זכויות עובדים    

מאבטחים או שומרים? ייתכן ומגיעים לכם תנאים מיוחדים

עבודות שמירה ואבטחה נחשבות למשרות לא קלות, וגם לא מתגמלות. מאבטחים ושומרים בישראל מתלוננים על שכר נמוך, ותנאי העסקה פוגעניים. רבים מהעובדים במשרות האבטחה מועסקים דרך חברות קבלניות, וכלל לא מודעים לכך שמתוקף צו הרחבה בענף השמירה ואבטחה   2014 , חלים עליהם חוקי מגן ספציפיים ויש להם זכויות ייחודיות.

המדריך שלנו מרכז את כל המידע על תנאים מיוחדים לעובדי שמירה ואבטחה.

חופשות מיוחדות:

עובדי שמירה ואבטחה שהשלימו ששה חודשי עבודה אצל המעסיק, זכאים לחופשה מיוחדת בתשלום, לרגל חתונתם, נישואי ילדים והולדת ילד. חופשה זו היא בנוסף לימי החופשה השנתיים המגיעים להם.

תשלום מלא עבור משמרת שבוטלה או קוצרה:

צו ההרחבה מבקש להגן על עובדי שמירה ואבטחה בענפים שמאופינים בחוסר יציבות,  כמו אולמות אירועים, בתי קפה ומסעדות. החוק קובע כי אם המאבטח או השומר הגיעו למקום העבודה, על המעסיק לשלם את שכרם, אך החוק לא קבע כמה הוא אמור לשלם.

בחלק מענפי העבודה, פורסמו צווי הרחבה המחייבים את המעסיק לשלם שכר והוצאות נסיעה לעובד שמשמרתו בוטלה או קוצרה בהתראה קצרה ע"י המעסיק. בענפי העבודה שלגביהם לא פורסם צו הרחבה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אם ברצונו להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.

צו הרחבה המתייחס לעובדי גני אירועים קובע כי במקרה של ביטול משמרת, עובדים שהגיעו לעבודה ולא הועסקו מסיבות שאינן תלויות בהם, יקבלו שכר עבור מחצית יום עבודה.במקרה והמשמרת קוצרה, הם זכאים לתשלום מלא, וגם להחזר דמי נסיעה.

בענפי העבודה שבהם לא פורסמו צווי הרחבה המתיחסים למקרה של ביטול משמרת, עשוי העובד להיות זכאי לשכר ולהוצאות נסיעה עבור הזמן שהעמיד את עצמו לרשות המעסיק.

במקרה כזה מומלץ לעובד לפנות לקבלת יעוץ משפטי בנוגע לזכותו לקבל שכר עבור משמרת מלאה.

סביבת עבודה:

מעסיק בשירות ציבורי או בעסק חייב  להעמיד לרשות עובדי שמירה ואבטחה עמדה מקורה או מוצלת, שתספק להם הגנה ראויה מגשם ומשמש. העמדה יכולה לשמש למטרה זו בלבד או להיות חלק ממבנה המשמש למטרות נוספות. בעמדה המקורה יספק המעסיק למאבטח אמצעי חימום או קירור, כמו מזגן או תנור, בהתאם למזג האוויר .

בנוסף, על המעסיק לספק למאבטח גישה לנקודת חשמל ומים בעמדה או מחוצה לה, ומקום להניח את חפציו האישיים. אם מדובר במשרה זמנית, לאירוע מסוים, המעסיק חייב רק בעמדה מקורה. אם תפקידו של המאבטח הוא סיור, המעסיק חייב לספק גישה לנקודות חשמל ומים, ללא עמדה מקורה.

נקודה חשובה שקבע החוק, היא שאם המאבטח מועסק על ידי חברת שמירה, כלומר כעובד קבלן, האחראים לספק לו את התנאים הללו הוא המעסיק בפועל או מזמין השירות, ולא הקבלן.

