כאשר זוג הורים נפרד, מתעורר הצורך לקבוע את משמורת הילדים הפיזית, כלומר מי מבין שני ההורים יחזיק בזכות לגדל את הילדים בביתו וישא באחריות העיקרית לדאוג לצרכים השוטפים שלהם.
ככלל, קיימים שני סוגים של משמורת ילדים: משמורת יחידנית מלאה ומשמורת משותפת.
משמורת יחידנית מלאה פירושה שרק אחד ההורים מחזיק במשמורת על הילדים, כך שהם מתגוררים בביתו דרך קבע בעוד ההורה השני מקבל הסדרי שהות במועדים קבועים עמם. מדובר בסוג המשמורת שיותר מקובל, כאשר בדרך כלל הוא ניתן לאם, בעוד האב מקבל הסדרי שהיה עם הילדים.
לעומת זאת, משמורת משותפת הינה משמורת שניתנת לשני ההורים יחדיו, כך שהילדים מתגוררים בבתים של כל אחד מהם לסירוגין, תוך חלוקה פחות או יותר שווה של זמני השהות. כתוצאה מכך שני ההורים חולקים באופן שיוויוני את נטל גידול הילדים ומימון הוצאותיהם. בשנים האחרונות הפכה המשמורת המשותפת להיות יותר ויותר נפוצה, וזאת נוכח המעורבות ההולכת וגוברת של האבות בחיים של ילדיהם.
למשמורת המשותפת יש יתרונות רבים על פני המשמורת היחידנית המלאה, לרבות מאחר שהיא מאפשרת לילדים לשמור על קשר רציף והדוק יותר עם האבות שלהם (במקום לחוות את הנתק הדרסטי למדי שחל במקרה של משמורת יחידנית של האם), דבר שחיוני ביותר להתפתחותם הרגשית. בנוסף, המשמורת המשותפת גם מקלה על היקף האחריות שמוטל על האם, דבר שמטיב עם האם, וכפועל יוצא מכך גם

FREEPIK
מטיב עם הילדים.
כיצד נקבעת המשמורת המשותפת
ניתן לקבוע את המשמורת המשותפת כשם שקובעים כל משמרת לגבי הילדים: באמצעות הסכם בין ההורים (סעיף 24 לחוק הכשרות והאפוטרופסות) או באמצעות הכרעה שיפוטית, במידה שההורים אינם מצליחים להגיע להסכמה כזו (סעיף 25 לחוק זה).
ניתן להגיע להסכם לגבי המשמורת המשותפת במסגרת הסכם גירושין כולל, או הסכם שעוסק רק בנושא זה. בכל מקרה, על מנת שההסכם לגבי משמורת הילדים ייכנס לתוקף עליו לקבל את אישור בית המשפט, שיינתן לגביו רק במידה שבית המשפט שוכנע שהוא עולה בקנה אחד עם טובת הילד. אישור בית המשפט להסכם יקנה לו תוקף של פסק דין.
אם ההורים אינם מצליחים להגיע להסכמה בעניין המשמורת, יש להגיע תביעה בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני על מנת שהם יכריעו במחלוקת שבין ההורים בהתאם לעקרון העל של טובת הילד. במידה שמדובר בילדים עד גיל 6, תחול חזקת הגיל הרך שקובעת שעדיף שהילדים יגדלו אצל אמם, אולם מדובר בחזקה שאינה מוחלטת, כי אם חזקה שניתנת לסתירה, ועל כן בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר פסקי דין שקבעו משמורת משותפת גם לגבי ילדים עד גיל 6.
כאשר בית המשפט דן בתביעה למשמורת משותפת, עליו לבחון מספר שיקולים כדי לוודא שהמשמורת המשותפת אכן עולה בקנה אחד עם עקרון טובת הילד.
ראשית, עליו כמובן לבדוק ולוודא ששני ההורים כשירים מבחינה פיזית ונפשית לגדל את הילדים ולטפל בהם, ושאין למי מהם בעיה כלשהי שפוגעת במסוגלות ההורית שלו.
שנית, כדי לקיים משמורת משותפת באופן ראוי ושטף, צריך שיתוף פעולה וכבוד הדדי בין ההורים, דבר שלא תמיד מתקיים לגבי זוג שהחליט להתגרש. לפיכך, בית המשפט צריך לוודא שחרף פרידתם, ההורים מסוגלים לתקשר ביניהם באופן שוטף ומכובד, וגם אם מתעוררות ביניהן מחלוקות כלשהן, הם מסוגלים ליישב ולפתור אותם בצורה נאותה בינם לבין עצמם, מבלי לערב את הילדים, ובודאי מבלי להסית אותם כלפי ההורה השני. בנוסף, על בית המשפט לוודא שכל אחד מההורים מכיר בזכותו של ההורה השני להשתתף בגידול הילדים ולשהות עמם באופן שיוויוני, ואף מכיר בחשיבות שמירת הקשר הרציף בין הילד להורה השני לגבי התפתחותו הרגשית וטובתו הכללית של הילד.
שלישית, על בית המשפט גם לוודא שבתיהם של שני ההורים לא נמצאים רחוק מדי מבחינה פיזית, וזאת כדי לא להכביד על הניידות של הילדים בין הבתים, ולהבטיח את קרבת מגורי הילדים למסגרות החינוך והחברים שלהם.
אם בית המשפט מתקשה להחליט בעצמו בעניין קביעת המשמורת, באפשרותו להזמין תסקיר סעד שיוכן על ידי עובדת סוציאלית שתיפגש עם ההורים והילדים, תתרשם מהם, ותמסור לבית המשפט את המלצתה בעניין זה. בית המשפט איננו מחוייב לקבל ולאמץ את המלצות תסקיר הסעד, אולם לרוב הוא נוטה לקבל אותן ולתת להן תוקף של פסק דין.
השפעת המשמורת המשותפת על גובה מזונות הילדים
כאשר שני ההורים חולקים יחדיו משמורת ילדים משותפת, הדבר משפיע באופן ישיר גם על היקף ההוצאות שלהם, מאחר שככל שזמן השהיה של כל אחד מההורים הינו גדול יותר, כך גם גדל היקף הוצאות הילדים שעליהם לממן.
