חדשות    

לידר: עליית השכר במשק תקשה על התמתנות האינפלציה, ותומכת בהמשך העלאות ריבית

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-08/2023

בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס את נתוני השכר הממוצע במשק בחודש מאי ואומדן לקראת נתוני יוני. על פי הנתונים, עלה השכר הממוצע ביוני ב-6.3% לעומת יוני 2022. בעקבות כך סבורים כלכלני בית ההשקעות לידר בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ כי הדרך לקראת התמתנות האינפלציה תהיה קשה יותר.

כאשר ישנה עליית שכר, פירוש הדבר הוא תוספת של כוח קנייה, שמשמעה שהמחירים לא יירדו כל כך מהר, כך שהאינפלציה תישאר גבוהה. להערכת כלכלני לידר, קצב עליית השכר בשיעור של יותר מ-5%, תומך בסביבת אינפלציה של 3%-3.5%, שהיא עדיין מעל היעד של בנק ישראל. לצד זאת מציינים בלידר כי השינוי בשער החליפין צפוי דם הוא לתרום את חלקו בהאצה או במיתון של סביבת האינפלציה. לדבריהם, עלייה מהירה בשכר היא גורם תומך בהמשך העלאת הריבית, בכפוף לנתוני האינפלציה ולמגמת השקל.

באשר לתמונת המצב בעולם אומרים כלכלני לידר כי נתוני התעסוקה בארה"ב בחודש יולי מצביעים על משק בתעסוקה מלאה עם התמתנות במספר המועסקים ולחצי שכר. בלידר מוסיפים כי אם עד לאחרונה שוקי המניות היו במגמת עלייה, הרי שהמשך עליית השכר בקצב מהיר יחסית עלול לשנות את האופטימיות לגבי קצב היחלשות האינפלציה, כך שגם שם, בדומה לישראל, האינפלציה לא תיחלש מספיק מהר.