חדשות    

מבצע "עלות השחר" הסתיים: נזקי השיפוצים מוערכים ביותר מ-15 מיליון שקל

מעודכן ל-08/2022

מבצע "עלות השחר" לתקיפת הג'יהאד האסלאמי הסתיים, הפסקת האש נכנסה לתוקף, וכעת אפשר להתפנות להעריך את הנזקים שנגרמו מהלחימה.
על פי הערכות התאחדות קבלני השיפוצים, בתום שלושה ימי לחימה, נזקי מבצע "עלות השחר" נאמדים ביותר מ-15 מיליון שקל, בעקבות כ-150 פגיעות ברכוש, ללא קשר לתשתיות ולרכב.

רוב הנזקים הנפוצים נגרמו מהדף של עשרות מטרים מנפילת הטיל, כאשר מבנים בודדים בלבד ניזוקו באופן בלתי חוזר. הנזקים הנפוצים עד כה – שברי זכוכיות, תריסים ואלומיניום, טיח וצבע מפגיעות רסיסים ומשקופים ודלתות.

הנזקים במבצע זה נמוכים עד כה בעשרות אחוזים ממבצעים עברו, בעיקר בעקבות כ-96% הצלחה של מערכת כיפת ברזל אשר מיירטת את הטילים בעודם באוויר טרם נחיתתם בשטח ישראל.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "לצערנו אנו למודי ניסיון בנוגע לנזקי שיפוצים בעקבות מבצעים צבאיים אחת למספר שנים. בשונה משנים עברו, עד כה הנזקים נעמדים בעשרות מיליונים בודדים זאת בעקבות כ-96% הצלחה של מערכת כיפת ברזל. חשוב להזכיר כי הנוהל הראשוני לאחר פגיעת טיל הינו לחייג למס רכוש ולדווח על הפגיעה. לאחר מכן יישלח שמאי או מהנדס כדי לאמוד את הנזק כולל דוח פירוט של כלל הנזקים במבנה. בפני בעל הנכס קיימות שתי אופציות עיקריות – או להביא קבלן שיפוצים מטעמו ולקבל הצעות מחיר שכפופות לאישור מס רכוש לתחילת עבודת שיפוצים כמובן כדי לקבל החזר מלא מהמדינה, או לחילופין לקבל עבודה דרך החברות המשכנות של מס רכוש שם הכסף עובר ישירות ממס הרכוש לחברות המשכנות לטיפול בכלל השיפוצים בנכס. כמו כן, טיפ חשוב מאוד למזמיני השיפוץ, לדאוג שהשיפוץ יהיה בסטנדרט הקודם ואף מעבר לו. זה גם הזמן להגיד שמס רכוש עושה עבודתו נאמנה ונכון למבצעים האחרונים לא התקבלו תלונות בהתאחדות בנוגע לפקידי מס רכוש והשמאים שעובדים במהירות וברגישות מול משפחות רבות שמוצאות את עצמן לא פעם במבצע צבאי כזה או אחר עם דיור חלופי, שיפוצים נרחבים ועוד".