קריירה    

מבחני קבלה לעבודה – כל מה שצריך לדעת

WEWORK
מעודכן ל-01/2020

זומנתם למבחני מיון ואתם רוצים להגיע מוכנים? קראו את המדריך שיסביר לכם כל מה שצריך כדי שתדעו לקראת מה אתם הולכים

בסך הכול רציתם להתקבל לעבודה, ובסוף מצאתם את עצמכם "מבלים" יום שלם במכון מיון? בוודאי לא תתפלאו לדעת שמקומות עבודה רבים מעבירים את המועמדים שלהם מסלול דומה. חברות שונות בימינו נוהגות לדרוש חוות דעת על המועמדים לעבודה אצלם מגורם חיצוני, שאינו מכיר אותם. זה יכול להיות מבחן גרפולוגי, נומרולוגי או אסטרולוגי. אבל אחת הדרכים הנפוצות ביותר בישראל היא מבחני מיון.

מבחני מיון – למה בעצם?

מבחן מיון נועד לאפשר למעסיק לקבל חוות דעת, שהיא אובייקטיבית כביכול. הערכת אישיות ויכולות של מועמד לתפקיד, הנערכת בידי גורם חיצוני ומנותקת משיקולי כימיה בין אישית, הבדלי רקע מקצועיים וכדומה. מבחני מיון מאפשרים להציב כמה מועמדים סופיים על אותה הסקאלה ולדרג אותם על פי מידת התאמתם לתפקיד ולארגון. יש לציין כי המבחנים אמנם בודקים יכולות חשיבה אבל אינם בודקים ידע מקצועי. כמו כן ניתן ללמוד מן המבחנים על אישיות המועמד, מאפייני התנהגות ויכולת עמידה במצבי לחץ.

מהם התפקידים שהקבלה אליהם מותנית במבחני מיון?

מנהלים ומעסיקים שנוהגים לגייס עובדים ונשאלו בנוגע למבחני מיון, העידו כי הם נוהגים להיעזר במבחנים כאלה לעיתים, בעיקר כאשר קיימת התלבטות לגבי המועמד המתאים ביותר. מנהלת משאבי אנוש בחברת הייטק דיווחה כי היא שולחת למבחני מיון רק מועמדים לתפקידי ניהול. "בתפקידים זוטרים יותר נסתפק בראיונות שעורכים אנשים שונים בארגון", הוסיפה. מנהלת השיווק של ספקית אינטרנט גדולה מסרה כי היא שולחת למבחני מיון כאשר היא מתלבטת בין מספר מועמדים לתפקיד ספציפי. לדבריה, "מבחני מיון מחדדים היבטים באישיותו ונטיותיו של המועמד, שאינם נחשפים על ידי טכניקות אחרות (ראיון אישי, גרפולוגיה), או היבטים שיש לי לגביהם ספקות כגון ביטחון עצמי, חשיבה אסטרטגית, אבחנה בין עיקר לטפל וכדומה. מנהלת פרויקטים בחברה אחרת סיפרה כי דווקא התאכזבה מהמבחנים. "המבחנים לא ידעו לנבא עם מי הצוות ואני נעבוד טוב", ציינה. "כמנהלת, אם העבודה לא זורמת, זה לא כל כך משנה שיש לו את המרכיבים האישיותיים הנחוצים לתפקיד".

מבחני מיון: מה הם כוללים?

המבחנים נערכים במכונים מקצועיים, בידי צוות ובו פסיכולוגים קליניים ותעסוקתיים, ומורכבים ממגוון של מבדקים שונים המעריכים יכולות חשיבה ויכולות אישיות של הנבחן. יום המבחנים הוא יום מייגע. הכינו את עצמכם ל-8-7 שעות ואפילו יותר של מבחנים אינטנסיביים, עם מעט מאוד הפסקות.

מבחני מיון כוללים שני סוגי מבחנים:

  • מבחני חשיבה

בחלק זה נבחנת רמת האינטליגנציה של הנבחן. לצורך כך על המועמד לעבור מגוון מבדקים שונים ובהם ידע כללי, לוגיקה, סדרות חשבונאיות, התאמת צורות, מבחני זיכרון ועוד. בנוסף לכך ייתכנו מבחנים נוספים, על פי צרכי הארגון והתפקיד הספציפיים.

פרק זה יכול להתבצע בישיבה מול מחשב או ליד שולחן בכתיבה בדפי בחינה. כל מבחן מוגבל בזמן ובנוי כך שתתקשו לענות על כל שאלות המבחן בטרם יסתיים פרק הזמן המוקצב לו.

 

 

 

  • מבחנים פסיכולוגיים

גם מבחנים אלה כוללים מגוון מבדקים, שבחלקם הכוונה האמתית העומדת מאחורי המבדק נסתרת מעיני הנבחן. חלק מהמבדקים מפוזרים בין מבחני החשיבה (העתקת צורות, ציור דמות או עץ, תיאור תמונות, השלמת משפטים ועוד). בנוסף על אלה המבדקים הפסיכולוגיים כוללים גם ריאיון אישי מול פסיכולוג ודינמיקה קבוצתית.

מהי דינמיקה קבוצתית? סיטואציה של דיון בקבוצה, שבה יש צורך בקבלת החלטה משותפת של חברי הקבוצה במשימה המוטלת, תוך פרק זמן מוגדר. המשתתפים נבחנים כמובן לא רק על יכולת עמידתם במשימה בזמן הקצוב אלא בעיקר על ההתנהגות שהפגינו בקבוצה: יכולת מנהיגות (להבדיל משתלטנות ותוקפנות), כושר שכנוע, חשיבה יצירתית ועוד.

כיצד מתכוננים?

להלן שלוש דרכים אפשריות להכנה למבחני הקבלה. תוכלו לבחור מהן את הדרך המתאימה לכם ביותר.

  1. השיטה הקלילה

פונים לחבר שעבר את המבחנים ומבקשים ממנו לספר לכם מה שהוא זוכר ממה שהולך שם. למתקדמים – פונים לחבר שהוא פסיכולוג תעסוקתי, ורצוי כזה שעבד במכון ממיין או למד את הנושא, ומבקשים ממנו שיסביר לכם לגבי כל מבחן ומבחן מה הוא בודק ומה הדרך הטובה ביותר להתמודד עמו.

  1. שיטת "עשה זאת בעצמך"

רוכשים או משאילים ספר הכנה למבחני מיון. הספר הוא מעין קורס הכנה "לייט". לא לכולם יש את הזמן (למי שעובד), הכסף (למי שלא עובד), הרצון והסבלנות להשקיע שעות וימים בהכנה. הספר מספק את כל המידע אבל חסר את הממד האמתי שקורס יכול לתת. שיטה זו עשויה להתאים למי שצריך לדעת מה שאפשר, אבל סומך על עצמו.

  1. השיטה למשקיענים

קורס הכנה למבחני מיון. מסייע ברכישת הכלים המתאימים להצלחה במבחני המיון. מדובר בהכנה קריטית, שכן חשוב לדעת שכשניגשים למבחן מיון במכון מיון ספציפי עבור ארגון אי אפשר להיבחן פעם נוספת באותו מכון מיון, אלא אם עוברת תקופה של שנתיים.

עבודה בשירות המדינה: איך מתקבלים ולמה זה כדאי לכם?

המלצות לראיון עבודה – הן תמיד עוזרות לכם?