מדריכי השקעות    

מהן הונאות הפונזי הגדולות בישראל, מי הקורבנות ואיך נזהרים

צ'רלס

אם בחור ממולח וראוותן מבטיח לכם תשואה שבטוח תכה את השוק לאורך זמן, והוא מספר לכם שאתם חלק ממועדון, אתם כנראה חשופים להונאת פונזי

הונאת פונזי היא הונאה שבה המשקיע מבטיח למשקיעים תשואה פנומלית, לרוב נטולת  או פחותת סיכון, עבור נייר ערך, מוצר או השקעה אחרת, וכשההונאה נחשפת מתגלה שכל הרווח שלו היה רק מכספי המשקיעים, אף שלא השקיע בשום מוצר.

הונאות פונזי היו מאז ומעולם. צ'רלס פונזי היה הראשון שביצע הונאה כזאת בתחילת המאה ה-20, ונתפס – ולכן היא מכונה על שמו, והמתודה של ההונאה הזאת נשארה דומה מאז ועד היום. הטכניקות מעט השתנו אבל המתודה זהה.

הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה הייתה של ברנרד מיידוף. זה קרה ב-2008 אז הודה ברנרד מיידוף בבית המשפט בניו-יורק, ב-11 כתבי אישום שייחסו לו הונאות כספיות בהיקפי-עתק של כ-65 מיליארד דולר. זמן קצר אחר-כך נגזר דינו ל-150 שנות מאסר. "פרשת מיידוף" הסעירה את הציבור בארה"ב ובעולם, בשל הנזק הכספי העצום שנגרם למשקיעים, הטרגדיות האישיות שפקדו אותם עקב כך, ובעיקר העדר הבקרה והפיקוח ושהוא לא בחל בלהונות גם קרובי משפחה. ייתכן שלולא משבר הסאב-פריים באותה שנה היקף ההונאה לא היה נחשף ואף גדל.

פרשת מיידוף הייתה גם קו פרשת המים של המאבק של שוקי הון רבים בעולם בהונאות מסוג "פונזי". היא הובילה רגולטורים בעולם לבדק-בית; הצעות לפיקוח על זירות הברוקראז' צצו חדשים לבקרים, ובחלק מהמדינות אף אומצה רגולציה חדשה המטילה חובות דיווח והוצאת רישיון על ברוקרים. הכול במטרה למנוע את המיידוף הבא.

עשור אחרי אפשר לומר שהפונזי עוד פה גם בישראל.הסוד של הונאת הפונזי הבסיסי לא השתנה ב-100 שנה, והסוד הוא אדם כריזמטי יחיד וכובש ופשוט מאוד מאוד משכנע. בעסקים כמו בפוליטיקה.

הונאות פונזי וחשדות בישראל

 

בישראל לאחר מיידוף נחשף פונזי אחד ודאי,  ועוד חשדות לפונזי. הונאת הפונזי הגדולה ביותר שנחשפה  בישראל היא של ערן מזרחי, שהצליח לגנוב 57 מיליון שקל מהמשקיעים. אחריו נחשדת קרן קלע ב–2015 בהונאת פונזי של400  מיליון שקל, באותה שנה נחשדת יוטרייד בהונאת פונזי של 46 מיליון שקל. חמש שנים אחר כך וכמעט עשור אחרי מיידוף שלוש חברות נחשדות בפונזי: שורט טרייד ב-10.5 מיליון דולר, ג'נרל טרייד ב-30 מיליון שקל ואינווסטק ב-12 מיליון דולר.

אומנם לאחר מיידוף  החלה רגולציה להסדרת ניהול התיקים וההשקעות בעולם. בישראל, שלא כל כך נכוותה מהמשבר, זה עדיין לא קרה. עם זאת, לאחרונה על רקע שורת קריסות דרמטיות של מספר פלטפורמות מסחר שהזכרנו שעסקו בחו"ל ועוסקות בברוקראז'- בהן שורט-טרייד, ג'נרל-טרייד ואינווסטק – אובדן של עשרות-מיליוני שקלים של משקיעים, מעצרים וחקירות המתנהלים בפרשות הללו בחשד לתרמית פונזי, פרסמה רשות ניירות-ערך טיוטת חוק לרגולציית פעילות הברוקר-דילר (חברות הברוקראז' שאינן חברות בורסה) – אחת הזירות הפרוצות ורוויות התרמיות בשוק ההון.

