השכר הוגבל ל-5000 ש"ח או חצי אחוז מערך הדירה; החוק ייכנס לתוקפו ב10.1
בשורה לרוכשי הדירות – ועדת הכלכלה אישרה היום את התקנות המשלימות את החוק של ח"כ מאיר שטרית, שעבר כבר בפברואר, לפיו יוגבל שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן ל-5000 ₪ או לחצי אחוז ממחיר הדירה, הנמוך מבין השניים. יוחרגו מהחוק החדש דירות יוקרה שמחירן מעל 4.6 מיליון ₪. מדובר בשכר הטרחה שגובים הקבלנים מרוכשי הדירות עבור הוצאות משפטיות. החוק אינו מגביל שכר טרחת עו"ד המייצג את הרוכש. החוק והתקנות שאושרו היום יכנסו לתוקף ב10.1 הקרוב.
נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד אילן שרקון טען בדיון: "כשאני מוציא חשבונית והרוכש מקבל חשבונית ממני, הוא לא ילך להתייעץ עם אף עו"ד נוסף". על כך השיב לא ח"כ מאיר שטרית, יוזם החוק: "הוא יחליט, לא אתה". עו"ד שרקון: "רוב הרוכשים לא מיוצגים אמתית. הם משלמים שכר טרחה לבא כוח הקבלן. בהרבה מאד עסקאות הרוכשים לא מיוצגים בכלל. הם חשבים שהם מיוצגים כי הם משלמים ישירות לעו"ד של הקבלן".
ח"כ מאיר שטרית: "למה הקבלן לא משלם ישירות לעו"ד? מי מפריע לכם? לא שיניתם את זה וגם לא תשנו. אתם מנהלים מאבק במקום לא נכון. אין לי בעיה שהקבלן יכניס את זה למחיר הדירה, כמו שהוא מתמחר את האינסטלטור, אבל זה לא המצב. היום גובים מהרוכש 1.5-2%, ולפעמים הקבלן לוקח לעצמו חלק מהכסף, זה בכלל שחיתות. מעכשיו אתם תוציאו חשבונית וקבלה כדי שבשכר הטרחה הזה הקבלן לא יוכל לגעת, ואז הרוכש גם לא ישלם על זה מס רכישה. היום הזוג משלם גם על הדירה וגם על שכר הטרחה מס רכישה. אותי מעניין הקונה. לא הקבלן ולא עורכי הדין. אני חוסך לקונה".
יאיר לנג, יועץ משפטי, משרד הבינוי: "בתקנות המקוריות שהוגשו לשר הבינוי אורי אריאל לא הייתה כל הבחנה בין סוגי דירות. השר הרגיש שזה לא נכון וביקש להחריג דירות יוקרה. כדי להגדיר מהי דירת יוקרה, החלטנו להיצמד למדרגות המס, וכך החלטנו על דירות במחיר שעולה על 4.64 מיליון, שלגביהן לא תהיה הגבלה חוקית על שכר הטרחה. מיום שאושר התיקון לחוק קיבלנו עשרות פניות. זאת אומרת שהציבור מודע ונערך".
על טענת נציגי לשכת עורכי הדין כי מדובר במחטף אמרה היועצת המשפטית של הוועדה אתי בנדלר: "התקנות היו אמורות להיות מובאות לוועדה תוך 3 חודשים מיום פרסום החוק, ב10.3.14. בשלהי כהונתה של כנסת, לפני פיזורה, יש זימונים לוועדה בצורה דחופה. זה לא חריג. זה רע בל יגונה".
לפיד נפרד מעובדי משרד האוצר, ואמר: "אסור לתת למשרד האוצר לחזור לימים הלא טובים, שיכולת לראות את טביעות האצבע של האינטרסים הפוליטיים בכל פינה"
אנחנו כאן מבקרים את התוכניות של יאיר לפיד בתחום הדיור מאז הוא נכנס לתפקידו. אין מה לעשות – האיש לא הצליח לעשות לבוחריו כלום! האיש היהיר הבטיח להוריד את מחירי הדירות והלך על תוכנית גרועה ולא רלבנטית – חוק מע"מ אפס. זו תוכנית שכל הכלכלנים מציינים שהיא אווילית, אבל לפיד הלא כלכלן לא מוכן להתייחס אליה, לא מוכן להודות. יהיר בר אמרנו. האמת שלמזלו התוכנית לא עוברת, ככה עוד אפשר היה להעריך שהיא תעזור, אם היא היתה עוברת בפועל, אז כבר היה ברור לכולם שזה בלוף!
לפיד נפרד הבוקר מהנהלת ועובדי משרד האוצר, ואמר: "במובן מסוים אנחנו עושים את הכינוס הזה במקום שתי מסיבות עיתונאים שהיו צריכות להיות פה ביומיים האחרונים: אחת היינו אמורים להציג פה כל הנהלת האוצר את התכנית הגדולה שלנו להורדת יוקר המחיה, עם פעולות גדולות ודרמטיות בתחום הבנקאות ובהן היינו מכניסים תחרות שתוריד את העמלות, בתחום המזון, בתחום התחבורה, סדרה גדולה של צעדים עם תכנית שעבדנו עליה הרבה זמן, אני מקווה ששר האוצר הבא יציג לכם את זה. לדעתי היום מבחינת לוח הזמנים הייתי אמור לעמוד פה ביחד עם צביקה אורן ואבי ניסנקורן כדי לחתום באופן חגיגי על העלאת שכר המינימום גם לעובדי המגזר הציבורי. גם זה יצטרך לחכות. יש לנו ועבדנו הרבה מאוד זמן בשביל לשגר כל מיני דברים, הם עוד יקרו. אבל זה יחכה לשלב הבא. אז אנחנו לא נדבר היום על מה שיהיה אלא על מה שהיה. היו לנו ויכוחים, לי ולאנשי האוצר".