לפי ההלכה היהודית, האבות הם שנושאים בעיקר הוצאות הילדים בגילאי 6 – 15. כתוצאה מכך נוצר בעבר מצב שבו אבות שחלקו משמורת משותפת על ילדים בגילאי 15-6, נאלצו גם לשלם מזונות לאשה וגם לממן באופן ישיר את הוצאות הילדים בזמן שהם שוהים אצלם, דבר שגרם להם למעשה למעין "נטל מזונות כפול".
כדי לפתור קושי זה, התפתחה בפסיקת בתי המשפט לענייני משפחה מגמה שהפחיתה בדרך כלל בכ-30% את שיעור המזונות שמוטל על אב שחולק משמורת משותפת, וזאת בהתחשב בהיקף זמני השהות של הילדים אצלו.
במסגרת הלכת בע"מ 919/15 שניתנה ביולי 2017, חולל ביהמ"ש העליון שינוי מהפכני בקובעו שכאשר מדובר בילדים בני 15-6 שנמצאים במשמורת משותפת, שני ההורים, הן האב והן האם, ישאו בכל הצרכים שלהם, וזאת בהתחשב ביחס היכולות הכלכליות של כל אחד מההורים ויחס חלוקת זמני השהות של הילדים, ולפי נסיבות כל מקרה לגופו. בפועל, בתי המשפט לענייני משפחה החילו את הלכת בע"מ 919/15 על כל הילדים מעל גיל 6, וזאת גם אם המשמורת שלהם לא הוגדרה כמשותפת.
פנו אל עורכת הדין אסתר שלום, האמונה על ניהול תיקי משפחה מורכבים ובעלת ניסיון משמעותי בייצוג משמורת וקבלו תמיכה וייעוץ מקצועי!
יודגש כי המאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ובכל עניין בנושא מומלץ לפנות לעורך דין הסדרי ראיה המתמחה בתחום.
עו״ד אסתר שלום
דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204
טלפון: 052-970-6731
אמיר כהנוביץ מאקסלנס מנתח את סביבת האינפלציה בישראל – "האינפלציה ממשיכה כצפוי להתחמם, אך בקצב מהיר מעט מהציפיות המוקדמות. המדד החודשי עלה ב-0.3% לעומת תחזית לעליה של 0.1% ולעומת חוזי אינפלציה שגילמו עליה של 0.2%. האינפלציה שנה לאחור עלתה מ-0.4%- ל0.0%, לעומת תחזית לעליה ל-0.1%-. עיקר ההפתעה מיוחס לסעיף ההלבשה והנעלה (2.9% מהמדד) שנשאר כמעט ללא שינוי (0.5%) לעומת ירידה עונתית טיפוסית של כ-4% בחודשי פברואר בשנים הקודמות, כך שהשפעתו ביחס לעונתיות הרגילה היתה לתוספת של 13 נ"ב. מלבד סעיף זה לא נרשמו במדד אירועים חריגים.
"כדאי לשים לב שגם לאחר העליה מדובר בסעיף דפלציוני מאד נמצא בירידה שנתית של-5.6%, לעומת קצב ירידות שנתיות טיפוסיות של כ-2% בחמש השנים הקודמות. ברור שהסגרים שיבשו את העונתיות ורק חזרה לשגרה תלמד אותנו יותר על הכיוונים, לא רק אצלו: הסגרים וההגבלות טירללו ויטרללו סעיפים רבים במדד, אשר יתחילו לתפוס כיוון ככל שנחזור לש"מ. החל ממדד מרץ יתחילו להתקבל נתוני סוף סגר מסעיפים כמו מסעדות ובתי הקפה, שיסבלו עד יוני גם ממצוקת עובדים (2.7% מהמדד), הוצאה על נסיעות לחו"ל וטיסות בארץ (3.7% מהמדד), חדרי כושר, מסיבות ואירועים (1.4% מהמדד), הצגות, קולנוע, נופש ועוד… אך מאד סביר שנראה בחלק מהסעיפים התפרצות ביקוש וזעזועי היצע שימשיכו לגרום למדדים גבוהים מש"מ. צפוי לבלוט בהקשר הזה מחיר הדלק: מחיר הדלק בדרך להיות הכוכב של מדד המחירים – הוא הוסיף ישירות למדד פברואר 0.1%, לאחר שעלה בעצמו ב-3.6% ובראיה של שנה לאחור הוא עדיין שלילי, כשירד ב-4.3%. אך כניסת המדידה השנתית שלו לחודש אפריל 2020 תעביר אותו בזמן קצר מחבורת מקררי האינפלציה שנה לאחור למחממיה, עד שיגרום כמעט לבדו למעבר הצפוי שלה בחודש מאי לשינוי שנתי של מעל 1.1%.
"אם נחזור למדד, המשיך לבלוט בו סעיף 'מכוניות' (5.1% מהמדד), שעלה גם בפברואר בשינוי שנתי של כ-3%, בדומה לשיעורי העליה שלו בחודשים הקודמים. בשל גודלו הפיזי הסעיף רגיש יותר לעליית מחירי הסחורות וההובלה ונדחף למעלה חזק. להשוואה, בשנים 2010 עד 2020 הסעיף הזה ירד כל שנה בממוצע בכ-2%, כך שהעליה שלו בשנה האחרונה תרמה למדד כ-26 נ"ב יותר משנה טיפוסית, שזה מלא. בדומה לסעיף המכוניות גם סעיף 'ציוד חשמלי לבית' הושפע מעליית מחירי הסחורות והתייקרות ההובלה, וגם הוא סעיף שברוב השנים הקודמות ירד ואילו בשנה האחרונה, ובחודש פברואר בפרט, רשם עליה, של 1.2%. אגב, בלטה במיוחד בסעיף התייקרות מחירי המקררים, שעלו בשנה האחרונה ב-3.2%. השאלה שוב היא אם הקצב הזה יתמיד לכשעליית מחירי הסחורות וההובלה יירגעו או שאנחנו לפני עליה רב שנתית…
"העוגן של המדד, סעיף הדיור (שווה שכ"ד) ממשיך לזחול בכבדות ולא מתאר התבססות לחצי אינפלציה מגמתיים. הוא עלה בפברואר לשינוי שנתי של 0.7%, לעומת 0.5% בינואר ו-0.2%- בדצמבר, אך גם העליה הזאת נשענת כמעט כולה על תת סעיף שירותי דיור בבעלות התנודתי, כשלעומתו, תת סעיף "שכ"ד" זחל ב-0.1% לשינוי שנתי של 0.4% בלבד. אנו צופים ששכ"ד ימשיך לעלות מעט בחודשים הקרובים אך שיתבסס בקצב עליה נמוך מזה שאפיין את השנים שלפני המשבר. ללא התבססות של סעיף הדיור ברמות גבוהות קשה מאד יהיה לאינפלציה בישראל להתבסס בעתיד בקצבים של 2%. סביבת אינפלציה נמוכה מהגבול העליון תאפשר להערכתנו לבנק ישראל להתמיד בריבית אפסית לתקופה ממושכת, אף שהשוק מגלם מגמת העלאות. נזכיר כי גם לאחר משבר 2008 השוק גילם שנים של העלאות ריבית שלבסוף התבדו והפכו להיות בעיקר הפחתות. סביר שבתיקון המשמעותי הבא בשוק המניות, יהיה אשר יהיה, התמונה תתהפך גם בשוק האג"ח".
