צו ההפטר פוטר רק את החייב עצמו ללא שותפים עסקיים וערבים.

ההפטר יכול להינתן בשתי צורות, הפטר לאלתר, המחייב פטור מיידי לאחר פשיטת הרגל, והפטר מותנה, לרוב תשלומים שהחייב צריך לבצע אחרי צו ההפטר בתקופה של עד כארבע שנים לרוב. חייב שקיבל הפטר חייב, על אף הפטרו לסייע לפי דרישת הנאמן במימוש נכסיו המוקנים לנאמן ובחלוקתם.

מה עושים נושי חובות שהצטברו לאחר צו ההפטר?

אאם הנושה הגיש את בקשת התביעה וצו ההפטר אינו חל עליו, יקבל דיבידנד ואת יתרת החוב יוכל לגבות לאחר סיום הליך פשיטת הרגל. אם הנושה לא הגיש בקשה לא יקבל את הדיבידנד אבל יוכל לגבות את מלוא החוב לאחר סיום הליך פשיטית הרגל.

האם ההפטר יעיל

בעשור האחרון גדל קהל המבקשים לפשיטת רגל כדי לקבל הפטר. ההפטר הוא חלק ממדיניות של מעבר מענישה לשיקום. ההנחה מאחורי ההחלטה היא שעדיף לחברה להחזיר את פושטי הרגל לחיים כלכליים תקינים וכי לנושים לא תהיה תועלת מהמשך רדיפתם. חוק חדלות פירעון, שאמור להיכנס לתוקפו ב-2019   אמור לחזק את אמצעי זה אף יותר. לפיו כל חייב יופנה למסלול שבסופו הפטר תוך ארבע שנים ולעתים אף פחות.  וכמו כן הליכי פשיטת הרגל של פרטים יתנהלו בבבית משפט השלום או בהוצאה לפועל ויהיו נגישים יותר לציבור. אבל האם ההפטר יעיל?

כמעט 50% מפושטי הרגל שזכו לשמיטת חובות חוזרים להוצאה לפועל ולמעגל החובות לאחר עשר שנים.  חלק מהם צוברים אף בין עשרה לחמישה-עשר תיקים. כך אמרה כונסת הנכסים הרשמית, עו"ד סיגל יעקבי, בכנס חדלות פירעון של לשכת עורכי הדין .

בנוגע להכשרה כלכלית עבור פושטי רגל שנשמטו חובותיהם, המוצעת בחוק, הביעה יעקבי פסימיות זהירה " הכשרה כלכלית נכונה לא כל כך תעזור להם. נעשו מחקרים, והמחקרים לא מעודדים. הם מצביעים על אפקטיביות מאוד נמוכה. הטיפול בחוק חדלות פירעון הוא טיפול ברווחה."

"ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה מתאימה לאנשים, שהלכו צעד אחד רחוק מדי והתנהלו כלכלית לא נכון", הוסיפה. אך היא הסבירה שבכל זאת תשקיע מיליוני שקלים בתוכנית ההכשרה. אני סקפטית לגבי הצלחת התוכית, אבל אני סקפטית במידה".

דברי הכונסת והמחקרים שמדברים על חזרת פושטי הרגל למעגל החייבים מעלים את השאלה בדבר יעילות חוק חדלות פירעון וההפטר. מצד אחד, המתנגדים אומרים שקל מדי בישראל להשתמט מחובות ללא מדיניות ענישה אפקטיבית. התומכים בעיקרון אומרים שהתוכנית לא מספיקה ללא מדיניות שיקום מסודרת הכוללת סיוע כלכלי וליווי.

חוק חדלות פירעון – טוב, אבל…

חדלות פירעון – כל מה שצריך לדעת

פחות פושטים את הרגל