זכויות עובדים    

לא ינום ולא יישן: עובדים במשמרות לילה? דעו את זכויותיכם!

pixabay

מעודכן ל-06/2019

עבודת לילה יכולה להיות מתגמלת יותר מבחינה כלכלית, אבל לעיתים עלולות להיות לה השפעה בעייתית על חייכם ואפילו השלכות בריאותיות בחרתם לעבוד בשעות החשיכה? קראו את המדריך הבא וודאו שזכויותיכם נשמרות, וגם: טיפים להגנה על הגוף ושיפור התפקוד

מקומות עבודה רבים – בהם מפעלים, בתי חולים, נמלי תעופה ועסקים למיניהם – אינם נסגרים בשעות החשיכה ומי שעובד בהם מחויב לעבוד גם בלילה. מבין כלל העובדים, 20% מוצאים עצמם עובדים במשמרות לילה. ישנם גם עובדים שבוחרים לעבוד בשעות אלה מסיבות שונות, כגון צורך להיות עם הילדים במשך היום. אבל המלחמה בעייפות היא כנראה מלחמה שהמין האנושי נועד להפסיד בה, והמנהג לישון בלילה אינו הרגל תרבותי, אלא צורך אמיתי של הגוף שכל המערכות שלנו זקוקות לו.

ואכן, עובדי המשמרות משלמים מחיר: כבר בשעת המשמרת עצמה הריכוז שלהם ירוד ומחקרים מראים שידי המנתח רועדות, הרופאים נוטים יותר לטעויות באבחנות ועובדי פס הייצור נוטים יותר להיפצע. גם הדרך חזרה הביתה אחרי המשמרת מסוכנת יותר ו־49% מן הרופאים והרופאות שנוהגים הביתה אחרי משמרת נרדמים על ההגה. כמו כן, עבודה לילית מעלה את הסיכוי לבעיות בריאות שונות, כמו מחלות לב וכלי דם, הפרעות מטבוליות וגם סוגים מסוימים של סרטן.

האם למחיר הזה יש פיצוי מיוחד? אם כן ואם לא, באילו נסיבות בדיוק? מהן הזכויות של העובדים במשמרת לילה? קראו וודאו שמקום העבודה שלכם מקפיד על ציות לחוק ומבטיח שלא תקופחו.

מהי "עבודת לילה"?

חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951 קובע כי עבודת לילה היא עבודה ששתי שעות ממנה לפחות הן בתחום השעות שבין 22:00 לבין 06.00. כלומר: מספיק ששעתיים בלבד מתוך יום עבודה יחולו בטווח השעות הנ"ל, כדי שהעובד ייחשב כמי שכל עבודתו הייתה עבודת לילה.

מה אומר החוק?

למעשה, החוק אינו מקנה לעובד תמורה מיוחדת עבור משמרת הלילה. ההטבה היחידה שהוא מקבל היא, שיום עבודתו במשמרת לילה לא יעלה על 7 שעות, במקום 8 שעות ביום עבודה רגיל.

לפי לשון סעיף 2 לחוק: "בעבודת לילה וביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג שהעובד אינו עובד בו, בין על פי חוק ובין על פי הסכם או נוהג, לא יעלה יום עבודה על שבע שעות עבודה".

מכאן ניתן להסיק שמשמרת לילה מקבלת מעמד דומה ליום מנוחה שבועי וחג. אם עובד הלילה עבד יותר מ-7 שעות, על התוספת הוא יתוגמל במסגרת תשלום לשעות נוספות, לפי תעריף לשעה ביום עבודה רגיל.

איסורים והוראות חוק בעבודות לילה

  • במסגרת חלוקת העובדים למשמרות במפעל שעובד 24 שעות ביממה, על המעסיק לחלק את משמרות הלילה בין כל העובדים הרלוונטיים. אין להטיל את משמרות הלילה על עובדים קבועים ולא לאפשר להם עבודה במשמרות אחרות.
  • לפי חוק עבודת נשים, מעסיק אינו רשאי לסרב לקבל לעבודה אישה שמסיבות משפחתיות אינה מסוגלת לעבוד במשמרות לילה. הוראה זו לא תחול במקומות עבודה ובתפקידים הבאים: שירותי מדינה חיוניים, מוסדות רפואיים, עיתונות, בתי אוכל, מלונות ובתי קפה.
  • אסור למעביד להעסיק עובדת בהריון החל מהחודש החמישי בעבודות לילה.

  • אותו איסור חל על שעות נוספות וימי מנוחה וחג. אם העובדת הביעה הסכמה בכתב לעבודה בלילה, בצירוף אישור רפואי שמאשר את בקשתה, המעסיק רשאי להעסיקה.
  • לפי חוק עבודת בני נוער אין להעסיק נוער שחוק חינוך חובה חל לגביו. לקבלת היתר להעסקת בני נוער עד השעה 23:00 יש לפנות אל משרד התמ"ת.
  • ​​במקום עבודה שעובדים בו לפי משמרות, החוק קובע כי אסור להעסיק עובד או עובדת בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שבועיים. משמעות הדבר כי אם עובד מועסק במשך שבוע במשמרות לילה. בשבוע שלאחר מכן אין להעסיקו במשמרת לילה.
  • שר העבודה רשאי להתיר סטייה מהוראה זו אם נראה לו שסדרי העבודה, או תפקידו או טובתו של העובד מחייבים או מצדיקים זאת.
  • שבוע העבודה של עובד המועסק בעבודת לילה לא יעלה על 58 שעות, כולל שעות נוספות, אלא בהיתר.
  • מעסיק שמעוניין לקבל היתר לסטייה מהוראת החוק ועונה על התנאים לקבלת ההיתר, יכול להגיש בקשה אל הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה.