אנו ממשיכים להעריך את רוב לחצי האינפלציה כזמניים ולא ככאלה שיימשכו גם לאחר 2021.
היום יפורסמו בארה"ב נתוני מאקרו רבים בניהם מחירי יבוא ויצוא, מדדי מכירות קמעונאיות, יצור תעשייתי ועוד, אבל המשקיעים מחכים בעיקר להחלטת הפד מחר.
מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2021 עלה בשיעור של 0.3%. מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2021 עלה בשיעור של 0.3% לרמה של 100.0 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד נותר ללא שינוי, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-0.3%. עליות בולטות נרשמו במחירי פירות וירקות שעלו בשיעור של 1.2%, מחירי דלק ושמנים לכלי רכב שעלו בשיעור של 3.6%. סעיף שירותי דיור בבעלות עלה בשיעור של 0.2% ובשנה האחרונה עלה ב– 1.5%.
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.9% (נתונים ארעיים). בשלושת החודשים האחרונים מחירי הדירות עלו בשיעור של 2.7% ובשנה האחרונה עלו ב- 4.3%.
תחזית מדד המחירים לצרכן
מדד המחירים לחודש פברואר עלה ב-0.3%, שיעור גבוה מהערכות המוקדמות (צפינו עליה של 0.1%). המדד היה גבוה ביחס לעונתיות של חודש זה, והוא הושפע מהתייקרות במחירי ההלבשה והנעלה, ועלייה במחירי שכר הדירה. שני סעיפים אלו מתקנים ירידות מחירים של תקופות הסגרים. מחירי ריהוט וציוד לבית עלו ב–0.4% בחודש האחרון לאחר עלייה של 0.3% בינואר, כנראה על רקע עלייה במחירי ההובלה בעולם.
סביבת האינפלציה בעולם נמצאת בעלייה והיא משפיעה על ישראל, דרך מחירי הסחורות, ההובלה והאנרגיה. מעבר לזה, פתיחת המשק צפויה לייקר בחודשים הקרובים גם שירותים כמו בתי מלון, תרבות ופנאי. מדדי המחירים של שלושת החודשים הקרובים צפויים להיות גבוהים אף הם. אנו מעדכנים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 1.1%. עדיין קשה לדעת האם זהו גל עליות מחירים חולף או עלייה ברמת האינפלציה שתהיה עמנו גם בשנים הבאות. זה תלוי במידה רבה במדיניות הכלכלית בארץ ובעולם.
השפעה על המדיניות המוניטרית
האינפלציה בהסתכלות שנתית צפויה לחזור בחודשים הקרובים לתחום היעד, ובחודש מאי היא תגיע כבר לרמה של 1.3%. האינפלציה במחירי הנכסים ובעיקר במחירי הדירות, היא גבוהה, אבל היא מקבלת משקל נמוך בהחלטות המוניטריות. תהליך הנורמליזציה של הריבית עוד רחוק מאוד מאתנו, אבל יכול להיות שלחזרת האינפלציה לתחומי היעד תהיה השפעה מסוימת על רכישות האג“ח העתידיות של בנק ישראל. בד בבד עם עליית האינפלציה אנו רואים שעקום התשואות של איגרות החוב הפך לתלול יותר. חלק מהבנקים המרכזיים, כמו ה– ECB לדוגמה, פועלים לבלום את עליית התשואות הארוכות, דרך האצת קצב רכישות אג“ח. התכנסות האינפלציה לתחום היעד בחודשים הקרובים, מגבירה את הסיכויים שבנק ישראל יצמצמם בהדרגה את קצב רכישות האג“ח בחודשי הקיץ.
יצא לכם לשמוע לאחרונה על סושי פירות? מדובר על אחד מהטרנדים הכי לוהטים, טרנד שיאפשר לכם לדעת שאתם יכולים להעניק פינוק בריא לאנשים שאתם אוהבים. לא משנה אם מדובר על בני משפחה או על חברים קרובים, כל אחד מהם ישמח לקבל עד לפתח הבית סושי פירות עשיר בטעמים. האפשרות של הזמנת מגשי פירות מפנקים וטעימים הפכה להיות מאוד פופולארית, אך הגיע הזמן שתעשו בחירה מעט שונה. רוצים לדעת מה הופך את הסושי פירות להיות הבחירה הכי טובה שתוכלו לעשות
למה להסתפק בכמות מצומצמת של פירות ?
כאשר אתם מזמינים סושי פירות של האקדמיה לפירות, אתם לא צריכים להתפשר על כמות הפירות. אם במגש פירות כזה או אחר יהיה ניתן להכניס כמות מוגדרת של פירות, כאן הסיפור הוא אחר לחלוטין. בכל רול של סושי יהיה ניתן להכניס כמות גדולה של פירות, דבר שיהפוך את המגש לחגיגה ענקית של טעמים. אם מצאתם את עצמכם בסיטואציה שבה אינכם יודעים באיזה פרי לבחור, פשוט תבחרו באפשרות של מגש פירות סושי. הפתרון הכי טוב והכי טעים שתוכלו לעשות עבור כולם.
רוצים לשלוח מגש פירות עוצר נשימה ?