אבל לרוב הבסיס של הפונזי הוא פסיכולוגי, ואם יהיה פיקוח,העבריין פשוט לא יהיה רשום וחשוף לחוק.

פונזי קריפטו

הזירה הפיננסית התרחבה בשנים האחרונות לעולם מטבעות הקריפטו, שנסחרים ללא רגולציה – השיטה היא אותה שיטה, אבל הזירות חדשות ופוטנציאל ההפסד גבוה יותר.

בעולם הפונזי הקלאסי סיפרו על השקעה בניירות-ערך, אבל עכשיו בעולם הקריפטו, ההצעה היא להשקיע במטבע וירטואלי, כאשר הבסיס הוא למעשה פונזי. הנכס המוצע להשקעה פשוט השתנה, כאשר בפועל אין באמת השקעה, והשיטה של התרמית היא אותה שיטה. נכס הבסיס התרמיתי פשוט השתנה מנייר-ערך למטבע וירטואלי. האשליה היא אותה אשליה. אצל פונזי המקורי אלו היו בכלל שוברים.

ממה צריך להיזהר בהונאת פונזי

להונאת פונזי יש מאפיינים שחוזרים על עצמם כמעט בכל הונאה:  בראש ובראשונה זה הביצועים המובטחים, שהם בלתי סבירים ביחס לשוק. כשכל הזמן מכים את השוק, בצורה חריגה וקיצונית, לאורך תקופות של פריחה ושפל, זה צריך להדליק נורה אדומה.

אזהרה שנייה חשובה היא תחושת המועדון הסגור והאקסקלוסיבי, המבקש לשמור על חשאיות, אבל גם ממודר ממידע. .

נוסף לאזהרות החשובות -יש עוד דברים שצריך לשים לב אליהם, מראה הדיווחים, איזה מידע יש על ההשקעה, איזה גופי פיקוח מעורבים.

אם מישהו מבטיח תשואות חריגות בלי להגדיל את הסיכון, פשוט אסור להאמין. כמו כן חשוב שמנהל ההשקעות יפוקח על ידי רשות ני"ע ושההשקעות ינוהלו בחשבון הבנק של הלקוח

בכל הונאות הפונזי המוכרות ובחשדות התיאורים דומים: המשקיעים נפגשים עם מנהל השקעות חייכן, הלבוש במיטב חליפות המעצבים, נוהג ברכב יוקרתי, ומשרדיו הנוצצים . אומנם בנקודה זו מתחילה הונאת פונזי אבל זו בדיוק הנקודה שאמורה לעורר את החשד. אם מנהל ההשקעות ראוותן..

דמות קורבן הפונזי

מיהו בעצם האדם החשוף יותר להונאת פונזי?

אפשר לחלק את אוכלוסיית המשקיעים  לפנסיונרים, לסטודנטים וכיוצא-באלה – ההדיוטות – אשר מה שקורץ להם זה הרווחים והתשואה המרשימה, והם לא באמת ערים לסכנות, ופחות מתמצאים בעולמות של ההשקעות ושוק ההון. הם לא יודעים איך נראים דיווחים, הם לא מבינים מה זה ברוקר רשום עם רישיון.

האוכלוסייה השנייה אלה אנשים בעלי עסקים לגיטימיים שצברו הון שחור, ורוצים להרוויח בלי לתת הסברים לרגולטורים. זה הון שחור, אז הם לא רוצים להפקיד את הכסף בבנק, או דרך חברה מדווחת. הם רואים הצעה ממנהל השקעות, שמציע תשואה יפה מאוד לכאורה ואפס רגולציה – ויש אינטרס משותף

איך לזהות הונאת פונזי? או…איך לזהות פירמידה?

הפונזי הגדול ביותר  

לאחר יותר מעשר שנים קורבנות מיידוף מתחילים לראות את הכסף