בהמשך דבריו אמר לפיד: "מתוך הדיונים שאנחנו קיימנו פה נולדה תכנית דיור שתשנה, בסופו של דבר, את כל שוק ההיצע והביקוש בדיור כי אני עובד עם שני סגנים מאגף התקציבים וצועקים ומתווכחים מול מפה ובסוף יוצא תכנית לדירה שפותרת חסמים תחבורתיים בארבעה מיליארד ₪ בשביל שכונות חדשות, זה הכול דברים אמיתיים. זה עיסוק בדברים אמתיים. זה לשבת עם מיכל עבאדי בלילה ולהתווכח ובסוף יש משהו בתחום הביטחוני שנפתר שהוא חוצה ארבע יבשות. זה לשבת עם אמיר ולריב ולהתווכח וסגנים נכנסים ויוצאים ואנשי אגף תקציבים אומרים שזה טעות ואנשים מאגפים אחרים אומרים שזה כן נכון. בסוף מתוך זה נחלצת רפורמת המזון וחוק המזון עובר בכנסת וזה מוביל… אחרי שישה חודשים אמיר נכנס למשרד ואומר תראה ושם מולי גרף ומראה שמחירי המזון ירדו וסוף סוף אחרי שנים שהם רק עלו. זה עולם המס".
"אסור לתת למשרד האוצר לחזור לימים הלא טובים, שיכולת לראות את טביעות האצבע של האינטרסים הפוליטיים בכל פינה", אמר לפיד, "אזרחי ישראל צריכים להאמין לכם תמיד שרק טובתם לנגד עיניכם. הם מאמינים היום ורואים משרד שאחרי שנתיים מנוהל בניקיון מלא, בשקיפות מלאה מתוך ריכוז לאינטרס הציבורי וכך זה צריך להישאר. הדבר האחרון שאני אומר לכם לפני שאני עוזב את המשרד הזה, לא יודע אם בפעם האחרונה, כי לך תדע מה קורה בציבוריות הישראלית, אבל בוודאי הפעם זה תשמרו על האינטגריטי של המשרד הזה מפני שהיא תמיד בסכנה ותמיד תחת דיון, כלכלה היא כסף. ואנשים שזה נוגע לכסף יש להם שיקולים שתמיד כדאי שנדע ואנחנו לא יודעים. אז תשמרו על האינטגריטי הזה כי האינטגריטי של המשרד הזה הוא האינטגריטי של מדינת ישראל", אמר לפיד.
"מתי אתה יודע שהייתה לך חוויה אמיתית עמוקה ומרגשת? כשאתה מסתכל אחורה ומבין שאתה לא אותו בן אדם אחרי החוויה כמו שהיית לפני. אני אדם אחר. אני אדם אחר מפני שאתם לימדתם אותי שיעור גדול באיך פועלים, לא רק לרצות, אלא איך פועלים בשביל החברה הישראלית. ישראל היא מדינה במצור כפול. מצור מבחוץ ומצור מבפנים ואנחנו צריכים לשמור עליה ולהיאבק עליה. כל מאבק כזה מתחיל פה. כשאני אצא ואכנס לאוטו שלי ואסתכל אחורה בפעם האחרונה אני אדע דבר אחד – רווחתם, שלומם וביטחונם וכלכלתם של אזרחי ישראל נמצאות בידיים הכי טובות שאפשר". בסיום דבריו הודה לפיד לעובדים על השנתיים האחרונות.
כלכלני לאומי מעריכים הבוקר כי העלייה בהיקפי מכירות הדירות בחודשיים האחרונים נבעה בעיקר מחששות הציבור מפני דחייה או ביטול של חוק מע"מ 0 ותוכניות דיור אחרות, ו"תיקון טכני" לאחר שבחודשים יולי-אוגוסט חלה ירידה חדה במכירות עקב מבצע "צוק איתן"
לאומי מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו שבועית, בה נכתב כי הלחצים לעליית מחירים עשויים לשוב ולעלות בטווח הקצר. לדברי כלכלני לאומי, בחודש אוקטובר נמכרו כ-2,300 דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית וציבורית (נתונים מנוכי עונתיות). היקף המכירות בחודש אוקטובר משקף קצב מכירות שנתי של כ-27.1 אלפי דירות חדשות. מדובר בקצב המכירות הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2013 – ועליה בהיקף המכירות חודשיים ברציפות. להערכתנו, העלייה בהיקפי המכירות בחודשיים האחרונים נבעה בעיקר מחששות הציבור מפני דחייה או ביטול של חוק מע"מ 0 ותוכניות דיור אחרות, ו"תיקון טכני" לאחר שבחודשים יולי-אוגוסט חלה ירידה חדה במכירות עקב מבצע "צוק איתן". לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, הכוללות את תהליך החקיקה להקדמת הבחירות לאמצע חודש מרץ 2015, יתכן כי ההחלטות בנושא תוכניות הדיור השונות, לרבות חוק מע"מ 0, ידחו למועד אחר (ככל הנראה לאחר הבחירות הקרובות). כמו כן לא ניתן לפסול אפשרות כי הצעת החוק במתכונתה הנוכחית תשתנה ו/או תבוטל.