אומנם בכל מצב הזמנת מגשי פירות מפנקים וטעימים תהיה פתרון שאף אחד לא יוכל להתעלם ממנו. אך כאשר מדובר על מגש פירות סושי הסיפור הוא אחר לחלוטין. היופי בין השילוב של הפירות בתוך הרולים השונים הוא כזה שלא ניתן אפילו לתאר אותו במילים. כל מי שיקבל את הרולים הללו יספר עד כמה הם הפתיעו אותו, ועד כמה הם היו מרשימים עוד לפני שהם נכנסו לפה. תזכרו תמיד כי העיניים הן אלה שטועמות עוד לפני שאתם מכניסים את האוכל לפה.
תמיד חלמתם על שילוב מסוים בין פירות ?
סושי פירות של האקדמיה לפירות נועד בכדי לאפשר לכם לחלום בגדול. תמיד חלמתם לעשות שילוב מסוים בין פירות שונים? אנו כאן בשביל להגשים לכם את החלומות. תוכלו לבקש מאיתנו כל רול של פירות עם השילובים שאתם רוצים, ואנו נדאג להפוך את החלום שלכם למציאות. כי אין דבר יותר טוב מאשר לראות את החיוך הענק שלכם מרוח על הפנים אחרי שתטעמו את הרול החלומי.
רוצים מגשי פירות מיוחדים במחיר לכל כיס ?
יש לכם תקציב מוגבל? זה לא אומר שאתם לא יכולים לרכוש סושי פירות של האקדמיה לפירות. באתר של האקדמיה לפירות תוכלו למצוא מבחר ענק של אפשרויות, עד שתביאו את עצמכם למצב שבו תעשו בחירה שתוכלו להיות שלמים איתה. האפשרויות אומנם עשויות מעט לבלבל אתכם, אך בסוף תוכלו לדעת שעשיתם בחירה שלא התפשרתם עליה. לא בכל יום יוצא לכם להזמין משלוח פירות, אז לפחות שמשלוח הפירות יהיו כמו שתמיד חלמתם ובמחיר לכל כיס.
מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש פברואר 2021. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים 5.7%, הלבשה 1.2% ותחבורה 0.7%.
ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף ירקות טריים 1.9% והנעלה 1.7%. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.2% ובשנים עשר החודשים האחרונים (פברואר 2021 לעומת פברואר 2020) מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי.
שינוי במחירי שוק הדירות (אינו חלק ממדד המחירים לצרכן): מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2020 – ינואר 2021 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר 2020 – דצמבר 2020, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.9% ובכך השלימו עלייה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (דצמבר 2019– ינואר 2020).
בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים דצמבר 2020 – ינואר 2021, לעומת החודשים נובמבר 2020 – דצמבר 2020, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות:
צפון 1.6%, תל אביב 1.3%, חיפה 1.1%, דרום 0.8%, ירושלים ומרכז 0.3%, כל אחד.
בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, דצמבר 2020 – ינואר 2021 לעומת דצמבר 2019 – ינואר 2020, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון 6.0%, תל אביב 5.2%, מרכז 3.5%, דרום 3.4%, ירושלים 3.2% וחיפה 1.7%.
במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהן עלו בחודשים דצמבר 2020 – ינואר 2021 לעומת נובמבר 2020 – דצמבר 2020 ב-1.2% , בכך השלימו עלייה של 3.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (דצמבר 2019 – ינואר 2020). אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 30.6% בהשוואה ל-31.5% בתקופה הקודמת (נובמבר 2020 – דצמבר 2020).
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 224 והוראת שעה), התשפ"א- 2021 בתמיכתם של 5 חברי כנסת ללא מתנגדים. מוצע להעניק פטור למעסיקים מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות, עבור עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום בעת משבר הקורונה.
כיום מעסיק מחויב לשלם למשך חודשיים דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עבור עובד השוהה בחל"ת. החל מהחודש השלישי על העובד לשלם את התשלומים בעצמו. כעת, בעקבות משבר הקורונה, מוצע לקבוע כי מעסיקים יקבלו פטור מהתשלומים הנ"ל עבור כל עובד ששהה בחל"ת חודש קלנדרי אחד לפחות בין החודשים אפריל 2020 לאפריל 2021. וזאת מבלי שיפגעו זכויותיהם הסוציאליות של העובדים. עלותו המוערכת של התיקון, היא כ-500 מיליון ₪.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצב הדברים הנוכחי, מרביתם של העסקים נאלצו להוציא את כלל עובדיהם או את רובם לחל"ת, וחיוב המעסיקים בתקופת משבר הקורונה, שבה אין להם הכנסות כלל או שהכנסותיהם פחתו משמעותית בתשלום דמי ביטוח בעד עובדיהם שאינם מועסקים בעסק, הטיל על העסקים נטל משמעותי. זאת, על אחת כמה וכמה, במקרים שבהם דמי הביטוח שמשלמים המעסיקים נגזרים מהכנסה העולה על זו שלפיה שילמו דמי ביטוח ערב הוצאת עובדיהם לחל"ת."
רשות ניירות ערך פרסמה להערות הציבור נוסח חדש של ההוראה לביצוע הליך לבירור צרכי לקוחות המקבלים שירות ממנהלי תיקים, משווקי השקעות ויועצי השקעות
רשות ניירות ערך פרסמה להערות הציבור נוסח חדש של הוראה לביצוע הליך לבירור צרכי לקוחות המקבלים שירות ממנהלי תיקים, משווקי השקעות ויועצי השקעות. הליך בירור צרכים של לקוח הינו השלב הראשון, הבסיסי והמשמעותי לצורך גיבוש רמת הסיכון המתאימה ללקוח לפי מאפייניו ומדיניות השקעות הנגזרת מכך, וזאת כדי שבעל הרישיון יוכל לתת ללקוח שירות המתאים לצרכיו.
ההוראה לבעלי רישיון בקשר לבירור צרכיו והנחיותיו של הלקוח נועדה להסדיר את הכללים לפיהם יפעל בעל רישיון כאשר הוא מבצע הליך של בירור צרכים עם הלקוח. הניסיון מיישום הוראת בירור הצרכים הקיימת מלמד כי קיים צורך בפרסום הוראה חדשה כדי לאפשר לבצע הליך בירור צרכים באופן ובהיקף הרלוונטי לסוג השירות ומאפייני הלקוח. כך למשל, ההליך הנדרש כדי לברר את צרכיו של לקוח המעוניין לקבל ייעוץ חד פעמי ממוקד אינו דומה להליך לבירור צרכי לקוח המעוניין בשירות ניהול תיקים לטווח ארוך. הנוסח החדש של ההוראה יאפשר גם העמקה של הכרת הלקוח, בין היתר על ידי הרחבת מסד המידע שייאסף על ידי בעל הרישיון לצורך שקלול המידע וגיבוש רמת סיכון התואמת למאפייני הלקוח. הצורך בהוראה החדשה נדרש גם לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות, שחלו בשנים האחרונות, שיש בהן גם כדי לשפר ולסייע לבצע את התהליך בצורה טובה יותר.
