חדשות    מוצרי מזון    

לאכול בחוץ או להביא סנדוויץ' – כמה חוסך וכמה בריא

מה אוכלים היום? זו השאלה שהכי נשמעת  בעבודה. חלק מקבלים את האוכל מהמזנון של העבודה, חלק עובדים במסעדות, חלק אוכלים בחוץ עם תן-ביס או בלי וחלק מביאים אוכל מהבית. ברור שאוכל מהבית חוסך לכם כסף אם אתם לא מקבלים אוכל מהמעסיק, אבל כמה?

אוכל בחוץ נראה לנו כמו הוצאה מועטה לארוחה, אבל אם נצרף לזה את כל ארוחות היממה ובנוסף טיפים, הסכומים מצטברים וארוחה בחוץ היא מההוצאות הגדולות של הישראלים.

עבור ארוחה עסקית מוציאים 40 -60 שקל בממוצע, כריך במסעדה זולה יעלה כ-30 שקל, ופלאפל וסבך, בין 10ל-20 שקלים. נוסף לקפה ומאפה וחטיפים ושתייה בין הארחות אנחנו מוציאים כ- 5,000 שקל על ארוחה בחוץ.

כמה חוסכים בארוחה בבית

ניקח למשל את אחת המנות הפופולריות בארומה כריך סלמון, זו מורכבת מפרסות הלחם, מפרוסות סלמון, מחסה, מגבינת שמנת, מבצל סגול וממיץ לימון. עשייה פשוטה. אבל כמה היא עולה? בארומה מנה כזו עולה 33 שקל (ארומה נבחרה כי היא רשת מוכרת עם סניפים ברחבי הארץ עם מחירים סבירים, אזכורה אינו מהווה המלצה).

ומה עלויות המצרכים?  לפני שהם מגיעים לצלחת? לחם דגנים שלם עולה 15 שקל, פילה סלמון עולה כ–90 שקל ל-100 גרם, לבבות חסה עולים כ-9 שקלים, גבינת שמת גם 9 שקלים. בצל סגול בצל סגול אפשר למצוא ב-4 שקלים  ומיץ לימון של 2 ליטר אפשר למצוא גם בחמישה שקלים. סך הכל למצרכים: 132 שקל. בהערכת חסר נאמר שאפשר להכין  מהם לפחות עשרה כריכים. כלומר 13.2 שקל לכריך. הנה חסכתם 20 שקל ביום המצטברים ל-100 שקל לשבוע עבודה, כ-400 שקל לחודש ו-4800 שקל בשנה. כמעט חודש משכורת לבעלי משכורת מינימום העומדת על 5,300 שקל.

תוכלו לומר אפשר לקנות פלאפל בזול יותר. בואו נראה כמה זה חוסך. המחיר הכי נמוך שמצאנו לפלאפל הוא 7 שקלים. פלאפל ביתי תוכלו לעשות ב-10 דקות. לשם כך תצטרכו גרגרי חומוס,  שעולים כ-10 שלים לקילו, 12 שקל לשמן, פירורי לחם – חמישה שקלים לשקית, מחיר יחידת פיתה 3 שקלים, כוסברה 5 שקלים ליחידה, פטרוזיליה גם 5 שקלים ליחידה, שיני שום 5 שקלים.  המצרכים ללא הפיתות 42 שקל . חלקי 10 יעלה לנו 4.2 +3 שקלים לפיתה. יצא לנו 7.2 שקלים למנה. איך זה ייתכן? כאמור מדובר בהערכת יתר, וייתכן שיש לחלק ביותר. כמו כן אם הפלאפלייה מגיעה להסכמים עם ספקים היא יכולה להגיע למחירים טובים יותר מהצרכן הביתי. כך שהרווח הוא מהכמות, אם כי  הרבה משוברי השוק נסגרים כי לא עומדים בביקושים לאורך זמן המצריכים גם תחלופה גבוהה של חומרים וגיוס עובדים. נזכור גם שמחיר ממוצע לפלאפל בחוץ הוא 12 שקל, כך שברוב המקומות נחסוך 5 שקלים ליום. לא חיסכון מהותי. אגב הערכת החסר מדברת על שליש מהמנה, כך שלמעשה פלאפל בבית יעלה לכם כמה שקלים בלבד.

האם בישול בבית בריא יותר

אז הגענו למסקנה שחיסכון על פלאפל  הוא לא מהותי לנו ואולי לא שווה את הטרחה בהכנת המוצר בבית. אבל אם תאכלו פלאפל כל יום אתם מסכנים אתם בריאותכם ואת הלב שלכם.

האם אוכל מהבית בריא יותר? תלוי מה אתם מכינים. באוכל בחוץ אנחנו לא מפקחים על הרכיבים ועל הבישול. אבל ודאי שבאוכל מהבית נוכל לחסוך טיגון עמוק ומיני צרות. אבל כדי שזה יהיה בריא נצטרך לפעול בחוכמה לקחת פירות וירקות עמידים, לא עגביות וירקות שבשלום מדי. דאגו לקופסאות חזקות. רצוי שבכל ארוחה יהיו דגן, רצוי מלא, ירק, חלבון או שומן בלתי רווי. דאגו גם לפרי, ירק או אגוזים בין הארוחות.

אם בכל זאת אוכלים בחוץ, כדאי לדאוג לכל הרכיבים הללו בארוחה, לבחור מנות דלות שומן, חלקי בשר ולא בשר טחון ואל תגזימו ברוטב.

 

המזון בצהרונים: מה צריכה לכלול ארוחה?

ארוחה בעבודה – מה אומר החוק, ואיפה מקבלים ארוחה מהמעסיק