התגברות הציפיות של ציבור הרוכשים הפוטנציאליים (בעיקר אלה הזכאים לפטור מתשלום מע"מ על פי הצעת חוק מע"מ 0) כי תכניות הדיור ידחו או לא יצאו אל הפועל, עשויה לגרום לעלייה בביקושים לדירות בטווח הקצר. זאת לאחר שחלק מציבור זה המתין במשך מספר חודשים לקבלת ההחלטות ויישומן של תכניות הדיור לאחר שבחודש מרץ השנה אישר קבינט הדיור את תוכניות הדיור מע"מ 0 ומחיר מטרה, ובחודש יוני אישרה ועדת השרים את הצעת חוק מע"מ 0.
בנוסף מציינים בלאומי כי ברביע השלישי הסתכמו התחלות הבניה ב-11.6 אלפי יחידות דיור (נתונים מנוכי עונתיות). רמה זו משקפת קצב שנתי גבוה של 46.3 אלפי יחידות דיור לעומת 40.6 אלפי יחידות דיור ברביע הקודם. מדובר בעליה הראשונה בהיקף התחלות הבניה לאחר שלושה רביעים של ירידה בהיקפן. יש לציין כי התחלות הבניה ברביע השלישי עלו למרות הסנטימנט השלילי ששרר במשק, הן בסקטור העסקי והן בקרב הצרכנים, על רקע מבצע צוק איתן. יתכן כי העלייה בתנועת הרוכשים, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני המכירות בחודשים ספטמבר ואוקטובר, והירידה באמון מצד הקבלנים לגבי הוצאה לפועל של תכנית הדיור, גרמה לעליה בהתחלות.
למרות העלייה בהתחלות הבניה ברביע השלישי, בחינת הנתונים על פני טווח זמן ארוך יותר, מעידה על ירידה בפעילות בהשוואה לשנה שעברה. היקף התחלות הבניה מתחילת השנה עומד על כ-33 אלף יחידות דיור – נמוך בכ-8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן ניתן לראות בתרשים כי על פי נתוני המגמה (ממוצע נע, מנוכה עונתיות) ההתחלות נמצאות עדיין במגמת ירידה, ונתוני המגמה לרביע השלישי משקפים קצב התחלות בניה שנתי של 40.5 אלף יחידות דיור.
הירידה בהיקף התחלות הבניה השנה הינה גורם שלילי משתי סיבות עיקריות: ראשית, הירידה בהתחלות משקפת היצע דירות נמוך ביחס להיצע הרצוי (בין 45-50 אלף יחידות דיור בשנה), דבר אשר עשוי לפגוע במידת ההצלחה למתן את קצב עליית המחירים בטווח הקצר לפחות; בנוסף, ההתפתחויות הללו משקפות ירידה בפעילות ההשקעות בבניה למגורים, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני החשבונאות הלאומית ברביע השלישי, ולכן הן היוו גורם משמעותי להאטה בפעילות הכלכלית במשק.
במבט קדימה, אנו מעריכים כי מגמת הירידה בהיקף התחלות הבניה עשויה להיבלם במידה ותחול עליה מתמשכת בהיקף הביקושים לדיור (ראהי הרחבה למעלה) ויחול שיפור בציפיות העסקים בתחום הבינוי, בהמשך לשיפור שחל בחודשים ספטמבר ואוקטובר. יש לציין כי בסוף חודש נובמבר, נחתם הסכם עם עיריית ראשון לציון לשיווק של 17.5 אלפי יחידות דיור בשלוש השנים הבאות במסגרת "הסכמי הגג" אותם מובילה הממשלה במטרה להגדיל את היצע הדירות. עד כה, נחתמו חמישה הסכמי גג במסגרתם צפויים להיבנות כ-62 אלף יחידות דיור בהליך מואץ. הרחבה של הסכמים אלה, גידול בשיווק הקרקעות והסרת חסמים בירוקראטיים יתמכו בהגדלת ההיצע לרמה האופטימאלית, דבר אשר עשוי לתמוך בהתמתנות של קצב עליית מחירי הדיור בטווח הארוך.
מחירי הדיור עלו ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט-ספטמבר 2014 לעומת אוגוסט-ספטמבר 2013) בשיעור של 4.7%. בתרשים ניתן לראות כי מחירי הדיור נמצאים במגמת עליה אך קצב עליית המחירים השנתי הלך והתמתן בשנה האחרונה. לשם השוואה, קצב עליית מחירי הדיור השנתי היה 10.2% בחודש יוני 2013. הסיבה העיקרית להתמתנות נעוצה ככל הנראה בירידה בביקושים שחלה מאז שקבינט הדיור אישר את תוכניות הדיור בסוף חודש מרץ. מחירי הדיור אף ירדו מחודש אפריל במידה מסוימת (0.7%-).
יחד עם זאת, אנו מעריכים כי קיימת סבירות שהלחצים לעליית מחירים ישובו לעלות בטווח הקצר על רקע העלייה הצפויה בביקושים לצד ירידה במלאי הבלתי מכור (המלאי ירד במעט בחודש אוקטובר לעומת ספטמבר). במבט לטווח ארוך יותר, וכפי שציינו למעלה, במידה והתחלות הבניה ימשיכו לעלות ברביעים הבאים ויעמדו על קצב שנתי הגבוה מ-45 אלף יחידות דיור לאורך זמן, אזי מגמת העלייה במחירי הדיור עשויה להתמתן.