בהתאם ובהמשך לשיח נרחב שקיים סגל הרשות בנושא עם מגוון רחב של גורמים בתעשייה, גובשה ההוראה העדכנית אשר במהותה מבוססת על עקרונות מנחים (Principle Based) על פני כללים מפורטים (Rule Based) , המקבעים את הליך בירור הצרכים. הרשות מעוניינת לאפשר הליך בירור צרכים המותאם לסוגים שונים של שירותים, ולעודד שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בביצוע הליך בירור הצרכים כדי לייעל ולשפר את ביצועו לטובת ציבור המשקיעים. ההוראה המוצעת כוללת מתווה של שלבי פעולה ועקרונות לפיהם נדרש בעל רישיון לפעול בתהליך בירור צרכים, הן באשר להליך הראשוני והן לאורך תקופת ההתקשרות עם הלקוח.
המתווה מאפשר גמישות יחסית באשר לאופן יישום כל שלב משלבי הליך בירור הצרכים, באופן שיאפשר לבעל הרישיון להתאימו לסוג השירותים המוצעים על ידו, כגון: ייעוץ "קלאסי" לטווח ארוך, ייעוץ חד פעמי, שירות איתותים, שירות דיגיטלי וכו'. כמו כן, יותאם ההליך למאפיינים השונים של ציבור המשקיעים: לקוחות בעלי הבנה וניסיון רב בשוק ההון לעומת לקוחות בעלי הבנה מועטה בתחום זה וכדומה, וכן באופן המותאם למאפייני הפעילות של בעל הרישיון כנותן השירות, לדוגמא: חברת ניהול תיקים גדולה, חברת בוטיק, יועץ עצמאי וכדומה.
ההוראה המוצעת כוללת, בין היתר, את העקרונות לגבי הליך גיבוש המידע לגבי הלקוח, גיבוש רמת הסיכון של הלקוח, שמירה על עדכניות המידע לאורך זמן ובאשר לאופן תיעוד המידע על ידי בעלי הרישיון.
המסמך המלא מפורסם באתר רשות ניירות ערך.
בנק ישראל ורשות התקשוב הממשלתי במשרד הדיגיטל הלאומי חנכו תשתית חדשה למערכת פיננסית פתוחה – Open Finance. המשמעות – מהיום העברת מידע פיננסי תהיה בטוחה יעילה ופשוטה יותר
התשתית החדשה תאפשר לספק צד ג' (למשל נותני שירותים פיננסיים שונים),לקבל מידע פיננסי אישי של לקוח ממקור מידע (למשל מהבנק) בצורה פשוטה, יעילה ובטוחה, וזאת לצורך מתן שירותי ערך ללקוח על בסיס מידע זה ומתן גישה לחשבון התשלום האישי ללא חשיפת פרטי המשתמש כפי שבוצע עד היום.
היתרונות לאזרחים
מימוש יכולות המערכת הפיננסית הפתוחה יאפשרו לספקי צד ג' מתן שירותים ללקוחותיהם שמטרתם שליטה טובה יותר על כספם, הן בקבלת מידע אמין וזמין והן בביצוע פעולות פיננסיות שונות.
תהליך חדשני זה , מאפשר לבנקים וגורמים פיננסיים אחרים, לפתח ממשקים המאפשרים צריכת מידע פיננסי מהם בצורה אחידה ובטוחה, בהתאם להנחיות הרגולטורים.
אז איך זה קורה?
התשתית לבנקאות פתוחה, פותחה על ידי יחידת ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, במשרד הדיגיטל הלאומי ומאפשרת הצפנה וחתימה של התקשורת ואימות מקוריות המסרים והתפקידים המותרים לספקי צד ג' אלו.
צוותי הרגולטורים השונים עמלו להקמת התשתית ובדיקתה. טקס ההקמה נערך בנוכחות מנכ"ל משרד הדיגיטל אשר ביטון, ראש רשות התקשוב הממשלתי שחר ברכה, מנמ"ר בנק ישראל ליאור ג'ורג'י, סגן המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, אורלי קורן, מובילת תחום בנקאות פתוחה ברשות ניירות ערך, מנהל יחידת ממשל זמין-רשות התקשוב הממשלתי יוגב שמני והצוותים שהיו מעורבים בתהליך מכל הגורמים, היווה את המעבר מתקופת הבדיקות וההקמה, ליכולת תפעולית בייצור.
להערכת בנק ישראל, ניתן יהיה להתחיל בהנפקת תעודות דיגיטליות שמשמשות כזיהוי לגוף הפיננסי כבר בחודש אפריל 2021 הקרוב, לאחר חופשת חג הפסח, כאשר יחידת ממשל זמין ערוכה לתחילת ההנפקות מול בנק ישראל.
בטקס הוצגו בפני גורמי הנהלת הארגונים המטרות, התועלות הצפויות, תהליכי העבודה והתשתיות שהוקמו לצורך פרויקט זה, על מנת לאפשר לרגולטורים לממש את תפיסת המערכת הפיננסית הפתוחה (Open Finance).
לדברי מנהל יחידת ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי יוגב שמני: אנו ברשות התקשוב הממשלתי גאים להיות שותפים למהפכה שתאפשר לאזרחים שליטה רבה יותר על המידע הפיננסי שלהם. הקמנו תשתית מאובטחת בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים על מנת להבטיח שהתהליך יהיה מאובטח וישמור על פרטיותם של הלקוחות.
ליאור ג'ורג'י, מנמ"ר בנק ישראל: "הבנקאות הפתוחה הוא פרויקט אסטרטגי מבחינת בנק ישראל והמשק בכלל. הפרויקט כלל שותפים רבים ממשרדים שונים, וממשל זמין, כגוף בעל יכולות טכנולוגיות ותפיסה אסטרטגית, היה שותף טבעי לפיתוח תשתית טכנולוגית ומאובטחת על פי סטנדרט בינלאומי, שתאפשר התקשרות בין גופים פיננסיים".
