חדשות    

לאומי על שוק הדיור – קפאון בטווח הקצר; בבינוני – בקצב הבנייה הנוכחי ייתחדשו העליות

קרדיט: shutterstock

שר האוצר כחלון אמר אתמול כי "משבר הדיור נפתר". טוב, הבחירות הולכות וקרבות ומה הוא יגיד?! "נכשלתי"?.מסתבר שגם כלכני לאומי לא ממש מסכימים עם שר האוצר והם מזהירים מפני התחדשות העליות בעוד מכשנתיים שלש אם לא יהיה שינוי בקצב הבנייה הנוכחי.

כלכלני לאומי סבורים כי האינדיקטורים לפעילות בשוק הדיור ממשיכים להצביע על רמה גבוהה יחסית של חוסר ודאות, ובכלל זה: ירידה ממושכת במספר העסקאות הכולל, יד שנייה ודירות חדשות, ובפרט דירות הנמכרות בשוק החופשי; שיעורי השינוי השנתי של מחירי הדיור משקף מצב של קיפאון ואף ירידה מתונה; ירידה מתמשכת בהשקעות בבנייה למגורים ברביעים האחרונים; התחלות בנייה בהיקף נמוך יחסית ועוד.  כך עולה מסקירת מאקרו שפורסמה. לאור זאת,מעריכים בלאומי כי בחודשים הקרובים שיעור השינוי השנתי של מחירי הדיור ימשיך להצביע על קיפאון או אף על ירידה מתונה. עם זאת, במבט לטווח ארוך יותר, כפי הנראה בעוד 2-3 שנים, קצב הבנייה הנוכחי, שהוא נמוך מהמינימום הנדרש על-פי צרכי המשק (כ-50,000 יחידות בשנה), לצד התארכות משך הבנייה, עשויים להוביל לשינוי מגמה במחירי הדיור ולחידוש עליות המחירים על רקע מחסור בהיצע זמין, בפרט באזורי הביקוש.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לאחרונה מלמדים כי בחודש אוגוסט 2018 נמכרו 1,753 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות). נתון זה, משקף אמנם ירידה קלה של כ-2% בהשוואה לחודש הקודם, אולם בהשוואה לממוצע החודשי מתחילת השנה מדובר בעלייה קלה של כ-1.5%. התנודות המתונות בהיקף המכירות של דירות חדשות מחודש לחודש מצביעות על יציבות בהיקף המכירות בחודשים האחרונים, כשמתחילת השנה אף נרשמה עלייה מתונה.

עם זאת, מציינים בלאומי שהיקף המכירות התייצב בחודשים האחרונים על רמה נמוכה בהשוואה לשנים קודמות. זאת, בהמשך למגמת הירידה שהושפעה הן מיציאת ציבור המשקיעים משוק הדיור והממתינים למכרזי התכנית "למחיר למשתכן" והן מצמצום בפעילות משקיעים בדירות (ככל שפעילות זו באה לידי ביטוי בשוק הדירות החדשות). בהקשר זה, נציין כי מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה שריבוי העסקאות במסגרת התכנית "מחיר למשתכן" מקזז לעת עתה, באופן חלקי, את הירידה במכירת דירות חדשות בשוק החופשי. מגמה זו, שהחלה כבר בשנת 2016 צברה תאוצה במהלך 2018, וצפויה להימשך ביתר שאת גם במהלך 2019.

בלאומי מוסיפים כי החלק העיקרי של הפעילות בשוק הדירות החדשות מרוכז מתחילת השנה באזורי הביקוש המובילים: תל אביב, המרכז וירושלים. מנגד, באזורים: חיפה, הצפון והדרום, נרשמו ירידות חדות יחסית בהיקף המכירות (ראה/י תרשים). ממצא זה, עשוי ללמד כי חוסר הוודאות הרב השורר בשוק הדיור בעת הנוכחית יוצר הסטה של הפעילות לכיוון אזורים שמתאפיינים בדרך כלל ברמת סיכון נמוכה יותר לירידת ביקושים/מחירים משמעותית (אזורי הביקוש המובילים) ופחות לשאר אזורי הארץ. מגמה זו, עשויה להימשך גם בחודשים הבאים.

כחלון הוזה: "משבר הדיור נפתר"

אוהד דנוס: "הירידה בהתחלות הבנייה מבשרת על עליית מחירים בעתיד"