סך הרכישות בכרטיסי אשראי בחודשים ספטמבר-אוקטובר היה גבוה ב-6% מהרכישות בחודשים יולי-אוגוסט אשר הושפעו ממבצע צוק איתן. בתרשים ניתן לראות את הירידה בהיקף הרכישות בתקופת המבצע "והתיקון" כלפי מעלה לאחר סיום המבצע. על פי נתוני המגמה, מגמת העלייה ארוכת הטווח נמשכת, ואף חלה עליית מדרגה מסוימת בקצב הגידול ברכישות בחודשים האחרונים. העלייה בחודשים האחרונים נבעה מגידול ברכישות בחלק מהענפים הראשיים, ביניהם ענפי השירותים (כולל : ביטוח, שירותי טיסות, תיירות ואירוח, פנאי ובילוי ושירותי ממשלה ועירייה( ומוצרים ושירותים אחרים (כולל דלק חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה, ציוד ושירותי תקשורת, ספרים ציוד משרדי ופרסום, שירותי רפואה ותרופות ואחר). על פי נתוני המגמה, הגידול ברכישות מזון נותר יציב והגידול במוצרי תעשיה (מוצרי חשמל, אלקטרוניקה והלבשה) התמתן מעט.
האוצר מנפץ תקווה להוזלת הדירות: "גלובס" מדווח כי באוצר מציינים שורה ארוכה של בעיות עם אישור תוכנית מחיר מטרה; היועמ"ש למשרד הבינוי מנסה לגבש חוות דעת נגדית לזו של האוצר בנוגע לאפשרות לשינוי החלטת הממשלה
הקרב על תוכנית מחיר מטרה להוזלת דירות ב-20% מתחמם: "גלובס" מדווח הבוקר כי לאחר שרק אתמול שר הבינוי אורי אריאל הכריז כי התוכנית תופרד מתוכנית המע"מ ותקודם בהקדם האפשרי, יוצאים היום (ה') במשרד האוצר נגד כוונת שר הבינוי לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ביום ב' כדי לאשר את התוכנית. התנגדות האוצר, שנחשפה כבר אתמול ב"גלובס", מתבססת על מספר סיבות. בין היתר מדובר על הבעייתיות המשפטית בשינוי החלטת ממשלה בתקופה שכזו, העובדה שהתוכנית מיועדת במקור גם למשפרי דיור כאשר כעת לאחר שאין מע"מ אפס קריטריון זה צריך להשתנות, וטענות נוספות הנוגעות גם להיקף הכספי שתעלה התוכנית.
לפי הדיווח ב"גלובס", במכתב ששלח היום היועץ המשפטי של משרד האוצר יואל בריס ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מפרט בריס שורה של סיבות מדוע לא יוכל שר הבינוי לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולקבל החלטה הנוגדת את ההחלטה המקורית שקיבלה הממשלה הנוגעת למחיר מטרה ומע"מ אפס. כזכור, החלטת הממשלה קבעה כי מחיר מטרה לא יוכל לצאת טרם אושר מע"מ אפס וזאת הסיבה ששר הבינוי זקוק לשינוי ההחלטה במועצת מקרקעי ישראל.
"המועצה מוסמכת לתקן החלטה קודמת שלה, אך אין היא מוסמכת לעשות כן מקום שבכך היא סותרת החלטת ממשלה", כותב בריס במכתב. "בהיררכיה המינהלית, אין לאפשר למועצה, כגוף מינהלי הכפוף להחלטת הממשלה, לדון בסטייה מהחלטת הממשלה, שכן אין היא יכולה לקבל החלטה המנוגדת להחלטת הממשלה. מעבר לאמור, ואולי אף מעבר לנדרש, הרי שבשים לב לפסיקת בית המשפט העליון ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין מקום לדון בשינוי החלטת הממשלה לעת הזו". נציין כי בהמשך טיעוניו של בריס לגבי אי האפשרות של שר הבינוי לשנות את ההחלטה כעת, הוא גם עושה שימוש בטיעון שעל פניו יכול לקומם רבים כאשר הוא טוען שאין מדובר בנושא דחוף: "שינוי של החלטת הממשלה הכורכת בין שתי התכניות מהווה שינוי מהותי במדיניות הממשלה, ללא שקיים כל צורך או דחיפות בכך, והוא מפר את חובת הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות". אמירה שכזו המתייחסת לתוכנית שאמורה להקל על רוכשי הדירות, גם אם לא בטווח המיידי, כאשר תחום הדיור נמצא במצב חירום לא עומדת בקנה אחד עם מה ששידרה הממשלה שכעת מסיימת את ימיה במהלך כהונתה.
בגלובס מציינים כי במשרד הבינוי ממשיכים לטעון כי אין מניעה לכנס את מועצת מקרקעי ישראל ולהוציא לפועל את תוכנית מחיר מטרה. גורמים במשרד אף מתחו ביקורת היום על כך שהאוצר מנסה לטרפד את התוכנית. עוד נודע ל"גלובס" כי בשעה זו מגבש היועץ המשפטי של משרד הבינוי חוות דעת נגדית לזו של משרד האוצר בנוגע לאפשרות לשינוי החלטת הממשלה.