דני חחיאשוילי, סגן המפקח על הבנקים: "פיתוח התשתית החדשה על ידי ממשל זמין הינו שלב הכרחי בפרויקט בנקאות פתוחה שמקדם בנק ישראל, והוא מחבר בין היכולות, הידע והשירותים הקיימים במגזר הציבורי לבין אלו שבמגזר הפרטי. להערכתנו, פרויקט הבנקאות הפתוחה וחיבורים נוספים כאלו בעתיד, יביאו להרחבת ושיפור מגוון השירותים הפיננסיים לאזרחים".
דו"ח המועצה הישראלית לצרכנות לשנת 2020 – עליה של 70% בכמות התלונות.
המועצה החזירה למעלה מ-9 מיליון שקל לצרכנים. במהלך שנת 2020 ובעקבות משבר הקורונה, נרשמה עליה של 70% בכמות התלונות. בשל משבר הקורונה, נרשמו עליות חדות בתחום התרבות והפנאי (264%), התיירות והתעופה (255%) ומכוני הכושר (140%) . על אף העובדה שרוב החברות הפסיקו את פעילותן ו/או סגרו את מוקד שירות הלקוחות שלהן, ותלונות רבות נותרו ללא מענה, במהלך השנה החזירה המועצה לצרכנים סך של 9,053,518 ₪.
לאור העלייה המשמעותית בהיקף התלונות, ובהעדר מענה מטעם העוסקים, המועצה לצרכנות הקימה מדור חדש באתר שלה ופרסמה הנחיות על זכויות צרכניות בנושאים שהטרידו את הציבור בתקופת הקורונה, ולצידן מכתבי התראה להורדה וכתבי תביעה לדוגמה במקרים המתאימים. כ-14,700 צרכנים נכנסו למדור החדש.
נגד איזה חברות התקבלו הכי הרבה תלונות?
מירב התלונות הופנו כנגד חברות בתחום התקשורת, התעופה ורשתות גדולות. להלן 5 החברות שנגדן התקבלו הכי הרבה תלונות, אולם אין בנתונים שלהלן כדי להצביע על דירוג החברות או איכות השירות שכן מספר התלונות מושפע גם מגודל החברה והיקף הלקוחות:
- הוט כבלים: שיעור התלונות נגדה בשנת 2020 עמד על כ- 8.6% מסך כל התלונות ומשקף עליה של 187% ביחס לשנה שעברה
- אייס קנה ובנה: שיעור התלונות נגדה ב-2020 עמד על כ- 6.6% מסך כל התלונות שהתקבלו במועצה והן משקפות עליה של 198% מהשנה הקודמת
- אייס תקשורת חכמה: שיעור התלונות נגדה עמד על כ- 6% מסך התלונות ומהווה עליה של 369% ביחס לשנה שעברה.
- פרטנר תקשורת: שיעור התלונות נגדה עמד על כ- 5.4% מכלל התלונות ומשקף עליה של 44% מהשנה שעברה
- אל על נתיבי אויר: שיעור התלונות נגדה עמד על כ- 4.4% מהתלונות שהתקבלו במועצה, ומשקף עליה "מובנת" של 532%
אחריהן ברשימת מספר התלונות נמצאות חברת הום סנטר, שופרסל , מחסני חשמל, ישראייר ואיסתא.
במהלך השנה החזירה המועצה לצרכנים סך של 9,053,518 שקל. זאת על אף שחלק מבתי העסק עדיין לא שבו לפעילות מלאה.
תחומים שספגו עלייה במספר התלונות בשל משבר הקורונה:
חברות תיירות וסוכנויות נסיעות – עליה של 254% ביחס ל 2019
חברות תעופה – עליה של 259% ביחס לשנת 2019
מכוני כושר – עליה של 140% ביחס לשנת 2019
אולמות אירועים – עליה של 59% ביחס לשנת 2019
הלבשה והנעלה – עליה של 52% ביחס לשנת 2019
תחום המזון והפארם – עליה של 54% ביחס לשנת 2019
תחום התקשורת – עליה של 38% ביחס לשנת 2019
מנתוני הדו"ח עולה כי בשנת 2020 הוגשו למועצה 40,110 פניות של צרכנים בנושאים שונים באמצעות מערכת הפניות, גידול של 70% ביחס לשנה שעברה.
בסך הכל הוגשו למועצה בשנת 2020 בכל הערוצים (פורום, טלפון, ורשתות חברתיות) כ- 113,643 פניות.
גידול משמעותי ברכישות באינטרנט
מכלל הפניות שהוגשו למועצה ניתן לראות כי 66% מהעסקאות התבצעו במכר מרחוק, ורק 30% התבצעו באופן פרונטלי. בנוסף, 40% מהתלונות נגעו לעסקאות שבוצעו באמצעות אתר אינטרנט ומדובר בגידול של 198% ביחס לשנה הקודמת, שבה רק 23% מהתלונות נגעו לעסקאות שנעשו באמצעות סחר מקוון.
העוולות העיקריות בשנת 2020 או על מה התלוננו הצרכנים?
עניינים שקשורים במוצר–40% מהפניות : פגמים, העדר או איחור באספקה, אי התאמה של המוצר למול מה שהוזמן, תקלות שחוזרות על עצמן.
סירוב לבטל עסקה: 24% מהפניות
עניינים כספיים- 17% מהפניות : חיוב בגין שירותים\מוצרים שלא הוזמנו, חיוב שגוי, מחיר מופרז, חוסר שקיפות חשבון, קנסות לא מוצדקים .
איכות השירות – 10% מהפניות: יחס לא נאות, זמן המתנה ארוך לשירות, אי הגעת טכנאי, התכחשות לתעודת אחריות.
הטעיה – 8% מהפניות: הטעיית הצרכן בכל הנוגע לתכונות המוצר, לאחריות על המוצר, הטעיה בפרסום, הטעיה במחיר, הטעיה בזהות היצרן, הטעיה באריזה.
אופן ביצוע עסקה\תהליך מכירה – 1% מהפניות : אי מסירה של הסכם לעיון או תעודת אחראיות, העדר גילוי נאות, לחץ בביצוע עסקה, ניצול מצוקה.