תשלום עבור השתלמויות ומטווחי ירי:

תפקיד המאבטח מחייב שליטה טובה בנשק, לכן מטווחי ירי אמורים להיות חלק משגרת הכשרתו, עליה הוא אמור לקבל שכר.  החוק קבע כי המעסיק מחויב לשלם לעובדי שמירה ואבטחה שכר רגיל והוצאות נסיעה עבור השתתפותם בהשתלמויות של מטווחי ירי, קורס רענון ירי והשתלמויות מקצועיות בענף השמירה. המעסיק חייב לשלם גם אם ההשתלמויות נעשו לפני תחילת העבודה.

הסכום המינימלי לתשלום עבור השתתפות עובד במטווח הוא שכר עבודה של שעה אחת (במקרים שבהם ההשתתפות אורכת זמן קצר) בתוספת הוצאות נסיעה.

גמול גלובלי לשעות נוספות:

קבלן המעסיק עובד שמירה ואבטחה יכול להגיע להסכמה עם העובד, לפיה ישלם לו תוספת שכר כוללת עבור עבודה בשעות נוספות, במקום גמול שעות נוספות עבור שעות עבודה שבוצעו בפועל. תוספת השכר הכוללת שתשולם היא 9% משכר העבודה ליום עבודה רגיל (יום חול בלבד). ההסכם מחיב את המעסיק לשלם לעובד גמול שעות נוספות עבור כל יום חול, גם אם בפועל לא עבד שעות נוספות באותו יום. אי אפשר בשום מקרה להכיל הסכם כזה על ימי המנוחה או ימי חג, בהם העובד זכאי ל – 50% תוספת על השכר הרגיל של שעת עבודה.

את ההסכם צריך לערוך לפי הנוסח מסעיף 8(ב)(5) לצו ההרחבה. המעסיק או העובד יכולים לבטל את ההסדר בהודעה של 30 יום לצד השני.

קרן השתלמות:

עובדי שמירה ואבטחה זכאים להפרשות לקרן השתלמות, לפיהן עובד מפריש 2.5% משכר הבסיס שלו ומתשלום דמי ההבראה שלו, והמעסיק מפריש 7.5% מרכיבי שכר אלה.

עובדי שמירה ואבטחה במגזר הפרטי זכאים להטבה זו החל מנובמבר 2014 ,לאחר שהשלימו שני חודשי עבודה אצל המעסיק.אחרי חודשיים, יקבלו את ההטבה רטרוקאטיבית מתחילת ההעסקה. במקרה של חילופי מעסיקים באותו מקום עבודה, זכאי העובד לקרן השתלמות מיומו הראשון לעבודה ללא תקופת המתנה של חודשיים.

מאבטחים בחברת אבטחה לטיולים זכאים לקרן השתלמות החל ממשכורת מרץ 2015 בתנאי שהשלימו שני חודשי עבודה.

עובדי שמירה ואבטחה במגזר הציבורי זכאים להטבה זו החל מספטמבר 2013.

על העובד לבחור את קרן ההשתלמות בה הוא רוצה לחסוך, לעדכן את המעסיק ולמלא את הטפסים הנדרשים על ידי הקרן. המעסיק צריך לנכות משכרו של העובד את התשלומים לקרן כל חודש, ולהעביר את חלקו בהפרשות תוך  7 ימי עסקים מיום תשלום המשכורת החודשית לעובד או 15 ימים מתום החודש שבעדו על המעסיק לשלם את המשכורת לעובד.

מה קורה אם המעסיק לא מעביר את הכסף לקרן ההשתלמות?

מעסיק שניכה משכר העובד את חלקו של העובד בהפרשות לקרן השתלמות, ולא העביר את הכספים אל קרן ההשתלמות תוך 40 יום מהמועד שבו היה צריך לשלם את השכר לפי החוק, עובר עבירה פלילית, שדינה קנס או מאסר לתקופה של שנתיים. יחד עם העברת התשלום לקרן ההשתלמות,  המעסיק חייב להעביר דיווח מקוון לחברה המנהלת את קרן ההשתלמות.