האם יש לשלם שכר גבוה יותר עבור עבודת לילה?

החוק אינו מחייב תעריף לילה ותשלום גבוה יותר בעבודת לילה, לעומת השכר הרגיל שמשולם במשמרת רגילה. אולם, כאמור בסעיף 2 לחוק, נקבע כי בעבודת לילה יום העבודה המקסימלי יהיה בן 7 שעות.

מכך עולה, כי יש לשלם לעובד גמול שעות נוספות בזמן שהוא עובד עבודת לילה, כבר מהשעה השמינית והלאה (ע"פ סעיף 16 לחוק, עבור שתי השעות הנוספות הראשונות, ישולם לעובד שכר עבודה שלא יפחת מ-125% מהשכר הרגיל, ועבור כל שעה נוספת לא פחות מ- 150% מהשכר הרגיל).

כאמור, חוק שעות עבודה ומנוחה לא מסדיר תשלום מיוחד או תעריף לילה עבור עבודת לילה, אך לא מן הנמנע שתגמול כזה ייקבע בהסכם אישי, בהסכם קיבוצי או בצו הרחבה. במקומות עבודה רבים נהוג להוסיף "תוספת משמרת" לעבודה שנעשית בלילה, ומותר אף לתחום את שעות התוספת לשעות מסוימות (ולא לכל המשמרת) שכן מקור התוספת הוא בהסכם שבין המעסיק והעובד ולא בחוק.

על פי הפסיקה, תוספת המשמרת מהווה בסיס לחישוב גמול השעות הנוספות, דהיינו, יש לחשב את גמול השעות הנוספות בשיעור של 125% או 150%, לפי העניין, על פי גובה השכר בצירוף תוספת המשמרת.

כיצד נשפר את התפקוד בלילה ונגן על גופנו?

  1. שתו קפה – בזמן הנכון: מחקרים מראים כי שתיית כוס קפה לא רק מעוררת, אלא גם עוזרת להילחם בירידה במצב הרוח ובתפקוד שמופיעה אצל הערים בשעות הקטנות. אבל שימו לב – אל תשתו יותר מדי קפה, ובפרט לא במחצית השנייה של הלילה, כי זה יפריע לכם להירדם כשכבר תגיעו למיטה.
  2. יש לכם חצי שעה פנויה? תפסו תנומה: גם שינה קצרה עדיפה על לא כלום. מחקרים מראים שעובדי לילה שמצליחים לקחת הפסקה במשמרת ולנצל אותה לשינה, חשו שיפור מכל בחינה, גם לאחר חצי שעה של שינה בלבד.
  3. סידור עבודה חכם: כדי להקל על הגוף את ההסתגלות, סדרו את המשמרות עם כיוון השעון, כך שיום אחרי משמרת בוקר תהיו משובצים למשמרת ערב, ואת משמרת הלילה, תמקמו ביום שלמחרת משמרת הערב, ולא להפך (בוקר, לילה, ערב). מלבד זאת, נסו לא לקחת יותר משתי משמרות לילה בשבוע.
  4. השלימו שעות שינה: חלק מהאפקטים השליליים של עבודת משמרות על הבריאות נובעים מחסך בשעות שינה, ובזה אפשר לטפל באמצעות השלמת שעות שינה. דאגו לווילונות כהים בחדר השינה ולשקט, ואם צריך – קחו מלטונין שיעזור לכם להירדם.
  5. "תעבדו" על הגוף: בדרך מהעבודה הביתה הרכיבו משקפי שמש כהים. כך תצליחו "לרמות את הגוף" שעדיין לילה, ובכך תקלו את ההירדמות.
  6. אולי זה לא בשבילכם? יש אנשים שמתאימים יותר לעבודת משמרות. בעיקר אלה שממילא נוטים להיות ערים בלילה ולקום בצהריים, וגם אלה שמצליחים להיות גמישים ולהירדם בכל שעה. אבל אם הגוף שלכם דורש מכם להקיץ עם קריאת התרנגול ומפיל עליכם תרדמה ברגע שמגיעה החשיכה, ייתכן שזה מתאים לכם פחות מאשר לאחרים.
  7. הגיע הזמן להפסיק? חלק מהמחקרים מראים שמי שעובד עבודת בלילה במשך יותר מ־20 שנה חשוף יותר לסיכונים. נסו להגביל את המשמרות לשנות הנעורים ופנקו את עצמכם בשנת יופי בגיל מבוגר יותר.

מהן שעות נוספות בעבודה ואיך מתוגמלים עליהן?

הפסקה בעבודה: כמה זמן מגיע והאם זה בתשלום?