נפתחה האפשרות להגשת תביעות למענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עם מחזור של עד 400 מיליון שקל עבור החודשים ינואר – פברואר 2021
עסקים עם מחזור של עד 400 מיליון ₪, אשר מחזור הפעילות שלהם בחודשים ינואר-פברואר 2021 נפגע בשל התפרצות נגיף הקורונה ב- 25% ומעלה בהתאם להיקף המחזור, לעומת התקופה המקבילה ב- 2019, יכולים להגיש החל מהיום תביעות למענק השתתפות בהוצאות קבועות, זאת במסגרת תוכנית 'רשת ביטחון כלכלית'. סכומי המענק לעומדים בתנאים, הם עד 500,000 שקל.
מענק השתתפות בהוצאות קבועות נועד לסייע לעסקים שפעילותם צומצמה בהתמודדות עם הוצאות שאין ביכולתם להימנע מהן, ובהן תשלומי שכירות, ריבית, הוצאות ביטוח, חשבונות חשמל ומים וכדומה. תביעות למענק יכולות להגיש חברות ושותפויות שהגישו את דיווחי המע"מ שלהן ושעומדות בתנאים שנקבעו בחקיקה ובהם, בין היתר, שמחזור העסקאות שלהן בשנת 2019 נע בין 18 אלף ₪ ל- 400 מיליון ₪ וכן עצמאים שמחזור העסקאות שלהם בשנת 2019 נע בין 300 אלף ₪ ועד 400 מיליון ₪, והייתה להם ירידה במחזור העסקאות בחודשים ינואר-פברואר 2021 בהשוואה לחודשים אלו בשנה שעברה, בשל התפשטות נגיף הקורונה, בשיעור של 25% ומעלה, כמפורט:
- עוסק, שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 היה מ-18 אלף ש"ח ועד 100 מיליון ₪ – פגיעה של 25% ומעלה
- עוסק, שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 היה מ-100 מיליון ש"ח ועד 200 מיליון ש"ח – פגיעה של 40% ומעלה
- עוסק, שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 היה מ-200 מיליון ש"ח ועד 400 מיליון ש"ח – פגיעה של 60% ומעלה
נזכיר כי גם חברות ושותפויות חדשות, שהחלו לפעול בינואר ופברואר 2020 יכולות להגיש במסגרת זו תביעות למענקים, ככל שהן עומדות בתנאי הזכאות, ובהם: מחזור העסקאות בחודשים ינואר-פברואר עולה על 1,500 ₪ וכן מחזור העסקאות בתקופת הזכאות (ינואר-פברואר 2021) נמוך מהמחזור בינואר-פברואר 2020. סכום המענק לעסקים אלה יעמוד על 4,000 ₪ לתקופת זכאות.
את התביעה למענק ניתן להגיש החל מהיום (ה-14 במרץ) ועד ליום ה-15 ביוני 2021. להגשת התביעות ולפרטים נוספים על המענק ותנאי הזכאות ניתן להיכנס לאתר רשות המסים:
https://www.gov.il/he/service/corona-grant-for-buisnesses-3
נתוני שב״א – עלייה של יותר מ-15% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשעות העומס של היום לעומת השבוע שעבר: בין השעות 9:00 ל-13:00 הוציאו היום הישראלים סכום של כ-539 מיליון ש״ח לעומת 468 מיליון בשישי שעבר
מנתוני חברת שב״א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי נרשמו היום הוצאות גבוהות בכרטיסי אשראי בשעות העומס.
בין השעות 9:00 ל-13:00 עברו במערכות במערכות שב״א עסקאות אשראי בהיקף כולל של 538.9 מיליון ש״ח. מדובר על עלייה של למעלה מ-15% לעומת הנתון המקביל ביום שישי שעבר בו נרשמו בשעות העומס הוצאות בהיקף של 468.3 מיליון ש״ח.
הדקה העמוסה של הוצאות במהלך שעות העומס היום היתה 12:15 בה נרשמו הוצאות כרטיסי בהיקף של 3.2 מיליון ש״ח.
כרטיסי אשראי – כל מה שצריך לדעת!
צריכים לבחור שיש למטבח ולא יודעים איפה להתחיל? עם מגוון רחב כל כך של סוגים ודגמים, לא פלא שמרבית האנשים שמחפשים שיש למטבח פשוט הולכים לאיבוד.
במדריך הבא נסביר אילו סוגי שיש קיימים, איך תבחרו את הסוג שהכי מתאים לכם וגם, כמה זה עולה?
הגדירו מראש את התקציב
לפני שאנחנו מתקדמים לטיפים המקצועיים שעוסקים במושגים כמו כושר ספיגה וחוזק, ההמלצה שלנו עבורכם היא להגדיר את התקציב שעומד לרשותכם מראש.
אם תתחילו להסתובב בחנויות ותתאהבו (מאוד קל עם כל הדגמים היפים שיש היום) בשיש שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לרכוש, אין בזה שום טעם, מה גם שעם מבחר רחב כל כך של אפשרויות, אין סיבה אמיתית להיכנס לחובות בעבור משהו שלא בהכרח יהיה טוב יותר.

123rf קרדיט
אז כמו בכל מוצר אחר, יש מגוון סוגים במגוון רחב של עלויות והאפשרות שלכם להתפזר היא דיי גדולה.
יש שיש שעולה 300 ₪ למטר אורך ויש שיש שעולה גם אלפי שקלים למטר אורך.
לכן, בהתאם למידות של השיש שלכם, אתם יכולים להגדיר מראש מה התקציב שלכם ועל פיו להתקדם.
אם יש לכם 10 מטרים של שיש וזה עוד לפני האי שחשבתם לבנות, כל מטר יעלה לכם אלפי שקלים, ואתם כבר מבינים לאיזה אזור של תקציב אתם מגיעים, אך יחד עם זאת, במקרה שמדובר במטבח קטן, ההפרשים יהיו קטנים באופן משמעותי.
לפני שאתם ממהרים לרוץ לחנויות, בצעו סקר שור ובדקו מה המחיר שנהוג לגבות עבור מטר אורך בסוגי השיש השונים, על מנת לקבל איזה שהוא מושג לאן אתם נכנסים.
ככל שתגיעו עם יותר מידע מקצועי לחנות, כך תוכלו להיות בטוחים שאתם עושים את הבחירה הנכונה עבורכם.
אילו סוגי שיש קיימים?