מעבר לסוגייה המשפטית טוענים במשרד האוצר שתוכנית מחיר מטרה איבדה מהאפקטיביות שלה ללא מעמ אפס. מדובר בהתקפה ישירה על התוכנית כפי שעולה ממכתבו של בריס: "עמדת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר היא כי האפקטיביות של תכנית מחיר מטרה לבדה, נמוכה, וקיים חשש מהותי כי אובדן ההכנסות מהתכנית, בהיקף הנאמד בלמעלה מחמישה מיליארד שקל, לא ישיג את מטרתו. נתון זה לא עמד בפני הממשלה בעת קבלת החלטת הממשלה בעניין תכנית מחיר מטרה, והוא נתון משמעותי ביותר עת מחליטים על יישום התכנית".
עוד במכתב מתייחס בריס גם להיקף הכספי של התוכנית ולהתחייבות כספית של האוצר לתוכניות אחרות וכותב: "ההיקף התקציבי ליישום התכנית גוזר על הממשלה הבאה מצב שבו לא תוכל לבצע כל תכנית משמעותית המסתמכת על ההכנסות ממקרקעי ישראל. לדעת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, בפני הממשלה הבאה צפויים לעמוד אתגרים משמעותיים בתחום הדיור דוגמת: פינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ בהיקף של למעלה מ-66 אלף יחידות דיור הכרוך בעלויות פינוי צפויות הנאמדות בכ-14 מיליארד שקל (סירקין, שדה דב, צריפין, תל השומר), הסכמי גג נוספים עם הערים רמלה, אשקלון, באר שבע, הרצליה, יבנה, קריית אונו, חיפה, ירושלים וערים נוספות, מימון חסמי פיתוח דוגמת החלטת ממשלה בעניין 'נתיב לדירה' ועוד. "המשותף לכל התכניות הנזכרות: הגדלת היצע הדיור, והתמודדות עם שורש בעיית הדיור המחסור בדירות מגורים זמינות. חסימת האפשרות לממן תכניות אלה מתוך הכנסות המינהל תגביל באופן משמעותי את היכולת לבצע תכניות אלה כלל ועיקר".
במקביל יוצאים במשרד האוצר גם נגד כוונת משרד הבינוי לדחות מכרזים וטוענים כי מדובר במהלך שמקורו בטעות ויגרום נזק לענף הנדל"ן. בריס מסכם את מכתבו לויינשטיין כך: "תכנית מחיר מטרה היא תכנית בעלת משמעויות כבדות משקל. החלטת הממשלה לקדם תכנית זו נעשתה בעבר בהקשר מסויים ועל בסיס נתונים מסויימים. קידום התכנית כעת, בשינוי משמעותי ממה שנקבע בעבר ובניגוד להחלטת הממשלה הקודמת, כל-שכן כאשר הדבר נעשה שלא על בסיס עבודה מקצועית סדורה אינו אפשרי בתקופת בחירות. מכאן שיש להותיר לממשלה החדשה שתיבחר לשוב ולדון בתכנית זו. בשל האמור יש מקום שתנחה את מועצת מקרקעי ישראל שלא לכנס דיון במחיר מטרה. בנוסף נבקש כי תנחה את רשות מקרקעי ישראל שלא לבטל מכרזים שפורסמו זה מכבר, ולפעול בהליך המכרז רק משיקולים מקצועיים שיגבשו גורמי המקצוע ברשות".
בתום מרתון דיונים שהחל בשעה שמונה בבוקר והסתיים בשמונה וחצי בערב, אישרה הערב ועדת העבודה, הרווחה והבריאות פה אחד לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת מיקי רוזנטל, חיים כץ, קארין אלהרר ואילן גילאון, לפיה יוגבל שיעור שכר הטרחה שגובים עורכי דין וגופים מתווכים עבור טיפול בתביעה לגמלה מול המוסד לביטוח לאומי.
הוועדה החליטה כי דמי פתיחת תיק יעמדו על 1500 שקלים. בנוסף, בתביעה לקצבה שסכומה נמוך מ-1200 שקלים בחודש, יוגבל שכר הטרחה של החברות ל-13% מהקצבה שיקבל הלקוח וגבייתו לא תוכל להימשך מעבר ל-60 חודשים. בתביעות גדולות יותר, יוגבל שכר הטרחה של החברות ל-10.75% ול-60 חודשים. עורכי דין יהיו רשאים לגבות עד 15% מתביעות לקצבה של פחות מ-1200 שקלים בחודש אשר כרוכות ייצוג בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. עבור תביעות גדולות יותר יוכלו לדרוש עד 13%, בייצוג בבית דין 23%, ועבור ייצוג בבית דין לתביעות קטנות 24%. עבור מענקים המתקבלים רטרואקטיבית יגבו 35% מהסכום החד פעמי, ועוד 25% על קצבאות שיתקבלו לאחר מכן. במקרים בהם נפטר הזכאי תופסק הגבייה, אלא אם מדובר בנפגע תאונת עבודה שבן או בת הזוג זכאים לחלק מקצבתו.
להסכם עם לקוח יצרפו המתווכים דף מידע מטעם המוסד לביטוח לאומי המתמצת את הצעת החוק.
תחילת החוק: חודשיים מיום פרסומו.
