לידר: גברו הסיכויים לעליית ריבית של 0.5% בפברואר, מדד ינואר יעלה ב-0.1%
חדשות    

לידר: גברו הסיכויים לעליית ריבית של 0.5% בפברואר, מדד ינואר יעלה ב-0.1%

יונתן כץ כלכלן בכיר בלידר שוקי הון צילום:צביקה דור
מעודכן ל-02/2023

הפיחות בשקל נמשך על רקע חוסר הוודאות הפוליטית סביב הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט וחשש ליציאת הון. אם המגמה הזאת תימשך, היא עלולה להוביל להעלאת ריבית בשיעור של 0.5% על ידי בנק ישראל בישיבתו הקרובה ב-20 בפברואר, בכפוף לנתוני מדד ינואר. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות לידר בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ.

לדבריהם, מדד המחירים לצרכן לינואר צפוי לעלות ב-0.1% בעקבות העלייה במחירי החשמל, המזון וכלי רכב שתקוזז עם ירידה עונתית חדה במחירי ההלבשה.

עוד אומרים בלידר כי אחרי  הגירעון התקציבי של 2022, חלה ירידה חדה בהכנסות ממסים בינואר 2023, בפרט בהכנסות ממס הכנסה, מס חברות ומסי נדל"ן, והמגמה הזאת צפויה להימשך לאורך כל השנה. פירוש הדבר הוא כי 2023 תסתיים, להערכת כלכלני לידר, עם גירעון תקציבי של 3.7% תוצר, מה שיכתיב עלייה בגיוס הממשלתי.

באשר לעולם, אמרים בלידר כי הבקשות ללקיחת משכנתאות עלו בשבוע האחרון, מה שמאותת על התאוששות בביקוש לדיור. מבחינת הפד מדובר בסיבה נוספת להמשיך להעלות את הריבית, כך שצפויות עוד שתי העלאות בשיעור של 0.25%, בפרט על רקע אינדיקטורים חיוביים לגבי המשק האמריקאי, כמו שוק עבודה חזק, עלייה באמון הצרכני והתרחבות בענפי השירותים .