חדשות    

מהי עקומה בכלכלה ואילו סוגים יש

בכלכלה היא גרף או קו, בדרך-כלל לא ישר,  אשר משווה בין שני סוגי נתונים כלכליים. קיימים כמה סוגי עקומות.

עקומת אפשרויות התצרוכת

בעקומה זו מתוארות כל אפשרויות התצרוכת – סך הצריכה – שיש למדינה מסוימת. בהנחה שבמדינה צורכים רק שני מוצרים, העקומה מציגה את כל מגוון האפשרויות שעומדות לרשות המדינה לצרוך בו זמנית משני המוצרים יחד.

עקומת ביקוש

בעקומה זו מתואר בצורה גרפית  הקשר בין מחיר של מוצר מסוים  לכמות המבוקשת מאותו מוצר. בדרך כלל עקומת הביקוש היא עקומה יורדת משמאל לימין, שמשמעותה:  ככל שהמחיר עולה, אנו רוצים לקנות פחות. ראו עוד: החוק הראשון של הכלכלה: מהי עקומת הביקוש ואיך נקבעים המחירים

עקומת היצע

בעקומה זו מתואר בצורה גרפית  הקשר בין מחיר של מוצר כלשהו לכמות המוצעת מאותו מוצר (הכמות שהיצרנים רוצים לייצר ממנו).

בד"כ עקומת ההיצע היא עקומה עולה משמאל לימין, שמשמעותה:  ככל שהמחיר עולה, היצרנים רוצים לייצר יותר.

עקומת לורנץ

עקומת לורנץ מתארת בצורה גרפית את רמת אי-השיוויון בהכנסות של תושבי המדינה. ראו גם: מהו אי שוויון בהכנסות (משכר)מהו מדד ג'יני
כל נקודה על העקומה מתייחסת ל-2 נתונים: נתון אחד הוא ההכנסות של התושבים ונתון שני הוא חלוקה עשירונית של התושבים לפי רמת הכנסתם.
נתוני ההכנסות נקובים על הציר האנכי, בסדר עולה, מלמטה למעלה.
מ-10% (מכלל ההכנסות במדינה) ועד ל-100% (מכלל ההכנסות במדינה) נתוני העשירונים נקובים על הציר האופקי, בסדר עולה משמאל לימין.
מהעשירון הראשון (העני ביותר), ועד העשירון העשירי (העשיר ביותר) כל נקודה על העקומה מציגה מהו חלקם המצטבר בהכנסות המדינה של העשירון הנקוב מתחת לנקודה ביחד עם כל העשירונים העניים ממנו.
זו העקומה.

עקומת תמורה 

בעקומה זו מתואר  מגוון אפשרויות היצור של מדינה מסוימת.
זאת בהנחה שהמדינה מייצרת שני מוצרים בלבד.  העקומה מציגה את כל מגוון האפשרויות שעומדות לרשות המדינה לייצר בו זמנית משני המוצרים יחד.
כל נקודה על גבי העקומה משקפת מצב שבו כל המשאבים במשק מנוצלים במלואם. כל נקודה משמאל לעקומה מתארת מצב בו המשאבים במשק אינם מנוצלים במלואם. זו העקומה:

עקומת תצרוכת

בעקומה זו מתואר את הקשר בין סך הצריכה הפרטית של משקי הבית לבין סך ההכנסה הפנויה במשק. עקומה זו מהווה חלק חשוב בתיאוריה הכלכלית של ג'ון קיינס. עקומת התצרוכת עולה משמאל לימין ומשקפת את העובדה שכל עלייה בהכנסה הפנויה במשק מביאה לעלייה בצריכה הפרטית במשק. במחקרים מודרניים מראים שזה לא תמיד המצב והצריכה עולה גם ללא עלייה בהכנסה.