גם אם המעסיק מעביר את ההפרשות לקרן ההשתלמות, אך לא במהלך שנת המס עצמה אלא בדיעבד, הוא פוגע בעובד שכן הסכומים יחשבו כהכנסה של העובד, והוא ישלם עליהם מס הכנסה.  בכל מקרה שהקבלן לא הפריש את הסכומים הקבועים בחוק עבור קרן השתלמות, ניתן להגיש נגדו תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה. בגין התלונה, הקבלן עשוי בלספוג קנס של עד 35,280 ש"ח כאשר מדובר בחברה קבלנית, וקנס של עד 17,640 ש"ח כאשר מדובר בקבלן שאינו חברה. גם מזמין השירות עלול להיחשב כמי שהפר את החובה, ולספוג קנס בסכום של עד 35,280 ש"ח.

אם המעסיק מפסיק להעביר תשלום עבור עובד מסוים, עליו לדווח לקרן ההשתלמות על סיבת ההפסקה.

דמי הבראה מועדפים:

על פי צו ההרחבה, עובדי שמירה ואבטחה זכאים למספר ימי הבראה גדול מהמקובל במשק, ותעריף כל יום הבראה זהה לתעריף הגבוה יותר, הנהוג במגזר הציבורי.

מספר ימי ההבראה השנתיים נקבעים על פי הוותק של העבד, לדוגמה עובד עם וותק של עד 3 שנים, זכאי ל- 7 ימי הבראה בשנה, מהשנה ה- 4 ועד השנה ה- 11, העובד זכאי ל- 9 ימי הבראה.

עובד שעתי יקבל את דמי ההבראה שלו מידי חודש, במקום בתשלום שנתי.

יותר ימי מחלה:

עובדי שמירה ואבטחה זכאים למספר ימי מחלה גבוה יותר משאר העובדים במשק.עובדים במשרה מלאה זכאים ל- 2 ימי מחלה בכל חודש עבודה, וסה"כ 24 ימי מחלה בכל שנת עבודה. המכסה המקסימלית שאותה יוכלו העובדים לצבור היא 130 ימי מחלה.

עובדים במשרות חלקיות, עובדים יומיים ושעתיים, ועובדים שלא עבדו חודש מלא זכאים לחלק היחסי של מספר ימי המחלה בכל חודש בהתאם להיקף עבודתם.

סבסוד ארוחות:

אם העובדים הישירים במקום העבודה של המאבטח זכאים לסבסוד ארוחות, המעסיק חייב להקנות את אותה זכות למאבטח שעובד דרך קבלן.

בגדי עבודה:

מעסיק של עובדי שמירה ואבטחה חייב לספק להם על חשבונו בגדי עבודה כל שנתיים או כאשר המדים מתבלים, מה שקורה קודם. הבגדים כוללים חולצה ומכנסיים לפי צרכי העבודה, ובהתאם למזג האוויר. למעסיק אסור לגבות תשלום כלשהו, פיקדון או לנכות סכום כלשהו מהשכר עבור בגדי העבודה שסיפק לעובד או עבור הציוד שהוא מספק לעובד.

בתום תקופת העבודה, העובד מחויב להחזיר למעסיק לפחות סט אחד של ביגוד, ועל המעסיק למסור לעובד טופס המאשר את החזרת הביגוד והציוד. לפי צו ההרחבה, גם אם העובד לא יחזיר סט בגדים, על המעסיק נאסר לקנוס אותו בשום דרך.

מתנות:

עובדי שמירה זכאים לקבל מתנות בכל פעם שמוענקות מתנות  לעובדים הישירים במקום העבודה. אם יש נהלים מסוימים לקבלת המתנות כמו דירוג על פי ותק, אותם כללים יחולו גם על עובדי השמירה והאבטחה. במגזר הפרטי החובה להעניק את המתנה היא על מזמין השירות, בעוד שבמגזר הציבורי החובה להעניק את המתנה היא של קבלן השמירה.

עובדי שמירה ואבטחה זכאים לקבל שי לחג בפסח ובראש השנה בסך 212.50 ש"ח. אסור למעסיק להעניק שי שאינו כספי.

עובד שעבר במשרה מלאה, 182 שעות בשלושת החודשים שקדמו לקבלת השי, זכאי לקבל את סכום השי המלא. עובד שעבד פחות, יקבל את הסכום היחסי.

עבודה בחג:

על פי צו ההרחבה, עובדי שמירה ואבטחה יקבלו תוספת של 50% בלבד עבור שעות עבודה בחג, ויקבלו יום מנוחה חלופי לבחירתם.