חדשות    

מגורי סטודנטים יכולים להצדיק החרגה מתוכנית כוללנית

העליון אישר חריגה מתוכנית המתאר העירונית עבור מיזם פרטי של מגורי סטודנטים, משום שיש בהם אינטרס ציבורי

בית המשפט העליון קבע כי מוסדות תכנון יכולים לראות במיזם פרטי של מגורי סטודנטים אינטרס ציבורי, המצדיק חריגה מתוכנית כוללנית.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה ליזמים פרטיים להקים מבנה מגורים בן 16 קומות ברחוב  בשכונת רמת אביב בתל אביב  בחריגה מתוכנית המתאר העירונית,  שיפוץ ושיקום המבנה הקיים בשטח והוספת קומה נוספת, ותוך התחייבות כי המבנה ימשיך לשמש בייעודו הסטטוטורי למגורי סטודנטים בהיקף של לפחות 200 מיטות. הוועדה המחוזית דחתה את טענות המתנגדים, תושבי האזור, שטענו כי אין לראות בחיוב בהפעלת מעונות סטודנטים על בסיס מסחרי מטלה ציבורית המצדיקה את אישור התוכנית בכללותה, לרבות זכויות הבנייה למגורים שהוספו בה .

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, שאליה הוגש ערר על החלטת הוועדה המחוזית, דחתה גם היא את הערר, תוך שהיא מציינת את החשיבות שיש לתוספת מעונות סטודנטים גם על בסיס מסחרי.

לפי העליון: "המדובר במיזם פרטי, אך חזקה על הרשויות כי סברו שאינטרס ציבורי זה חשוב דיו על מנת לאשר לבעלים חריגה של ממש מהתכנית הכוללנית"

המתנגדים ערערו לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המנהלי, שדחה גם הוא את הערעור. העליון דחה את טענת המתנגדים וקיבל  את נימוקי בית המשפט המנהלי. בית המשפט גם כתב "למעלה מן הצורך נאמר כי איננו רואים להתערב בשיקולי הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, שסברו כי יש אינטרס ציבורי של ממש בהעמדת מגורי סטודנטים בהיקף של 200 מיטות. אכן, המדובר במיזם פרטי, אך חזקה על הרשויות כי סברו שאינטרס ציבורי זה חשוב דיו על מנת לאשר לבעלים חריגה של ממש מהתכנית הכוללנית".

עורך הדין שליווה את יזמי התוכנית בהליך התכנוני, עפר טוויסטר, אמר כי "החלטה זו מהווה נדבך נוסף בהחלטת מוסדות התכנון ובתי המשפט להכיר בכך שיש מקום להסתייע בשוק הפרטי לצורך מתן מענה לצרכים ציבוריים. כך היה למשל בעניין גני הילדים, אשר מוסדות התכנון הכירו בצורך בהקמתם גם מקום בו מדובר בקרקע וביוזמה פרטית, וכך עכשיו לגבי מעונות סטודנטים, כאשר הן מוסדות התכנון (הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה תל אביב והמועצה הארצית) והן בתי המשפט (ביהמ"ש לעניינים מנהליים ובית המשפט העליון) הבהירו כי גם מעונות סטודנטים פרטיים יכולים להיות מוכרים כצורך ציבורי".

מה הזכויות וההטבות של סטודנטים במילואים

נחשפים הדיונים בוועדת הכספים על הצעת עידוד בנייה למגורים להשכרה