ישנם כאמור סוגים רבים של שיש למטבח וחשוב להבין את התכונות של כל אחד מהם לפני שבוחרים את המתאים ביותר. מומלץ לקרוא את המדריך לסוגי שיש למטבח שמפרט באופן יוצא דופן על הסוגים השונים שמשווקים בישראל ועל היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
הנפוץ ביותר – שיש קיסר
השיש הנפוץ ביותר הוא שיש הקיסר והאמת היא שלא בכדי. מדובר במשטח שמציע מגוון עיצובים והוא מתאים למעשה לכל סוגי המטבחים. בנוסף, מבחינת המחיר מדובר במשטח שחלק מהדגמים שלו שווים כמעט לכל כיס, בניגוד לשיש הטבעי למשל.
יתרון משמעותי נוסף של שיש הקיסר הוא שהחברות שמשווקות אותו נוהגות להעניק אחריות לכל החיים על השיש. למה? בדיוק בגלל הסיבה שמדובר בשיש איכותי ושהן מאמינות בו.
באשר לחסרונות, שיש הקיסר אינו עמיד בפני חום והוא רגיש מאד לשריטות. לכן, במידה והמטרה שלכם היא להניח על המשטח סירים רותחים, זה לא המשטח המתאים לכם.
לאור הביקוש הגבוה למשטח והיתרונות לעומת החסרונות, אנו ממליצים למי שמתעניין במשטח זה לקרוא את המדריך לשיש אבן קיסר שמוקדש כולו למשטח הזה.
שיש גרניט
בניגוד לשיש הקיסר, שיש הגרניט הוא שיש טבעי שמגיע בעיצוב מובנה מהטבע ולא ניתן לבצע בו שום מניפולציה במפעל. זה בעצם אומר שאתם בוחרים פלטות בעיצוב טבעי ואין פלטה אחת שדומה לפלטה הסמוכה אליה.
היתרון של השיש הטבעי בא לידי ביטוי בכך שהוא עמיד לחום, לכן במידה ואתם רוצים להניח על השיש את הסירים הלוהטים לכם, זה בדיוק השיש עבורכם.
החיסרון הכי משמעותי של השיש הטבעי הוא המחיר, מדובר בשיש יקר במיוחד ובמידה ויש לכם יותר ממספר מטרים בודדים של משטח במטבח, אתם צריכים לוודא מראש שזה נכנס לכם למסגרת התקציב.
שיש קוריאן
שיש הקוריאן הוא למעשה שיש סינטטי ולכן הוא מגיע במגוון עיצובים ודגמים, שזה למעשה היתרון הבולט שלו על פני המתחרים.
מדובר במשטח שמאד קל לנקות אותו ויש לו כושר ספיגה נמוך. לעומת זאת, שיש הקוריאן רגיש מאד לשריטות וגם המחיר שלו, בדומה לשיש הטבעי, יקר ביחס למתחרים.
משטחי פורצלן
משטחים עמידים מאוד שמיוצרים על ידי מגוון רחב של חברות. מדובר במשטח מאוד איכותי, עם ספיגה נמוכה מאוד, עמידות לשריטות ולחום גבוהה. מצד שני, המחיר נחשב ליקר.
כמובן שיש עוד מגוון סוגי שיש למטבח, כמו שיש חברון, שיש סיליסטון ומשטח דקטון. לכל אחד מסוגי המשטחים הללו יתרונות וחסרונות, לכן לפני שאתם קופצים לחנות קראו את כל המידע המקצועי עליהם.
בחרו את העיצוב שאתם רוצים
מרבית הלקוחות שלא סגורים על עיצוב המשטח שהם רוצים, מגיעים לחנויות ופשוט הולכים סחור סחור ולא מצליחים לקבל החלטה. לכן, ההמלצה שלנו עבורכם היא להיסגר על העיצוב שאתם רוצים מראש.
אתם יכולים להתחיל עם קווים כלליים שיכניסו לפחות את הרצון והחלום שלכם לאיזו שבלונה. אתם ודאי יכולים להגדיר כעת האם אתם רוצים שיש בהיר, כהה, מבריק או מט. האם אתם אוהבים טקסטורה צפופה, מרווחת, קווים עדינים או גסים.
רק אחרי שאתם סגורים באופן כללי על העיצוב שאתם רוצים, זה הזמן להיכנס לאינטרנט ולראות קצת דוגמאות, זה יוכל לעזור לכם להיות יותר ממוקדים. בחרתם את הדוגמא האהובה? צאו לחנויות וחפשו את משטח השיש המתאים לכם.
הגדירו את הצרכים שלכם
לפני שאתם ממהרים לרכוש את השיש החדש שלכם, חשוב מאד שתגדירו מה הצרכים שלכם ממנו.
לכל שיש יש תכונות שונות שבהן הוא חזק וחלש ואם אתם רוצים שהוא ישמש אתכם לאורך זמן, אתם חייבים לשים את הדגש על הפרמטרים האלה, בהתאם לשימוש שלכם במטבח.
לכל משטח שיש יש את כושר שונה וככל שהוא יותר גבוה, כך השיש יהיה רגיש יותר לחדירה של כתמים, כלומר להתלכלך. לכן, במידה ואתם מחשיבים את עצמכם כמשפחה שמבשלת המון והמטבח משמש כמרכז הבית, אתם צריכים לבחור שיש בעל כושר ספיגה נמוך.
בנוסף, לכל שיש יש את התכונות שמגדירות את החוזק שלו והעמידות שלו בפני מכות חזקות של סירים כבדים. לכן, במידה ואתם נוהגים לבלות במטבח שעות ארוכות והוא מהווה המרכז של הבית, עליכם לרכוש שיש חזק במיוחד.
האם יש אחריות על התקנת שיש?
על התקנת שיש קיסר החברות המשווקות נוהגות לתת אחריות לכל החיים. לעומת זאת, על סוגי השיש האחרים החברות המשווקות נוהגות לתת אחריות של בין 3-10 שנים.
כמובן שהאחריות תקפה רק למקרים בהם יש פגם בשיש כתוצאה מתהליך הייצור שלו או ההובלה שלו אליכם הביתה. אולם, במידה והשיש נשבר או נסדק כתוצאה משימוש לא נכון שלכם, סביר להניח שהאחריות לא תהיה תקפה.
כמובן שאת האחריות דרשו לקבל בכתב וודאו באילו מקרים היא תהיה תקפה ולא פחות חשוב מזה, באילו מקרים היא לא תהיה תקפה.