מדד מלניק למצב המשק עלה ב-0.4 אחוז בחודש אוקטובר 2014. התפתחות המדד משקפת התאוששות מהירה בפעילות המשקית, לאחר קצב הצמיחה השלילי שנרשם בעטיו של מבצע "צוק איתן". בטווח הארוך, להשפעות מבצע "צוק איתן" לא תהיינה, ככל הנראה, השלכות מבחינת פעילות המגזר העסקי. הייצור התעשייתי התאושש, סביר להניח שההתאוששות קשורה להיחלשות השקל ולצפייה להתאוששות היצוא. גם פדיון ענפי המסחר והשירותים עלה; העלייה משקפת התאוששות של הביקושים המקומיים ובעיקר של הצריכה הפרטית. כנגד זה, מדד היבוא, הכולל בעיקר תשומות לייצור המקומי, המשיך לרדת ולכן בשלב זה, צפוי כי הצמיחה תישאר ברמתה הממותנת, זו ששררה ערב מבצע "צוק איתן". הערכה זו מתחזקת בשל המשך הירידה במספר משרות השכירים במגזר העסקי – המסמנת חולשה בשוק העבודה.
רכיבי מדד אוקטובר כוללים: עלייה של 1.3% במדד הייצור התעשייתי בחודש ספטמבר, לאחר עלייה של 4.1% בחודש אוגוסט; עלייה של 2.6% במדד הפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש ספטמבר, לאחר עלייה של 2.1% בחודש אוגוסט; ירידה של 2.3% במדד היבוא בחודש אוקטובר, לאחר ירידה של 2.2% בחודש ספטמבר, וירידה של 0.5% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש אוגוסט, לאחר ירידה של 1.9% בחודש יולי.
לפעימה בדצמבר 2017 – שכר המינימום יעלה ל-5300 שקל
היום נחתם הסכם קיבוצי מיוחד להעלאת שכר המינימום שנחתם בין יו"ר ההסתדרות, מר אבי ניסנקורן, ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן; לפי ההסכם, החל מיום 1.4.2015 יעמוד שכר המינימום לחודש על סך של 4,650 ₪.
החל מיום 1.8.2016 יעמוד שכר המינימום לחודש על סך של 4,825 ₪.
החל מיום 1.1.2017 יעמוד שכר המינימום לחודש על סך של 5,000 ₪.
החל מיום 1.4.2017 יעמוד שכר המינימום לחודש על 52 אחוזים מהשכר הממוצע כפי שהוא ב-1 באפריל של כל שנה ולא פחות מ-5,000 ₪.
סכום שכר המינימום לא יפחת בשום מקרה, עקב עדכונו על פי הסכם זה.
מועצת מקרקעי ישראל תכונס ביום שני הקרוב לישיבה מיוחדת לאישור יציאתה לדרך של תכנית מחיר מטרה באופן מיידי
הממשלה החליטה בקבינט הדיור על תכנית מחיר מטרה כבר ב-23 ביוני השנה, ועקרונותיה אושרו ע"י מועצת מקרקעי ישראל ב-9 ליולי 2014, אולם הפעלתה נכרכה באישורו של חוק מע"מ בשיעור אפס. לאור ההתפתחויות הפוליטיות והעובדה שחוק מע"מ אפס לא יקודם, ולצורך הרגעת השוק, מניעת עליית מחירי הדירות ומתן פתרון משמעותי בטווח הקצר, בכוונת משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל להוציא את תכנית מחיר מטרה באופן מיידי בהיקף מכרזים של אלפי יחידות דיור בשבועות הקרובים.
ביום שני הקרוב ה-8 לדצמבר 2014, ט"ז לכסלו תשע"ה תתכנס מועצת מקרקעי ישראל ובה יודיע שר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל על ניתוק הקשר בין תכנית מחיר מטרה ובין חוק המע"מ, והפעלתה על פי העקרונות שאושרו בממשלה זה מכבר. זאת, על מנת להוציא את התכנית שזוכה לתמיכה גדולה מצד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, נגידת בנק ישראל, כלכלנים בכירים והקבלנים, כבר בימים הקרובים.
בהתאם לעמדת הגורמים המקצועיים במשרד הבינוי, השר יודיע למועצה על המהלכים החדשים ועל הנחייתו לרשות מקרקעי ישראל לדחיית מכרז הקרקע בשכונת נופים במודיעין הכולל 1,725 יח"ד אשר היה צפוי להיסגר בשבוע הבא, על מנת לשווק אותו בשיטת מחיר מטרה, לצד כ-1,500 יח"ד נוספות בעיר מודיעין וכ-3,000 יח"ד בראש העין ומאות דירות בערים נוספות ברחבי הארץ.
כמו כן בכוונת המועצה לבחון אפשרות לבצע הגרלות בין הזכאים לרכישת דירה במחיר מטרה, כבר במכרזים הראשונים שיצאו. תכנית מחיר מטרה היא שיטת שיווק חדשה של קרקעות מדינה הקובעת מחיר מוזל וקבוע מראש הנמוך בכ-20% ממחיר השוק במרץ השנה ומיועדת לרוכשי דירה ראשונה ולמשפרי דיור בעלי דירה יחידה, כך שתשפיע גם על השוק המשמעותי של יד שנייה, באמצעות שיווק של כ-12 אלף יחידות דיור בשנה במחיר מוזל באזורי הביקוש – מכרזים שיקבעו למעשה את רמת המחירים החדשה.
ביום שלישי הקרוב (9 בדצמבר, י"ז בכסלו) יקיים משרד הבינוי כנס מקצועי להסברת תנאי ומאפייני מכרזי מחיר מטרה על מנת לאפשר לפעילים בענף היערכות מהירה לשיטת המכרזים החדשה.
גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים: "כניסתו של דנילוביץ' לתפקיד הביאה עימו רוח של התחדשות עירונית, לצד התפתחות בפרויקטים של נדל"ן"
בעקבות דו"ח הלמ"ס שפורסם לאחרונה הקובע כי באר שבע היא עדיין העיר האטרקטיבית ביותר בתחום הנדל"ן בארץ, מסביר גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים, את המשמעויות עבור כל אחד ואחד מאיתנו. לפי קסטל, למרות שנבחרה כעיר בעלת קצב ההתייקרות הגבוה ביותר בין כל הערים הגדולות בארץ, עם עלייה של 108.7% תוך 5 שנים בדירות הקטנות ו-92.4% תוך 5 שנים בדירות הגדולות, באר שבע היא עדיין המקום אליו תרצו להגיע אם בכוונתכם לרכוש דירה במחיר סביר. עד לפני עשור מחירי הדירות בבאר שבע חגו סביב ה-400 אלף עד 600 אלף ש"ח ומשכו לא מעט משקיעים קטנים לעיר שקנו דירות במחיר זול והשכירו אותם לסטודנטים שלמדו בעיר. העיר נהייתה מוקד רכישות מאסיבי ופופולארי עבור אלו המעוניינים לסחור בנדל"ן, לרכוש ולמכור אחרי שיפוץ, או רק לרכוש ולהשכיר את הדירה לסטודנט או משפחה מקומית. "התשואות לדירות להשכרה נחשבו בזמנו גבוהות יחסית מהתשואות המוכרות בשוק באותו הזמן" מסביר קסטל. "בשנים האחרונות ועם כניסתו של ראש העיר החדש של ב"ש רוביק דנילוביץ, העיר עברה מהפכה הן בפיתוח העיר והן בהיקפי הבנייה החדשה, עם שכונות כגון רמות, פלח 7, פלח 5, נווה זאב ובעיקר מרכז העיר. בנוסף נבנו מגדלים על ציר הרחוב המרכזי בשדרות רגר".
כניסתו של דנילוביץ' לתפקיד הביאה עימו רוח של התחדשות עירונית, לצד התפתחות בפרויקטים של נדל"ן. לא עוד עיר ישנה ומנומנמת עם אוכלוסייה במעמד סוציואקונומי יחסית נמוך ולא עוד עיר ללא פיתוח ללא התחדשות עירונית וללא שטחים ירוקים.מה שנראה בזמנו כחזון בלתי הגיוני ואחד שלא יהיה ניתן לממש לעולם, הפך עם הזמן לפועלו הגדול של ראש העיר הצעיר והמוצלח. "זכור לי שעוד לפני הקדנציה הראשונה של ראש העיר, התפרסם ראיון עימו בו הוא הביע חזון שבבאר שבע יהיו מגדלים כמו בתל אביב" מספר קסטל בחיוך. "זכור לי גם איך כולם הסתכלו עליו בגיחוך וחשבו שזה לא ישים ולא מתאים לאופייה של העיר. כפי שכולם יודעים, היום זאת כבר היסטוריה רחוקה".
דנילוביץ' נחשב לאחד מראשי הערים הפעילים והדינמיים ביותר בישראל ולא סתם. מאז שנכנס למשרד ראש העיר, הוא יזם ופיתח את העיר באופן מדהים, חזון "המגדלים" רקם עור וגידים, העיר עברה התחדשות ופיתוח מסיביים. ישנם הרבה שטחים ירוקים, שופרו דרכי הגישה לעיר והיציאה ממנה, שופר מערך הרכבות לעיר ובעיקר נרשמו התחלות בנייה של עשרות אלפי יחידות בעיר. כל המוזכר לעיל גרם לנתוני הגירה חיוביים לעיר והכי חשוב השאיר את הצעירים בעיר בניגוד לשנים הקודמות לבחירתו.
כמו כן, עיר הבה"דים שנבנית, קריית המודיעין של חיל המודיעין שנבנית בצמוד לעיר, פארק המדע החדש של העיר והרחבת כביש 6 עד לצומת שוקת, פיתוח צומת שוקת למרכז עסקים מוביל, פתיחת הקניון החדש בעיר וכו' – כל אלה הם נתונים שהופכים את העיר למבוקשת ביותר ועמה ביקושים לדירות בעיר.
אם עד לפני כשנה וחצי מכרנו בפרויקט מיי קונספט דירת 4 חדרים בשכונת רמות סביב ה- 850,000 ₪, אז כיום דירות כאלה נמכרות כבר סביב 1.1 מיליון ₪. בנוסף, קוטג'ים שנמכרו בפרויקט רויאל קונספט שלנו, נמכרו לפני כשנה וחצי במחיר של כ- 1.6 מיליון ₪, נמכרים כיום במחיר של 1.850-1.950 מיליון ₪.
כתוצאה מכך לא נפגעה היכולת של משקי הבית שרכשו דירות לאחר עליית המחירים לצרוך באותן שנים בדומה למשקי בית שרכשו דירות בשנים קודמות. ניתן להניח כי הגידול של ההון העצמי ששימש לרכישת דירה התאפשר גם הודות לעלייה החדה בערך הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור בעשור האחרון.
