חדשות    

לידר: חשש ממדיניות פיסקלית מרחיבה עלול לעכב את הורדת הריבית

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-12/2023

שוק האג"ח בישראל מתמחר הורדת ריבית מהירה מדי, שכן המשך מדיניות פיסקלית מרחיבה – קרי ללא קיצוצים בהוצאות האזרחיות, עלול לעכב את הורדת הריבית. כך סבורים כלכלני בית ההשקעות לידר בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ.

לדבריהם, המשך המדיניות המרחיבה צפוי לתרום לאינפלציה, גם על ידי פיחות בשקל וגם על ידי השפעת גידול בביקוש המקומי. לדברי כלכלני לידר, לא מדובר רק על תקציב 2024 אלא גם על מבנה התקציב ל-2025 והלאה. קושי פוליטי לבצע קיצוצים גם במסגרת תכנון תקציב 2025 עלול לפגוע באמינות בקרב הפעילים בשוק ההון.

כרגע, אומרים בלידר, ההתנהלות הפיסקלית מהווה מקור לדאגה גוברת גם עבור בנק ישראל, אשר הדגיש כי זהו הסיכון המשמעותי לתוואי הורדת הריבית. לכן סבורים בלידר כי ללא תוכנית פיסקלית אמינה, גם בשנת 2024 וגם בשנים הבאות, היכולת של בנק ישראל לעבור לתוואי של מדיניות מוניטרית מרחיבה תהיה מוגבלת.

באשר לארה"ב, גם שם מזהים בלידר גורמים שיעכבו את הורדת הריבית או לפחות ידחו אותה. לדבריהם, נתוני התעסוקה ומדד מנהלי הרכש שפורסמו בארה"ב בשבוע שעבר הם מקור מידע חשוב בשביל הפד לגבי מצב המשק. נתוני התעסוקה לדצמבר היו חיוביים וציננו את ההתלהבות מאפשרות של הפחתת ריבית כבר במרץ. עם זאת, יחד עם נתוני מדד מנהלי הרכש מציירים הנתונים תמונה שלפיה המשק האמריקאי צועד לקראת "נחיתה רכה" של הכלכלה ולא כניסה למיתון, ואלה דווקא חדשות טובות.