במחקר שערכו ד"ר יואב פרידמן וד"ר סיגל ריבון מחטיבת המחקר, ואשר בחן את השינויים שחלו באופן מימון רכישת הדירות בשנים 2004 – 2011, נמצא שמשקי בית שרכשו דירות אחרי העלייה החדה במחיריהן מימנו את רכישתן על ידי הגדלה משמעותית של היקף המשכנתא והגדלה מסוימת של ההון העצמי
החוקרים מצאו כי למרות הגידול של המשכנתא הממוצעת, לא חל שינוי משמעותי בשיעור ההחזר החודשי למשכנתא מתוך ההכנסה. זאת, בשל הארכת התקופה לפירעון של המשכנתא, ירידת הריביות על המשכנתאות, ועלייה מסוימת בהכנסה הריאלית של משקי הבית שרכשו דירות. התפתחות זו איפשרה לרוכשי הדירות ליהנות מצריכה פרטית ברמה דומה לזו ממנה נהנו רוכשי דירות בתקופה שלפני עליית המחירים. יחד עם זאת, הארכת התקופה של החזרי המשכנתא עשויה להשפיע על ההכנסה הפנויה העתידית של משקי הבית ולכן עשויה גם להשפיע על רמת התצרוכת של רוכשי הדירה (לאחר עליית המחירים) בעתיד.
המחקר עושה שימוש בנתוני סקר הוצאות משקי בית של הלמ"ס לשנים 2004 עד 2011 לניתוח השינויים באופן מימון רכישת הדירות בתקופה זו. ייחודו של סקר הוצאות משקי בית הוא בכך שניתן באמצעותו לקבל מידע על מאפייני הרוכשים, ערך הדירה שנרכשה ואופן מימונה – שילוב ייחודי, במיוחד עבור התקופה שלפני שנת 2009.
עוד נמצא על סמך נתוני הסקר כי בין השנים 2004-6 והשנים 2009-11 חלה עליה קלה בהכנסה של כלל רוכשי דירות ביחס להכנסה של כלל האוכלוסייה. בנוסף, נשמרה יציבות יחסית בגיל הממוצע של רוכשי הדירות בהשוואה לכלל האוכלוסייה בין שתי התקופות.
על מנת לבסס את מסקנות המחקר, וכדי לבחון את טיב נתוני סקר הוצאות משק בית, בהתייחס לנתונים על רוכשי דירות, החוקרים מבצעים השוואות שונות של נתוני סקר הוצאות עם נתוני מאקרו ממקורות אחרים. החוקרים מצביעים על המיתאם הגבוה בין נתוני סקר ההוצאות ונתוני רשות המיסים (כרטסת מחירי נדל"ן – כרמ"ן) הן לעניין המחיר הממוצע של העסקאות לרכישת דירה והן לעניין התפלגות המחוזות בהן התבצעו העסקאות. כמו כן, החוקרים מצביעים על הדמיון הרב, הן ברמה והן בשיעור השינוי בתקופה הנחקרת, של נתוני המשכנתא הממוצעת על פי סקר ההוצאות ועל פי נתוני הפיקוח על הבנקים (לשלושה בנקים).
ברק גרשוני, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אלומות: "הכניסה למערכת בחירות משמשת בעינינו טריגר לשחקנים בשוק ההון לבצע מימושי רווח בריאים בשוק האג"ח הממשלתי לאחר שנה פנטסטית בה צברו רווחי הון גבוהים.
בסופו של יום ההשפעות של הליכה לבחירות אינן מהותיות לתשואות האג"ח הממשלתי. העיכוב בהוצאה לפועל של תכניות שונות שעלותן התקציבית גבוהה יידחו או לא יצאו כלל לפועל, עובדה שתצמצם את ההוצאה הממשלתית.
מאידך, העלייה הצפויה בפעילות בנדל"ן תגדיל את ההכנסות ממיסים והגרעון לא יהיה גבוה כפי שחושבים.
התמחור מחדש כלפי מעלה של ציפיות האינפלציה בעקומי התשואה הממשלתיים ניתנות להצדקה אולי בטווחים הקצרים לפדיון, עקב הציפייה לעליית מחירי הנדל"ן, אך העלייה בטווחים הבינוניים והארוכים שנלוותה אליהם נראית בלתי מוצדקת, עובדה היוצרת הזדמנויות השקעה על העקום בחלק השקלי הבינוני + . הכוחות הללו, בשילוב העובדה שהתשואות בעולם ימשיכו להערכתנו להישאר מדוכאות ברמות נמוכות, מובילים אותנו לחשוב שדווקא נוצרת בימים אלה הזדמנות לבניה מחדש של תיק ההשקעות ל 2015 בתנאי תשואה נוחים וסבירים יותר באג"ח הממשלתי".
מנכ"ל אלומות התייחס הבוקר להמשך הזינוק בשער הדולר: "עד אמצע מרץ תהיה בשוק תנודתיות גבוהה וכדאי לקחת את זה בחשבון"
קובי נימקובסקי, מנכ"ל בוטיק ההשקעות אלומות התייחס הבוקר להמשך הזינוק בשערו של הדולר לכיוון 4 שקלים, על רקע ההודעה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות בישראל: "נראה שהפעילים בשוק המט"ח מעריכים שאחרי הבחירות תיכון בישראל ממשלה ימנית יותר מזו הנוכחית וחוששים מבידודה של ישראל בעולם. על רקע אי הודאות מתוצאות הבחירות החשש בשוק הוא שהמשקיעים הזרים יימשכו מפה את הכסף. אני צופה שבחודשים הקרובים עד הבחירות נראה את המשך מגמת ההתחזקות של הדולר בשוק המט"ח המקומי, אבל עד אמצע מרץ תהיה בשוק תנודתיות גבוהה וכדאי לקחת את זה בחשבון".